FORD FOCUS
2012-2014 (od 140 000 Kč)
Snižování objemu motorů (downsizing), které jde ruku v ruce se zpřísňováním emisních norem, přineslo vyšší servisní náročnost malolitrážních agregátů, které bývají vybaveny turbodmychadlem a další složitou technikou. Postupem času to proto nejspíš bude s výběrem spolehlivé a za rozumné peníze udržovatelné ojetiny složitější. Pokud tedy hledáte levný a přitom spolehlivý naftový kombík, doporučujeme přemýšlet o Fordu Focus z let 2012–2014.
Není to ještě příliš staré auto ani morálně, ani designově, bývá spolehlivé a servisně nenáročné. Slušné kusy s rozumnými nájezdy kolem 160–200 tisíc kilometrů (ano, u této generace focusu, pokud je v pořádku, se není třeba bát ani vyšších nájezdů) se na trhu objevují už od 140–150 tisíc korun. Do dvou set tisíc se pak dá už celkem dobře vybírat kombinace stáří / nájezdu / výbavy.
S nástupem 1.5 TDCi jsme zaznamenali výrazné zvýšení potíží s DPF filtrem a oproti 1.6 TDCi i celkově horší kondici motoru už při nižších nájezdech. 1.5 TDCi není špatný motor, ale nejspíš kvůli zpřísňování emisních limitů do těžko splnitelných hodnot se u něj objevují neduhy, kterými předchůdce obvykle netrpí.
U fordu moc nedoporučujeme při nákupu ojetiny přeplňované benzinové verze EcoBoost a vozy s automatem. Dle našich zkušeností je osvědčeným receptem na dlouhodobou spolehlivost napříč modelovými řadami kombinace naftového motoru a manuální převodovky.