Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: SUV mohla mít Alfa už před dvaceti lety

Italský autodesignér Nuccio Bertone zemřel před 20 lety, jen pár dní před zahájením ženevského autosalonu, který se koná tradičně začátkem března. Bertoneho studio si na autoshow ročníku 1997 připravil koncept Alfy Romeo do terénu. První sériové SUV slavné italské značky bude mít evropskou premiéru za pár dní právě v Ženevě.
Alfa Romeo Bertone 145 Sportut

Alfa Romeo Bertone 145 Sportut | foto: Carozzeria Bertone

Bertone Sportut postavili na základech Alfy Romeo 145. Dvoubarevný nekonvenčně tvarovaný koncept dorazil v době, kdy byla první auta typu SUV v plenkách, dnes tvoří auta s touto karoserií čtvrtinu evropského trhu a prodeje stále rostou.

V tom byla velikost slavných italských designérů, dokázali vizionářsky předvídat budoucnost a k tomu nabídnout i technická řešení specifických problémů. Nebyl to samoúčelný design, jak ho známe dnes. Kromě estetiky kladl důraz na funkčnost a technická řešení.

Sportut - jméno pochází z piemonstkého nářečí a odkazuje na sportovní univerzálnost (“tuttosport“), přesně jako klasické SUV - se žádného přímého následníka nedočkal, a to i přesto, že to nebyl jen obyčejný showcar. Šlo o funkční prototyp, který měl pod kapotou dvoulitrový čtyřválec spojený s manuální pětistupňovou převodovkou. Nechyběl pohon všech kol.

“Kromě posledních dvou měsíců, kdy se jeho zdravotní stav zhoršil, Nuccio osobně dohlížel na tento projekt, na kterém se začalo pracovat na jaře 1996,“ popsal kdysi Beppe Panicco, tehdejší šéf externí komunikace karosárny. Berotneho myšlenka byla jasná: „Říkal si, proč nechávat produkci SUV, které začínaly úspěšné tažení Evropou, jen na japonských automobilkách.“ Toyota RAV4, která patří k zakladatelkám této kategorie, se představila v roce 1994. V roce 1997 představil Mercedes svou třídu ML.

Nuccio Bertone miloval značku z Arese, bylo tedy logické, že chtěl sportut ozdobit znakem Alfy Romeo. “Říkal si, že by koncern Fiat mohl nabídnout moderní interpretaci tradičních offroadů,“ dodává Panicco. Poslední auto do terénu byla do té doby rustikální Campagnola, jejíž výrobu Fiat ukončil v roce 1987.

„V té době byl ovšem koncern Fiat ve velmi složité situaci a na práci na podobném voze neměl myšlenky. Byl by příliš nákladný, navíc určený pro segment trhu, který byl v té době jen velmi malý.“ Genialitu velikána Bertoneho ovšem skvěle potvrdila budoucnost.

SUV prozatím nabídla většina světových automobilek, Alfa Romeo zahajuje prodej svého prvního modelu této kategorie právě nyní (přesně dvacet let po Bertoneho konceptu), jmenuje se Stelvio.

Jen pro připomenutí: Alfa Romeo představila vlastní studii SUV už v roce 2003, jmenovala se Kamal.

Alfa Romeo Kamal, koncept z roku 2003

Nuccio Bertone

Italský automobilový designér Nuccio Bertone zemřel 26. února 1997 ve věku 82 let. Proslavil se nejen jako tvůrce karosérií, ale byl i úspěšným průmyslníkem. Návrhářskou firmu, kterou převzal od svého otce Giovanniho, totiž rozšířil i o malou automobilku, zaměřenou na výrobu zvláštních druhů karosérií. U Bertoneho vznikalo třeba luxusní kupé Volvo 262C, kabriolety Opel Kadett a Fiaty Ritmo a Punto nebo sportovní model X1/9, založený na Fiatu 128.

Bertoneho práci ale více než dobře znají i čeští řidiči, byl to právě on, kdo začátkem 80. let přijal zakázku na design nové škodovky s předním pohonem, ze které vznikla Škoda Favorit. Zástupci mladoboleslavské továrny sice nejprve oslovili jiné proslulé italské designéry, Giorgetto Giugiaro ani studio Pininfarina ale z různých důvodů nemohly zakázku přijmout. Nakonec se uvolil Bertone a vůz, který díky práci jeho firmy vznikl, výrazně pomohl škodovce k dnešní prosperitě.

Favorit ale nebyl jediným velkosériovým automobilem, který Bertone navrhl. Z jeho dílny pocházel také Fiat 850 Spider nebo řada citroënů z 80. a 90. let, mimo jiné ikonický typ XM.

Po Bertoneho smrti začala sláva firmy upadat, podobně na tom ale byla řada dalších italských studií. Definitivně zkrachovala před třemi roky.

Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

EU vymýšlí, jak poznat auto, které už nemá smysl opravovat

Auto, které potřebuje výměnu převodovky, je podle platné evropské legislativy auto s ukončenou životností, určené k recyklaci. Ovšem neznamená to, že takové auto nemůžete opravit, jak se mylně začalo...

23. ledna 2025

Už jste byli na testu cukrovky?
Už jste byli na testu cukrovky?

Miminko už měří přibližně 31 cm a váží asi 650 g. Slyší a vnímá zejména váš hlas, který ho uklidňuje. Slyší také tlukot maminčina srdce. Vše o 25....

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti...