Klíč je pryč: náhradní musí servis s autem spárovat

aktualizováno 
Ztracený nebo zničený klíč od auta může znamenat drahou patálii. Atypické klíče na méně obvyklé modely umí překvapit často velmi vysokou cenou. Odborníci varují před pokoutným kopírováním klíčů.

Náhrada za ztracený nebo zničený klíč už není otázkou několika desítek korun jako kdysi. | foto: Škoda Auto

Na starou stodvacítku nebo felicii z devadesátých let uměli udělat kopii klíče zámečníci za pár korun, dnes ale musíte do servisu. „Když jsem kupoval auto z druhé ruky, dostal jsem k němu sice oba klíče, ale jeden byl už hodně poničený, měl úplně vymačkaná tlačítka dálkového odemykání,“ popisuje čtenář, který nechce být jmenován. Jeho desetiletý Fiat Croma je přesně tím atypickým autem, u kterého je náhradní klíč nepříjemně drahý. „Chtěl jsem mít oba klíče funkční, nejprve jsem experimentoval s neoriginálními plastovými obaly z čínského e-shopu, ty ale vůbec nefungovaly - croma má atypický celoplastový klíč převzatý od saabu - nedržely ve spínací skřínce. Takže jsem nakonec musel do servisu pro originál, ten mě i s nakódováním vyšel na šest tisíc,“ popisuje drahou zkušenost.

Třináct set i osm tisíc

Cena náhradního klíče se ovšem velmi různí a není jednotná ani pro jednotlivé modely v rámci jedné značky. „Pro Golf VII je cena za kompletní klíč 3 687 Kč. Sada zámků a klíčů ke stejnému modelu auta má doporučenou cenu 8 376 Kč s DPH. Tato sada obsahuje dva identické klíče a všechny potřebné zámky,“ uvádí Lukáš Sohr z Porsche Česká republika. Škodovka je o levnější: „Pro octavii třetí generace stojí základní klíč 1 300 Kč, klíč s dálkovým ovládáním a sklopným dříkem 1 709 Kč a klíč systému KESSY (bezklíčkové odemykání - pozn. red.) 4 182 Kč,“ uvádí Karel Starý, vedoucí servisních služeb ze Škody Auto ČR. Hyundai má ceny na úrovni Volkswagenu: „Cena klíče s imobilizérem ale bez dálkového ovladače, je asi 3 600 Kč. Vybroušení klíče je od 100 Kč do 400 Kč, Nahrání do jednotky stojí asi 300 Kč. Cena bezklíčového ovladače je asi 8 000 Kč,“ uvádí Miloš Adámek, tiskový mluvčí českého zastoupení korejské automobilky. U Fordu je nejběžnější cena je kolem tří až pěti tisíc korun včetně naprogramování.

K novému autu by měly být vždy alespoň dva klíče. Někteří výrobci nově nabízejí možnost objednat z výroby třetí klíč. U Škody to platí pro Octavii, Superb a Kodiaq. Klíče dnes navíc umějí být „personalizované“, takže si pamatují nastavení uživatele, který daný klíč používá. Auto tak po odemknutí nastaví infotainment, navigaci, sedačky a jízdní profil podle osobního nastavení. Na klíč se vztahuje stejná záruka jako na auto, platí na záruční vady, nikoliv na zničení.

Pro nový do servisu

Pokud klíč ztratíte, je třeba zajet do servisu. „Pro ochranu zákazníka se výrobci snaží proces vytvoření duplikátu kdekoliv znesnadnit, nahrání do jednotky vozu je možné pouze v autorizovaném servisu,“ vysvětluje Miloš Adámek z Hyundaie. Vozidlo je nutné při změně překódovat - zjednodušeně ho naučit „hesla“, kterými komunikuje s klíči. „Přitom se znovu učí všechny klíče, které chce zákazník aktuálně používat. Musí je tedy do servisu dodat všechny klíče, které mu zbyly,“ zdůrazňuje Lukáš Sohr z Volkswagenu. Klíče, které servis nepřekóduje, nebudou fungovat. Klíč, který se ztratil, pak nebude možné použít pro nastartování, zůstane mu ale dřík se specifickou drážkou, kterým lze mechanicky odemknout zámek dveří. „Pro zamezení možnosti odemknutí vozidla mechanicky by bylo nutné vyměnit zámky včetně klíčů,“ vysvětluje Sohr.

Pomůže asistence

I na případy, kdy se vám klíč vysype na sjezdovce z kapsy, lze využít asistenční služby automobilek. „V případě, že zákazník s novým vozem zakoupil paket Mobilita Plus s prodlouženou zárukou na pět let, může využít i rozšířené asistenční služby. Ta v případě zabouchnutí, zalomení či ztráty klíče pomůže situaci vyřešit. A to včetně odtahu vozu do servisu zdarma, zajištění náhradní dopravy, zapůjčení náhradního vozu nebo ubytování po dobu nutnou k nápravě situace. Podobný rozsah služeb zahrnuje produkt Doživotní záruka mobility, který platí pro jakýkoli vůz Škoda za předpokladu, že zákazník jezdí se svým vozem pravidelně na předepsané servisní prohlídky do autorizovaného servisu a prodlužuje si platnost této služby,“ popisuje Karel Starý ze Škody Auto. U ostatních značek bude nabídka služeb podobná.

„Duplikáty klíčů se vystavují na základě kódu z centrální databáze, který se váže na VIN konkrétního vozu. Je tedy třeba prokázat, že žadatel o duplikát je majitelem nebo provozovatelem vozu,“ dodává Karel Starý ze Škody.

„Požadavek na duplikát klíče vyřeší autorizovaný servis standardně do druhého dne,“ uvádí. Stejnou dodací lhůtu mají pro většinu modelů také u Hyundaie. Situace se ovšem opět liší podle značky. „Servisní síť obvykle disponuje alespoň jedním ́syrovým ́ klíčem od každého aktuálně provozovaného systému,“ uvádí Jan Karnolt, technický Školitel Fordu. U Volkswagen klíč považují za inteligentní díl: „Objednává se pro konkrétní VIN a je předkódován pro dané vozidlo. Samotná podstata neumožňuje díly držet skladem. Dealeři si klíč objednávají spolu s VIN speciálním druhem zakázky v našem centrálním skladu v Mladé Boleslavi a v Kasselu. Dealerovi přijde poté klíč již vyříznutý a v továrně přiřazený k číslu karoserie. Výrobce má tak přehled, kdo k jakému vozu kdy klíč doobjednal. Klíč je však poté nutno k vozu ještě přizpůsobit - doprogramovat dálkové ovládání a imobilizér,“ popisuje Sohr.

Pozor na duplikáty

Pokud jste koupili ojetinu a je k ní jediný klíč, nebo máte podezření, že jste nedostali všechny klíče, které k autu patří, vyplatí se zajet do servisu a nechat klíče překódovat. „Pokud chcete mít jistotu, můžete nechat klíče znovu naučit. Tím se z nastavení odstraní chybějící klíče. Případně doobjednat další klíče, anebo vyměnit zámky i klíče,“ radí Lukáš Shor. Přirovnat to lze ke koupi bytu, u kterého pravděpodobně také vyměníte zámek. Pomocí VIN (rodného čísla vozu) umí servis dohledat, kolika klíči a jakými bylo auto vybaveno z výroby.

Jan Karnolt z Fordu varuje před neautorizovanými zámečníky a opraváři, takový klíč se dá pořídit třeba za pětistovku: „Neznačkový zámečník umí klíč naklonovat, nikoliv nahradit plnohodnotným klíčem s odlišnou identitou.“ Vlastně se jen vytvoří přesná kopie klíče, který vám zbyl, to fungovalo u čistě mechanických zámků kdysi, dnes auta k odemčení a startování používají elektroniku. „Nový klíč s vlastní identitou je potřeba do zabezpečovacího systému před použitím nejprve přihlásit,“ vysvětluje. Problém je v tom, že mechanické zabezpečení zámkem tvoří jen část komplexní ochrany. „Podstatnější je elektronické zabezpečení umožňující například znemožnění otevření vozidla vnitřní kličkou dveří po rozbití okna,“ popisuje Jan Karnolt. Problém je podle něj v tom, že neodborně naklonované klíče se mohou chovat pro zabezpečovací systém vozidla nesrozumitelně, takže je po několika pokusech o odemčení může začít auto ignorovat.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

V pneuservisech je nával, s přezouváním není třeba spěchat

Řidiči letos přezouvají dříve než v předchozích letech. Vyměnit zimní obutí za letní pneumatiky stihlo již 58 procent...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz