Neděle 15. prosince 2019, svátek má Radana, Radan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 15. prosince 2019 Radana, Radan

Diskuse k článku

Laurin a Klement se potkali před 120 lety. Vymysleli moderní motocykl

Blížily se Vánoce roku 1895 a Václav Laurin a Václav Klement založili 17. prosince společnou firmu. Začali stavět kola, pokračovali motocykly revoluční koncepce, aby se nakonec dostali k výrobě solidních automobilů. Z firmy Laurin & Klement se stala automobilka Škoda, v současnosti jeden z výrobců osobních aut s nejdelší historií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M32i50r21o55s76l59a22v 54S50t52e81i46n10e65r 2546820320256

Celá ta historie je jenom částí historie českého průmyslu na přelomu tisíciletí. Zejména na severu Čech vznikaly tucty nových firem na základě nových technologických postupů.

Můj strýček Josef Steiner, když se vrátil z války v r. 1918, si přivedl z Polska manželku, dceru tamějšího průmyslníka z Otwocku a tchán mu pomohl založit továrnu na drátěnky do postelí. Ta stála v Chomutově, v Mlýnském údolí a energii na pohon strojů, které stáčely spirálová péra dodávala vodní turbina, přes transmise a řemeny po celé fabrice. Takže první ekologická továrna s obnovitelnou energií v Čechách. Dráty dodávala chomutovská firma Mannesmann, výrobky byly patentovány a prodávány na celém světě, ty drátěnky se prodávaly i v Argentině.

Konec přišel s Hitlerem. Strýček uprchl s rodinou na podzim 1938 do Kolína k sestře, tam byla celá rodina 1942 deportována a zavražděna v Treblince.

Z té fabriky zbyla jenom brána, jinak jenom sutiny, na pozemku je dnes sportovní hala.

+3/0
17.12.2015 18:45

V64á71c45l25a80v 84K23o65h75l56í19č19e45k 1797360

Bohužel nebylo dopřáno více než dvacet let svobodného rozvoje.

0/0
17.12.2015 19:18

J58i94ř46í 43E90r87b16e71n 1163274716537

Pardon, opravdu nemeli ani parni stroj a na celou fabriku jim stacila jedina turbina o vykonu odhadem do 15 kW? To se mi nejak nezda...

0/0
18.12.2015 10:47
Foto

M91i96r26o47s81l52a22v 78S94t24e17i69n35e42r 2216830640456

Ano, skutečně žádnou páru neměli. Na stáčení těch dfrátů, per a řezání úhelníků 30x30 to stačilo, rámy se svařovaly jistě autogenem.

0/0
18.12.2015 21:29

T40o16m12á19š 51Z69e18m48a40n 3365578984385

Takže u zrodu Škodovky stál Cimrman (psáno Zimmermann)? ;-D

0/−1
17.12.2015 17:21

M96i18r41o30s67l58a18v 36Š66i33m10k41o 7435863762185

S tou revolučností bych byl opatrný. Motocyly tehdy stavělo více nadšenců a docela by lidé byly překvapeni, kolik jich bylo. A všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, která různě upravovali. Fakt je, že v zemích Koruny české byli první, nikoliv však v rámci R-U. O automobilech ani nemluvě. V roce 1905 byly v R-U již tři výrobci: Austro Daimler, která byly evropského formátu, Steyr a malovýrobce Puch.

+2/0
17.12.2015 11:21

R58a76d31e17k 70F85o64l51p81r54e55c39h42t

No právě, všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, to říkáte přesně. Kdo v R-U, nebo v celé Evropě, vyráběl sériově před rokem 1900 podobně vyspělé motocykly? (Třeba někdo ano, jen to neznám.)

Automobily, to je něco jiného, ostatně automobil byl vynalezen dříve než motocykl, což je nakonec i logické.

Jedna malá zajímavost: motocykly L&K dokonce vyráběli v licenci Němci. Ani nechtějte vědět kteří. Ano, byli to Seidel&Neumann.

+1/0
17.12.2015 15:48

J21i85ř30í 95K84o20c60u92r21e52k 6345564195738

https://de.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_und_Wolfm%C3%BCller

Die Hildebrand & Wolfmüller von 1894 war das erste serienmäßig produzierte Motorrad der Welt.

Snad netřeba překládat.

0/0
17.12.2015 17:24

J82i11ř77í 17E81r41b40e81n 1593354916677

To sice ano, ale kvalitou, cenou i jizdnimi vlastnostmi za L&K vzdy pokulhavali. Slavie byly ve sve dobe v ramci Evropy spickou, v naproste vetsine soutezi a zavodu vitezily.

0/0
18.12.2015 10:51

M21i53r89o47s22l12a78v 92Š54i46m79k44o 7585763252245

No, Německo nebylo v počtu výrobců jedničkou. Tou byla Francie ! Mám někde knihu o historii automobilismu a těch značek, o kterých člověk nikdy neslyšel, bylo hafo. A o legendárních soubojích Vondřicha a Tomana s francouzkými jezdci se píše dodnes. Fakt je, že ty moto L&K byly jedinými závodními stroji z našeho území, které byly v tehdejší době na absolutní špičce.

0/0
17.12.2015 17:35

Š46t33ě96p60á61n 22D80a49n14ě47k 5735976127392

Nikdy nevíte, co může udělat naštvaný zákazník!

+1/0
17.12.2015 10:55

J35i93ř13í 27K97o17l13í73n39e31k 8760257283450

Velmi dobrý článek, děkuji za něj! R^

+2/0
17.12.2015 9:45

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Najdete na iDNES.cz