V rodišti alpin, v německém Buchloe, jsou na slovo tuning alergičtí. „Nejsme žádní tuneři, jsme automobilka. Vyrábíme auta na základě modelů BMW,“ čertí se. Je to trochu hra se slovíčky. Ale když si BMW v podání Alpiny koupíte, máte jistotu, že to bude něco výjimečného. Alpina letos slaví 50 let.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina je i není BMW. Záleží jen na vás, jak chcete tuto jedinečnou myšlenku vnímat. Auto vyrábí BMW, ovšem Alpina ho vyšlechtila k dokonalosti natolik, že má právo honosit se vlastní originální značkou.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Když Burkard Bovensiepen v roce 1965 v Buchloe svou firmu na přestavby vozů zakládal, bylo předem jasné, že se bude specializovat na BMW.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina původně vyráběla psací stroje, ale Bovensiepen jako milovník aut a závodník chtěl vůz podle svého gusta. Nejprve vyráběl doplňky, pak bavoráky upravoval a nakonec se v roce 1971 rozhodl, že je bude vyrábět sám. A lépe.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Dnes má Alpina status automobilky a žije v zajímavé symbióze s velkou mnichovskou značkou.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Burkard Bovensiepen dodnes se svými syny řídí firmu, kterou před padesáti lety založil. Jeho prvním autem byl Fiat 1500, ale po neúspěšných pokusech o zvýšení výkonu se zakoukal do BMW.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Že to nejsou jen obyčejné přestavěné "bavoráky", dokazuje i originální rodné číslo, které každá alpina dostává. Jen budete muset policistům při kontrolách vysvětlovat, proč je původní VIN (jedinečné identifikační číslo, které auto dostává ve výrobě) od BMW přeškrtnutý a místo něj má auto jiný.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
I když Auta z Buchloe vypadají jako BMW a prvotní montáž na linkách BMW s ostatními probíhá, jsou alpiny o dost jiné. Až 40 procent dílů je odlišných. Na druhou stranu, když se vám alpina pokazí, stačí zamířit do jakéhokoliv servisu BMW.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpiny také poznáte podle klasických pruhů na bocích s typickou grafikou. Jsou však nepovinné, takže je každá alpina mít nemusí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na alpinu se čeká asi čtyři až pět měsíců. Montáž probíhá velmi specificky. Nejprve putují díly, které Alpina vyrábí, do továrny BMW, tam jimi nahradí u daného kusu sériové komponenty a vyrobí auto. Od objednávky do doby, než auto vyjede z linky, to trvá asi tři až čtyři měsíce. Pak si auto odvezou do továrny Alpiny a další měsíc na něm pracují.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina je také velmi úspěšná v motorsportu. Ve strojích oblečených do typického opranžového laku závodili James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda nebo Hans Stuck. Poznáte místo na fotce?
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Čalounická dílna umí splnit doslova cokoliv, třeba potáhnout kůží úplně všechno v interiéru, včetně knoflíků stahování oken. Rozhodně se nevyrábí na sklad, co kus, to jedinečný originál.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Ročně vyrobí v bavorském Buchloe kolem tisícovky aut.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina má vlastní vývojové oddělení. Vývoj probíhá podobně jako v běžných automobilkách, než auto představí, trvá to asi dva roky. Vše se musí odladit a následně i zhomologovat.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Podle Burkarda Bovensiepena vymyslela jméno firmy jeho matka. Prý podle hor, které jsou na dohled Buchloe. Alpina také dodnes sídlí v ulici Alpenstrasse. Bovensiepen má dům přímo v srdci areálu, obklopují ho haly, kde se auta montují, upravují a také vyvíjejí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Když začala Bovensiepenova firma vydělávat, pustil se do motorsportu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Pro zajímavost: dalším známým artiklem firmy Alpina jsou vína.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Status automobilky má Alpina od rou 1983.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Bovensiepen začínal tím, že za 990 marek prodával speciální sadu na zvýšení výkonu BMW 1500. Sada s dvojitým karburátorem Weber zvýšila výkon o dvanáct koní a šla na dračku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nabídka modelů čerpá z řady klasických sedanů, kupé, kabrioletů a kombíků BMW. Po letech odmítání už má Alpina v nabídce i SUV.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpiny jsou oproti obyčejným BMW v průměru asi o 15-20 procent dražší, ale základní verze jsou vybavenější.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vývoj alpiny probíhá podobně jako v běžných automobilkách, než auto představí, trvá to asi dva roky. Vše se musí odladit a následně i zhomologovat.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V Buchloe jen nepřebírají nápady od BMW. Například osmiválec 4,6 iS, který dostávala první generace BMW X5 byl produktem Alpiny, stejně tak automat pro unikátní roadster Z8.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vývojové oddělení pracuje stejně jako v jiných automobilkách.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Sady na zvýšení výkonu, které nabízela Alpina v šedesátých a sedmdesátých letech, obsahovaly více komponentů. Kromě dvojitých karburátorů také upravené hlavy válců nebo ostřejší vačky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Oslavy 50 let značky Alpina
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vše má Alpina v jednom areálu pohromadě v klidné čtvrti Buchloe. Když se otočí vítr, cítí v automobilce opodál stojící kravín.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpiny mohou vozit znaky BMW i své vlastní.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Kdysi používala firma i takové logo.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina je hrdá hlavně na své úpravy motorů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Typickým poznávacím znakem jsou ráfky s klasickým designem.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vývojáři občas zkusí něco speciálního, třeba zamontovat osmiválec do BMW řady 3 z devadesátých let.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Značka při testech používá také vlastní maskované prototypy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Zelená je jednou z výsostných barev značky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Oslavy 50 let značky Alpina
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpiny jsou neskutečně rychlé, vycizelované a zároveň dokonale pohodlné, pohodlnější než obyčejná BMW.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina si troufla i na bájnou Z8.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Modrozelené prošívání je pro Alpinu typické. Dalším poznávacím znakem je třeba modré podsvícení přístrojů namísto tradičního bavoráckého oranžového. A budíky v kapličce pod volantem mají také modrý podklad.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Okolí Buchloe je plné Alpin.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina má velké zkušenosti s přeplňovanými motory.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Typická barva alpin je modrá.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výfuky dodává Alpině specialista Akrapoivič, stejně jako třeba na BMW řady M.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Velká část komponentů je oproti sériovým BMW modifikovaná.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpiny často hrdě vozí jméno na předním nárazníku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Čalounická dílna je chloubou Alpiny.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Pro znalce: alpina je skoro stejně rychlá, někdy i rychlejší než emkový model od BMW, ale je pohodlnější. V případě modelů řady 3 už třeba jen proto, že nemá hodně tvrdé pneumatiky typu run-flat, které sice umožní dojet v případě defektu, ale ubírají pohodlí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina původně vyráběla psací stroje.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Oslavy 50 let značky Alpina
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpina má velmi věrné zákazníky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Oslavy 50 let značky Alpina
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Kola s typickým designem Alpiny
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alpiny mají v označení typicky písmeno B.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Celé jméno automobilky je Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG
Autor: František Dvořák, iDNES.cz