1987 Škoda Favorit
Favorit měl k dokonalosti daleko, ale nebýt jeho, Volkswagen by nejspíš Škodovku nekoupil a kdo ví, kam by se její budoucnost po roce 1989 ubírala. Na začátku 80. let minulého století se řešilo, jaký osobní vůz se bude v Mladé Boleslavi vyrábět. Velmi reálně byla ve hře licenční výroba sovětského modelu Záporožec.
Jeho konstrukce byla ovšem doslova katastrofální. Měl třeba motor z elektronu (slitina hořčíku), který by při prvním problému shořel. Tehdejší předseda vlády Lubomír Štrougal naštěstí prosadil vládní usnesení o vývoji zcela nového vozu.
Favorit, jehož karoserii navrhl designér Nuccio Bertone, slavil výstavní premiéru 16. září 1987 na strojírenském veletrhu v Brně. Podívat se na něj přišlo skoro tři čtvrtě milionu návštěvníků. Škodovka tím sice nebyla úplně zachráněná, definitivní jistotu dalšího úspěchu jí dala nejspíš až první generace Octavie, ale bez Favoritu by všechno nejspíš vypadalo úplně jinak (čtěte dále)