Bizarní Aston Martin do kapsy je auto, na kterém neproděláte

aktualizováno 
Když se řekne Aston Martin, málokdo si vzpomene na předělanou Toyotu iQ, která se měla prodávat po tisících ročně. Nakonec se vyrobilo jen okolo 800 kusů, ale ojetiny dnes stojí stejně, kolik si automobilka účtovala za nový vůz, klidně milion.

Aston Martin Cygnet | foto: Aston Martin

Aston Martin proslul jako výrobce výkonných sportovních vozů se šesti, osmi a dvanáctiválcovými motory. A to přesto, že vůbec první model této značky, vyrobený v roce 1915, poháněla čtyřválcová čtrnáctistovka. V roce 2011 se začal prodávat aston s ještě menším motorem, v moderní historii značky s obrovským náskokem nejmenší a nejlevnější model, de facto jen lehce upravené miniauto Toyota iQ. Proč?

Protože nic lepšího udělat nešlo. Aston Martin Cygnet vznikl jako reakce na evropské regulace. Automobilka zrovna získala nezávislost na Fordu a přísné limity na průměrné emise CO2 u své produkce musela podle tehdy platných pravidel splnit sama vlastními silami (dnes mají malé automobilky stojící mimo koncerny úlevy). A když se ke třem stovkám udávaným u dvanáctiválců připočítá 116 gramů Cygnetu, vyjde jako průměr mnohem přívětivější hodnota (o pokutách za nadlimitní emise čtěte zde).

Křišťálová Lupa 2016

Angličané si z nabídky Toyoty vybrali nejsilnější motor. Zákazníky tak ušetřili možnosti pořídit si litrový tříválec s 50 kW i naftovou čtrnáctistovku a vsadili na čtyřválec 1,33 Dual VVT-i o výkonu 72 kW. Navíc se touto cestou otevřela možnost pár let po propuknutí finanční krize nalákat zákazníky na stále svým způsobem luxusní a exkluzivní vůz, který je však mnohem skromnějším zbožím než mnohamilionová DB9 či DBS.

Na záměr prodávat Cygnet automobilka veřejnost připravovala postupně. V létě 2009 zveřejnila obrázek makety z designového studia, na ženevském autosalonu 2010 se představil prototyp. Prodej byl zahájen v lednu 2011 a oficiální premiéra se odehrála v Ženevě v březnu téhož roku.

Milion a čtvrt za lepší verzi toyoty

Cena byla extrémní, základ vyšel na 30 995 liber. Tehdejší český dovozce, firma Auto-Exner, stanovil cenu pro náš trh na stěží uvěřitelných 958 380 korun. Ekvivalentní toyota v plné výbavě vyšla ani ne na polovic a neprodávala se dobře, hlavně právě kvůli vysoké ceně. Standardem byla sice třeba i navigace a bezklíčový vstup, ale rozhodně bylo za co utrácet další peníze. Automat CVT přišel na 40 tisíc, lak z aktuálního vzorníku sportovních modelů na 73 tisíc (odstín na přání dokonce na 107 tisíc) a za čalounění prošívanou kůží se účtovalo 89 tisíc korun. Za to, aby auto, co měří tři metry a nemá ani sto koní, vypadalo přesně podle vkusu zákazníka, nebyl problém zaplatit milion a čtvrt. Mimochodem dvakrát více, než stál Smart Fortwo v úpravě Brabus.

Ale Aston Martin měl pro svoji cenovou politiku hned dva dobré důvody. Kromě image značky to byla také náročnost na výrobu. Tým designérů pod vedením Marka Reichmana změnil prakticky každý viditelný díl. Ve výsledku proto přerod Toyoty iQ na Aston Martin Cygnet v továrně v britském Gaydonu obnášel spoustu ruční práce a trval 150 hodin. Vyrobit celou DB9 už nebylo o mnoho pomalejší, k tomu bylo potřeba 200 hodin.

Předražená miniauta ocenily jen stovky lidí

Původní plány byly smělé. Cygnet se měl prodávat jen stávajícím majitelům značky, automobilka šířila zvěsti o tom, že zájem převyšuje její kapacity, a minivůz se původně nabízel jen v Británii. Počítalo se s výrobou čtyř tisíc aut ročně, ale rychle přišlo vystřízlivění. Skutečných objednávek bylo minimum, a tak padly všechny restrikce.

Fotogalerie

Cygnet si mohl koupit každý, kdo byl ochoten dát milion za miniauto do města. Takových lidí se našlo do září 2013, kdy se výroba Cygnetu zastavila, v Británii 150 a po celém světě dohromady 800. S ukončením výroby po dvou letech a čtyřech měsících je to i v poměrech tak malé automobilky, jako je Aston Martin, nejkratší období produkce modelové řady za spoustu desetiletí. Samozřejmě nebereme-li v potaz speciální modely jako třeba supersport One-77.

Angličané hořký závěr okořenili veřejnými útoky na Toyotu. Prý neměli dostatečnou podporu, a když se dozvěděli o brzkém ukončení výroby výchozího iQ, z projektu vycouvali. Ve skutečnosti se však malá toyota vyráběla ještě další tři roky. Podobně bezzubé je i tvrzení, že Toyota nepodporovala ideu prodávat tento vůz i v USA. Přitom samotné iQ se v Americe začalo prodávat pod značkou Scion zhruba ve stejné době, kdy Aston Martin představil Cygnet. Navíc by prodej za oceánem jen těžko mohl přinést zvýšení poptávky o jeden až dva řády.

Smysl dává pouze tvrzení, že Japonci nechtěli přispět k úspěchu aplikací silnějšího motoru. Atmosférická šestnáctistovka totiž zůstala jen ve fázi prototypu a třináctistovka s kompresorem, který ji pomohl k 96 kW a 180 Nm, se omezila na limitovanou edici 100 kusů toyoty pro japonský trh.

Investice, nebo nepovedená anomálie?

V této fázi celá anabáze vypadá na experiment, který zkrátka nevyšel a stala se z něj trapná epizoda, na niž by všichni rádi zapomněli. Auto, jehož název nedokáže nejspíš vyslovit a vysvětlit ani průměrný Angličan (slovo „cygnet“ je starší, z latiny odvozený výraz pro mládě labutě), nenaplnilo ambice a zmizelo bez nástupce.

Jenže tato kuriozita vůbec neztrácí hodnotu! Jako nový stál cygnet těsně pod milion a dnes se ten nejlevnější, pětiletá ojetina s 35 tisíci najetých kilometrů, nabízí za 33 900 eur, tedy 916 tisíc korun. Za o dva roky novější exemplář s třetinovým nájezdem a v dokonalém stavu jiný prodejce žádá 1 350 000 korun, tedy více, než kolik stálo auto v této výbavě jako nové.

Ceny v Británii jsou na podobné úrovni, přičemž je tam dnes registrováno 141 kusů. To je méně, než kolik v ostrovní zemi jezdí věhlasné bondovské DB5 ze šedesátých let. A tak se dnes odborníci na trh ojetých aut i prodejci exkluzivních vozů přou, zda jde o anomálie, nebo zda tu máme první příznaky toho, že Cygnet je investičním autem budoucnosti.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky
Premium

Mladého génia zabil mikrospánek. Nádherný Fiat 127 je jeho pohrobek

Jeho podpis nese jediné sériově vyráběné auto, fiat ze zlatých dob, kdy tato značka kralovala domácím prodejům a byla...

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Tisíc vozů Porsche pohromadě. Na sraz dorazily i závodní legendy

Sraz Mission 1000 v německém Rodingu je vyvrcholením setkání majitelů vozů Porsche, kterého se účastní i legendy...

Najdete na iDNES.cz