Mechanici autoklubu vyjíždějí k autům, která řidiče zlobí tak, že nemůže pokračovat v jízdě a zavolá o pomoc.

Mechanici autoklubu vyjíždějí k autům, která řidiče zlobí tak, že nemůže pokračovat v jízdě a zavolá o pomoc. | foto: ADAC

ADAC: Japonská auta už žebříčkům spolehlivosti nekralují

  • 57
Německý autoklub ADAC vyhodnotil své výjezdy k porouchaným vozidlům za rok 2005 a zjistil, že japonská auta už žebříčkům spolehlivosti nekralují. ADAC k tomuto závěru došel na základě 1,96 milionu zásahů žlutých andělů u porouchaných aut. Škodovky skončily v průměru.

KOMPLETNÍ STATISTIKA ZÁVAD ...zde

Dvě německé statistiky slouží každý rok k tomu, aby si motorista udělal obrázek o kvalitě a spolehlivosti jednotlivých modelů aut. Údaje sesbírané stanicemi technické kontroly TÜV (přehled ZDE) shrnou, která auta přijíždějí v nejlepším a nejhorším stavu na zákonem předepsanou prohlídku.

ADAC má po ruce trochu jiná data. Mechanici autoklubu vyjíždějí k autům, která řidiče zlobí tak, že nemůže pokračovat v jízdě a zavolá o pomoc. Do svého hodnocení ADAC vybere jen vozy ve stáří od jednoho do šesti let, které jsou už aspoň tři roky bez velkých změn ve výrobě.

A ještě jedna podmínka - ročně se takových aut musí v Německu prodat alespoň 10 tisíc kusů. Celkem 78 modelů aut splnilo všechna kritéria, a nabízí se tak jejich srovnání.

Drahá malá auta vedou
Mezi malým auty se na čelních místech oproti loňsku nic nezměnilo. Stále vede Audi A2 před Mini od BMW. Na třetí místo se posunula z loňského sedmého místa Honda Jazz. Škoda Fabia je z 24 klasifikovaných modelů na 17. příčce.

Nově se do žebříčku malých aut dostala dvojice Mazda 2 a Hyundai Getz. A hned si odnesla ostudu, protože spolu s Fiatem Punto jí patří poslední příčky mezi malými vozy.

Mazda však naopak s modelem „3“ vévodí žebříčku nižší střední třídy. Na druhém konci se změnil název modelové řady, výrobce zůstal. Fiat Stilo vystřídal Fiaty Bravo/Brava. ADAC konstatuje ve stejné skupině aut zlepšení u Renaultů Mégane a Kangoo. Odstartovalo je zkvalitnění, jež přišlo s rokem 2003.

Luxus vládne i větším
Podobně jako u malých aut i ve střední třídě si je podle autoklubu nutné za kvalitu připlatit. Po vylepšení v elektronice vládne nyní této kategorii Mercedes třídy C před BMW řady 3 a Audi A4. Škoda Octavia je mezi 12 sledovanými auty sedmá. Loňský lídr Mazda 6 spadl na čtvrté místo. Poslední je Renault Laguna, ale i u tohoto modelu ADAC konstatuje zlepšení ještě před pár lety vyloženě špatných výsledků.

Vyšší střední třídu a luxusní auta německý autoklub spojuje do jednoho žebříčku. Nejlépe si v jeho letošním vydání vede Audi A6 před Mercedesy třídy S a E.

V dalších kategoriích sledovaných aut je vítězem BMW řady 3 mezi kabriolety, Toyota RAV4 ve srovnání vozů SUV a Mazda Premacy jako nejlepší mezi velkoprostorovými automobily.

Německým autům tak v letošním žebříčku, který sleduje výjezdy žlutých andělů ADAC, patří čtyři první místa, japonským připadla tři prvenství.

Elektrika zlobí
Nejčastějšími závadami jsou podle zkušeností mechaniků stejně jako i v minulých letech problémy s elektrikou vozů (patří jim 35 procent). Následují poruchy zapalování (14,6 %), klesající trend zaznamenali technici u závad motorů (7,7 %).

Pro ADAC byl loňský rok v počtu výjezdů k porouchaným vozům vůbec rekordní. Zasahovali celkem v 3,75 milionech případů. Každých osm vteřin někdo zavolal na centrálu německého autoklubu, úplně nejhorší byl v tomto ohledu pro motoristy 28. únor loňského roku. Led, sníh a zima znamenala pro žluté anděly celkem 21 874 výjezdů, což představuje více než dvojnásobek denního průměru.

KOMPLETNÍ STATISTIKA ZÁVAD ...zde