Auto je od šesti válců nahoru

aktualizováno 
S naší životní úrovní to asi nebude tak zlé, jak si myslíme. Zatímco mnoho Američanů začíná svá velká auta kvůli stoupající ceně benzinu měnit za menší, na našich silnicích jsou obří americké vozy vidět stále častěji. Do Hradce Králové se jich v sobotu sjela víc než stovka a to nebyla zdaleka všechna, která u nás jezdí.

Sraz klasických amerických aut v Hradci Králové | foto: Ondřej Littera, MAFRA

"Veteránů klasických amerických aut ze šedesátých a sedmdesátých let může dnes po republice jezdit tak kolem tisícovky. A další díky výhodnému kurzu dolaru stále přibývají,"uvedl organizátor sobotní Hradecké V osmičky Jan Hvězda.

Pro laika trochu záhadný název srazu vychází z toho, že většina klasických amerických vozů má v motoru osm válců rozmístěných do tvaru písmene V.

A velkému výkonu odpovídá i spotřeba - v městském provozu klidně i třicet litrů benzinu na sto kilometrů.

"Proto to nejsou auta na denní ježdění. Klasické americké vozy si u nás lidé většinou pořizují vyloženě na víkendové výlety. A pokud se s nimi za rok najedou tři tisíce kilometrů, tak se to dá i při té vysoké spotřebě finančně utáhnout," vysvětloval pořadatel.

Ale mezi účastníky sobotního srazu bylo možno najít i výjimky. Třeba Ivana Marhoulová z Berouna prohání svého pětimetrového pontiaca každý den: "Když mám těžkou nohu, tak si vezme až dvanáct litrů, ale obvykle je to méně. Přesto bych rozhodně neměnila. To pohodlí za to stojí."

Sraz klasických amerických aut v Hradci Králové

Dřív jezdila evropskými vozy, ale nebylo to prý ono. "Auto je pro mě od šestiválce nahoru. Vozy se slabšími motory jsou jen taková přibližovadla,“ dodala.

Cadillac, Dodge, Buick, Chevrolet, Oldsmobile, Plymouth, Ford. Na parkovišti na střeše hradeckého obchodního domu Futurum nechyběla snad žádná z věhlasných značek amerického automobilového průmyslu.

"Vozí se k nám v kontejnerech na lodích a dají se pořídit od padesáti tisíc do deseti milionů korun. Hodně záleží na ročníku, typu a technickém stavu," informoval Hvězda, podle kterého patří východní Čechy k oblastem s největším výskytem amerických veteránů v republice.

"Nevím proč, ale je tomu tak. Především Hradecko a Pardubicko je pro obdivovatele starých amerických aut úplnou Mekkou," upozornil.

Sraz klasických amerických aut v Hradci Králové

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Trabant pro plážové šviháky. Soudruzi z NDR si mohli nechat zajít chuť

Trabant Tramp

Otevřený Trabant Tramp pro volný čas a zábavu byl určen především pro export do kapitalistických zemí. Na počátku...

Osudná zatáčka Ayrtona Senny, génia posedlého vítězstvím

Ayrton Senna (vpravo) měl s Niki Laudou leccos společného. Oba géniové volantu...

Niki Lauda a Ayrton Senna. Dvě legendy formule 1. První vládl slavným světovým okruhů v 70. a 80. letech, druhý pozici...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Najdete na iDNES.cz