Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra 500 HB, ovšem ve verzi 138. Proč unikát? Protože vznikl v době, kdy neúspěšné horské autobusy houfně putovaly do šrotu. Navíc si ho postavili zaměstnanci Tatry jako vzdor proti nadvládě autobusů Škoda.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Koncem čtyřicátých let pracovali konstruktéři Karosy Vysoké Mýto (do roku 1948 karosárna Sodomka) a Tatry Kopřivnice na společném projektu speciálního horského autobusu. Ministerstvo dopravy tehdy zadalo úkol vyvinout a vyrábět autobus pro zabezpečení dopravy po horských komunikacích, tedy komunikacích úzkých se značnými výškovými diferencemi, ostrými zatáčkami, a navíc mnohdy s nekvalitním povrchem. A jako by to nestačilo, muselo se počítat s tím, že ten povrch může být i zanesen blátem či sněhem. Vznikl tak typ Tatra 500, později přeznačený na Karosa T 500 HB, tedy horský bus.

Nový autobus se vyznačoval samonosnou karoserií. Z tuzemských sériově vyráběných autobusů ji dostal jako první. Ve střední partii pod podlahou prostoru pro cestující byl situován v celé šířce autobusu velký zavazadlový prostor přístupný z obou stran. Vůz se tak obešel bez velké střešní zahrádky tak často viděné na zájezdových autobusech Škoda 706 RO.

Jízdní a provozní zkoušky prvního prototypu Tatry 500 začaly počátkem roku 1950. Sériová výroba autobusů, už pod typovým označením Karosa T 500 HB, probíhala v letech 1954 až 1957. Celkem jich vzniklo 521 a všechny sloužily u tuzemských provozovatelů, nejčastěji u ČSAD.

Horský autobus Karosa T 500 HB
Horský autobus Karosa T 500 HB

Zkoušky absolvovala Karosa 500 HB v náročných podmínkách zimních Krkonoš

Články v tuzemském tisku referující o nových horských autobusech krátce po zahájení jejich sériové výroby nešetřily chválou. Brzy se ale ukázalo, že tyto revoluční stroje nenaplnily očekávání. Jednak trpěly větší poruchovostí než klasické Škody 706 RO, navíc jejich ovladatelnost v náročných podmínkách byla kvůli lehkému předku a dvojici hnacích náprav vzadu mnohdy problematická.

V první polovině šedesátých let tak začaly být urychleně vyřazovány z pravidelné linkové dopravy. Vyřazované Karosy T 500 HB mnohdy končily  jako podnikové zájezdové autobusy.

Podrobnější příběh Karosy T 500 HB včetně popisu technického řešení přinesl článek na Technetu: Horský autobus měl 40 tisíc dírek na stropě a někdy nechtěl zatáčet.

Vznik unikátu, ertéóčku navdzory

Přesně tato doba je také začátkem vývoje prototypu Tatra 500 HB - 138. Odboráři z kopřivnické Tatry sice měli k dispozici dvě Škody 706 RTO, jejich stavovská hrdost jim však nedovolovala s nimi jezdit, chtěli Tatru. V roce 1964 proto vzali karoserii z Karosy 500 HB, podvozek a motor z tehdejší novinky Tatry 138 a vrhli se do práce.

Vyrobili tak stroj, který se mohl s RTO směle měřit. Nectnosti předchůdce byly rázem pryč. Šestikolový autobus jezdil jak po silnici, ale troufl si i do terénu. Když vyrazil s tatrováky do hor, často prý na laně zachraňoval zapadlé „erťáky“. Podle slov pamětníků navíc koncem šedesátých let objel celou Evropu, po vlastní ose dorazil do Moskvy, ale i do Francie nebo k plážím Jaderského moře.

Vzkříšení prototypu

Fanoušek Tatry 111 a majitel muzea tohoto stroje ve středočeské Dobříči Milan Horka získal vrak Tatry 500 HB už před 13 lety, posledních šest let pak tvrdě dřel na jeho renovaci. Použil stejnou technologii jako konstruktéři z Kopřivnice před půl stoletím. Vzal podvozek z Tatry 138, vyřešil přesun motoru dozadu, vylepšil systém nasávání vzduchu, použil zadní výkyvné polonápravy s jednoduchou montáží kol, a takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho.

Autobus Tatra 500 HB - 138, celkový pohled do interiéru
Autobus Tatra 500 HB - 138, zadní sedadla pro cestující

Interiér prototypu Tatry 500 HB - 138 je renovován do nejmenšího detailu.

Milan Horka podle svého odhadu věnoval prototypu Tatry 500 HB - 138 minimálně 12 000 hodin. A jeho spolupracovníci zhruba stejně. Znovuzrození autobusu bylo prý daleko těžší než renovace jakéhokoli nákladního auta, které má ve své sbírce.     

Jedinečný autobus Tatra bude od příští sezony součástí muzea Tatry 111 v Dobříči. A není tajemstvím, že se s ním Milan Horka na jaře chystá do Vysokých Tater.

Nejčtenější

Hoďte oko k Oku. Před funkcionalistickou nádheru se sjely opravdové perly

Stačí pár aut a je z toho velká paráda. Před slavným pražským artovým kinem OKO se potkali milovníci aut. Dorazila neotřelá sestava unikátních aut, která často nepotkáte. Aby bylo vše, jak má být, na...

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025

Chytré pirellky umějí zjistit stav silnic. Budou ohmatávat ty nejhorší v Itálii

Jaký je stav silniční sítě? V italské Apulii o tom brzy budou vědět naprosto všechno. Díky projektu, na němž spolupracuje společnost Pirelli a její chytré pneumatiky Cyber Tyre. Ty totiž svým dezénem...

9. července 2025

Formule Magdalena měla světovou premiéru v nádherném muzeu v Jizerkách

O Automoto Museu v Lučanech nad Nisou jsme už na začátku letošního roku psali. Rekonstruovaný prostor staré sklárny zaplnily staré i novější automobilové a motocyklové unikáty. Tentokrát tu...

9. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Češi nejvíc spěchají, za rychlost při dobíjení aut si rádi připlatí, říká expert

Premium

Jak jsou elektrická auta ekologická, kolik stojí provoz v porovnání s benzínem, proč si je pořizují lidé, co mají doma soláry, i třeba proč zatím moc nejezdí elektrické kamiony. O tom všem vypráví v...

8. července 2025

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

8. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.