Výměna žárovky v autě není věda. Zvládne to i naprostý laik

  6:00
Z nových aut sice kvapem mizí, v těch levnějších je ale stále najdete. Výměna žárovek proto stále patří k základním dovednostem řidiče. Hodí se znát, jak žárovky správně měnit a jaké vlastně do auta patří.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Z moderních aut se klasické žárovky postupně vytrácejí, jelikož jejich místo zabírají úspornější a výkonnější LED zdroje, které vytlačují i dříve populární xenonové výbojky. Zejména v levnějších autech je však stále najdete. Ať už v zadních svítilnách, blinkrech nebo hlavních světlometech.

Právě v nich obyčejné klasické žárovky ještě nějakou dobu vydrží. Právě v nich také bývá výměna nejjednodušší. Navíc v podstatě jen před pár lety byla LED světla v osobních autech ještě naprosto výjimečná. Výměna takové prasklé žárovky nebývá nic složitého. U některých aut je však tak složitá, že je oříškem i pro autoservisy.

Drahé svícení: LED světla jsou skvělá, ale nevydrží stejně dlouho jako auto

Jakou žárovku zvolit?

V naprosté většině případů se při koupi nové žárovky stačí řídit tím, jakou už v autě máte. Konzultace s manuálem k vozidlu přesto není na škodu. I když je pravděpodobnost celkem malá, zejména u starších vozů se pod kryty světel mohly dostat žárovky nevhodných specifikací.

Jak vybrat žárovky? Hodně záleží na tom, jak a kdy auto používáte

Při výběru žárovky sledujte tři hlavní parametry:

  • Patice: určuje, jakým způsobem je žárovka upevněná. V autě nejčastěji narazíte na bajonetovou nebo zásuvnou patici. Jednotlivé typy nejsou kompatibilní, liší se i velikostí.
  • Napětí: Většina osobních vozů využívá palubní napětí 12 V.
  • Příkon: Žárovky různých využití mají různý příkon – například u žárovek H4 se nejčastěji setkáte s hodnotou 60 W, jiné žárovky se pohybují spíše v jednotkách wattů.

U vícevláknových žárovek, třeba pro brzdové a mlhové světlo, si také dejte pozor na správné zasazení – prohozením je pověstná například Škoda Fabia první generace, která mnohdy vypadá, jako by vzadu svítila mlhovými světly.

Původní sada žárovek a pojistek Škody Favorit z roku 1992. Uvnitř jsou žárovky s bajonetovou paticí různých velikostí a také několik sufitek. Žárovka pro hlavní světlomet se schovává ve velké krabičce.

Pozor na špínu

Pokud je objímka znečištěna, vyčistěte kontaktní plochy. Při manipulaci se žárovkou se jí nedotýkejte prsty, ale používejte rukavice nebo hadřík. Otisky prstů na skle by mohly zapříčinit její následné prasknutí. Kontaktní plochy můžete ošetřit tukem, který zabrání korozi.

Při manipulaci s novou žárovkou byste se jí neměli dotýkat holými prsty. Pot a mastnota z rukou ji v horku, které produkuje, můžou opět rychle zničit. Při montáži proto použijte rukavice nebo žárovku uchopte do hadříku. Vyčistit budete muset kontaktní plochy v objímce, pokud jsou znečištěné. Pozor také dejte na korozi.

Jak se vyrábí žárovka, která svítí řidičům už 40 let a přežije i xenony

Výměna žárovek

V prvé řadě by výměně žárovky mělo předcházet nastudování manuálu k vozu, kde je popsán správný postup výměny žárovek, mezi jednotlivými vozy se totiž může lišit. Klasické žárovky v osobních autech používají několik druhů patic a ani přístup k samotným světlometům není stejný. Jednotlivých druhů žárovek však existuje velké množství.

Obecně je jednodušší u zadních, kde je většinou více prostoru a stačí odstranit některý z krytů. Žárovka s bajonetovou paticí (tedy kulatou kovovou objímkou s výstupky) se z patice vyjímá jemným zatlačením a pootočením. Poté jde vytáhnout a opačným postupem se vloží nová.

Výměna žárovky v zadní svítílně. Zde je přístup snadný, stačí odstranit kryt v zavazadlovém prostoru

Výměna sufitek a zásuvných žárovek

Další možností jsou takzvané sufitky, tedy válcové žárovky s kuželovými kontakty na koncích, které stačí nasunout na správné místo, nebo zásuvné (někdy jako bezpaticové žárovky), ze kterých na spodní straně vedou jen kovové kontakty. Ty se do objímky pouze nasunou.

Sufitky, neboli válcové žárovky nejčastěji slouží k osvětlování SPZ na zádi vozu

Žárovky v hlavním světlometu

Nejčastějšími typy žárovek v hlavních světlometech jsou halogenové s označením H4 nebo H7. Hlavním rozdílem je počet vláken, kdy H4 má dvě (potkávací a dálkové) a H7 jedno (jen potkávací nebo dálkové). U té druhé možnosti tedy v autě budou dálková a potkávací světla oddělená.

Dálková a potkávací světla v jedné žárovce H4 zajišťují dvě důmyslně umístěná vlákna v jedné baňce.

Výměna žárovky

Xenonové výbojky

Výměna bývá ještě složitější, leckdy vyžaduje nejen demontáž světlometu. Přesto se dá s trochou zručností a nářadím zvládnout i „na koleně“. Zvažte ale rizika – používají mnohem vyšší napětí a uvnitř je vyšší tlak. Opatrnost je tedy na místě.

Dostat se k žárovkám hlavního světlometu bývá o něco náročnější než u ostatních světel. Kvůli stísněnosti není pod kapotou mnohdy dost místa na manipulaci se žárovkou.

V některých případech se dokonce mění po demontáži celého světlometu z vozu nebo například přes kryty v podběhu kol.

Výměna žárovky v hlavním světlometu. Demontáž z vozu je nutná jen někdy

Samotná výměna už je celkem jednoduchá – tedy pokud váš vůz vůbec ještě v hlavním světlometu klasickou žárovku má. Uchycení žárovek se od těch ostatních liší. Přichycené jsou k tělesu světlometu a až na ně se nasouvá konektor. Po odpojení konektoru je tedy potřeba uvolnit pojistku (většinou kovovou pružinu okolo základny žárovky) a žárovku vyjmout.

Témata: žárovka

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Před německými obchody je i v neděli rušno. Obsadí je plechoví krasavci

Když v neděli do Německa, tak ne za nákupy. O posledním dni v týdnu totiž naši západní sousedé striktně dodržují klid. Avšak přestože jsou obchody a fabriky zavřené, tak mnohá parkoviště u nich...

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025

Chytré pirellky umějí zjistit stav silnic. Budou ohmatávat ty nejhorší v Itálii

Jaký je stav silniční sítě? V italské Apulii o tom brzy budou vědět naprosto všechno. Díky projektu, na němž spolupracuje společnost Pirelli a její chytré pneumatiky Cyber Tyre. Ty totiž svým dezénem...

9. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.