Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Aston Martin vymyslel před 35 lety recept na exkluzivní supersport

Hranaté kupé nevypadá jako typický Aston Martin a mimo fanoušky klasických sportovních aut jej zná málokdo. Vzácný model navržený karosárnou Zagato je však významným historickým milníkem, po němž už svět supersportů nebyl takový jako před ním.

Aston Martin V8 Zagato | foto: Bonhams

Psal se rok 1984, když světlo světa spatřilo Ferrari 288 GTO, mnohem vzácnější předchůdce slavnější F40. Italové tehdy vyprodali celý objem plánované produkce ještě před zahájením výroby. Tento případ inspiroval tehdejšího šéfa a spolumajitele britské značky Aston Martin Victora Gauntletta k tomu, aby vymyslel něco ještě lepšího.

Fotogalerie

Do té doby sloužily supersporty s omezeným počtem vyrobených kusů jako homologační série závodních speciálů. To byl ostatně i případ onoho Ferrari 288 GTO. Aston Martin ale zkusil jít na věc jinak: jeho příští supersport neměl se světem závodních aut nic společného. A přesto byl počet vyrobených kusů předem omezen na padesát.

Oficiální představení projektu V8 Vantage Zagato proběhlo v březnu 1985 na autosalonu v Ženevě. Aston Martin ale neukázal nic víc než obrázek, ke kterému připojil pár základních faktů. Kdo měl zájem, musel složit zálohu 15 tisíc liber a čekat.

Podkladem pro objednávku byly jen dvě skici a pár technických údajů: výkon 432 koní z motoru 5,3 l převzatého z modelu V8 Vantage, zrychlení na stovku okolo pěti sekund a maximální rychlost 300 km/h. To z budoucího astonu udělalo nejrychlejší auto své doby.

Obnovení britsko-italské spolupráce

Jako technický základ chystaného modelu posloužilo 2+2místné kupé V8 Vantage. Konstruktéři však v zájmu snížení hmotnosti auta zkrátili rozvor, spolu s tím samozřejmě odpadla možnost nouzových sedadel vzadu. Návrhem designu a výrobou karoserie byla pověřena italská firma Zagato.

Aston Martin V8 Zagato

Pro slavnou karosárnu to byla druhá zakázka od Aston Martinu, která navázala na historický Aston Martin DB4 GT Zagato z roku 1960. Tímto krokem byla zároveň nastolena nepravidelná tradice. Speciální limitované edice Zagato vznikly později i na základech modelů DB7, V12 Vantage a nejnověji Vanquish.

Design vytvořený Giuseppem Mittinem byl výrazný a odpovídající době vzniku. Hranatá silueta dostala zaoblené rohy. I pro astony typická maska chladiče s vyvýšeným středem prošla úpravou směrem k hranatosti. Charakteristickými rysy modelu jsou velkoplošné hranaté světlomety, nasávací otvory NACA v kapotě motoru a především souvislý pás prosklení kabiny.

Velkolepá premiéra a skokové zdražení

Skutečné odhalení vozu proběhlo opět na ženevském autosalonu, v březnu 1986. Aston Martin pro tuto příležitost vyrobil tři auta: jedno bylo vystavené na firemní expozici, jedno na stánku Zagato a jedno na střeše luxusního hotelu u Ženevského jezera.

Příslib maximální rychlosti 300 km/h zůstal nenaplněn, sériovému vozu se podařilo naměřit 296 km/h, zejména vinou nižšího výkonu motoru. Kvůli emisím byl snížen na 408 koní. Na výběr byla pětistupňová manuální převodovka ZF a třístupňový automat Chrysler Torqueflite. Samozřejmostí byl samosvorný zadní diferenciál, posilovač řízení či klimatizace, motor se naopak ještě spoléhal na čtveřici karburátorů Weber.

Při představení byla cena stanovena na 87 tisíc liber, to odpovídalo třem Jaguarům XJ. Aston Martin se ale trefil do období boomu sportovních aut a neváhal toho náležitě využít: v roce 1987 zdražil na 95 tisíc a auta dodaná v roce 1988 prodával za 125 tisíc liber. Zájem bohatých zákazníků to nezastavilo, celkem bylo vyrobeno 52 aut.

Nevstoupíš dvakrát do téže řeky

Stoprocentní obchodní úspěch vedl automobilku k logickému rozhodnutí: postavit odvozený kabriolet. Jeho premiéra byla naplánovaná opět na ženevský autosalon, tentokrát ročník 1987. Rozdílů ale bylo víc než pouhé nahrazení unikátně pojaté kabiny stahovací střechou.

Vůz pojmenovaný V8 Volante Zagato se na první pohled odlišuje zakrytými světlomety a zaslepenou maskou chladiče. Postrádá také nasávací otvory v kapotě, jejíž střed je méně vyvýšený. Jiné řešení kapoty bylo dané použitím odlišného motoru: místo karburátoru dostal vstřikování paliva a jeho výkon klesl téměř o stovku koní na výsledných 315.

Aston Martin V8 Volante Zagato

Vzniklo tak auto vzhledově unikátní, ale podstatně pomalejší. Zagato bez střechy jelo „jen“ 250 km/h, zcela ojedinělý stroj se tak při odebrání střechy změnil ve stylovou alternativu ke konvenční nabídce kabrioletu V8 Volante. Aston Martin tak svým způsobem vyjádřil respekt k těm zákazníkům, kteří výjimečný projekt podpořili už na začátku – původní model neodeslal do propadliště dějin prostým vytvořením něčeho ještě lepšího, jakkoliv to muselo být lákavé.

Místo původně plánovaných 25 kusů bylo nakonec vyrobeno 37 kabrioletů, a náležitě drahých. Nižší výkon motoru automobilce nebránil nasadit cenovku pořádně vysoko: původně na 125 tisíc liber, u posledních aut vyrobených v roce 1989 rovnou na 190 tisíc.

Nic není nemožné, když máte dost peněz

Přestože byla v průběhu času jasně nastavená pravidla, Aston Martin se nikdy nezdráhal vyhovět individuálním požadavkům. Oddělení speciálních služeb (nyní pojmenované Aston Martin Works) upravilo karoserie dvou V8 Volante Zagato tak, aby vzhledově odpovídaly kupé. Několik aut – kabrioletů i kupé – také prošlo tovární úpravou spočívající ve zvětšení objemu motoru z 5,3 na 6,3 litru. Nezávislý specialista RS Williams dokonce nabízí sedmilitrovou variantu motoru.

Pomyslný vrchol pak vznikl na objednávku slavného herce Rowana Atkinsona. Ten v roce 1998 pořídil první vyrobený kus s volantem napravo a nechal ho přestavět na závodní vůz – něco, co nebylo původně vůbec zamýšlené. Za samotnou přestavbu utratil 220 tisíc liber, tehdejším kurzem 11 milionů korun. S autem jezdil po okruzích a nakonec jej v roce 2008 prodal za polovinu této částky.

Dnes majitelé neváhají za Aston Martin Zagato z osmdesátých let žádat přes 15 milionů korun. Za takovou částku se prodal jeden z mála exemplářů vyskytujících se v USA, obdobnou cenovku má i první vyrobený kus v červené barvě, který je na prodej ve Velké Británii. Ten si tak svým způsobem i po zohlednění inflace udržel původní hodnotu, nominálně se pak za třicet let zhodnotil zhruba pětinásobně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

Auta s lidskými jmény. Nazvali je po závodnících, vnučce i slavném malíři

Pojmenování automobilů je věda. Oblíbené jsou zeměpisné názvy, zvířata či písmena abecedy. Pro označování modelů nebo...

Na sraz bublajících osmiválců dorazil i frajer v háčkovaném a ječící kráska

Rekreační středisko nedaleko středočeských Čechtic přivítalo o předposledním dubnovém víkendu již sedmnáctý ročník...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...