Z moderních aut se klasické žárovky postupně vytrácejí, jelikož jejich místo zabírají úspornější a výkonnější LED zdroje, které vytlačují i dříve populární xenonové výbojky. Zejména v levnějších autech je však stále najdete. Ať už v zadních svítilnách, blinkrech nebo hlavních světlometech.
Právě v nich obyčejné klasické žárovky ještě nějakou dobu vydrží. Právě v nich také bývá výměna nejjednodušší. Navíc v podstatě jen před pár lety byla LED světla v osobních autech ještě naprosto výjimečná. Výměna takové prasklé žárovky nebývá nic složitého. U některých aut je však tak složitá, že je oříškem i pro autoservisy.
Drahé svícení: LED světla jsou skvělá, ale nevydrží stejně dlouho jako auto |
Jakou žárovku zvolit?
V naprosté většině případů se při koupi nové žárovky stačí řídit tím, jakou už v autě máte. Konzultace s manuálem k vozidlu přesto není na škodu. I když je pravděpodobnost celkem malá, zejména u starších vozů se pod kryty světel mohly dostat žárovky nevhodných specifikací.
Jak vybrat žárovky? Hodně záleží na tom, jak a kdy auto používáte![]() |
Při výběru žárovky sledujte tři hlavní parametry:
- Patice: určuje, jakým způsobem je žárovka upevněná. V autě nejčastěji narazíte na bajonetovou nebo zásuvnou patici. Jednotlivé typy nejsou kompatibilní, liší se i velikostí.
- Napětí: Většina osobních vozů využívá palubní napětí 12 V.
- Příkon: Žárovky různých využití mají různý příkon – například u žárovek H4 se nejčastěji setkáte s hodnotou 60 W, jiné žárovky se pohybují spíše v jednotkách wattů.
U vícevláknových žárovek, třeba pro brzdové a mlhové světlo, si také dejte pozor na správné zasazení – prohozením je pověstná například Škoda Fabia první generace, která mnohdy vypadá, jako by vzadu svítila mlhovými světly.
Pozor na špínu
Pokud je objímka znečištěna, vyčistěte kontaktní plochy. Při manipulaci se žárovkou se jí nedotýkejte prsty, ale používejte rukavice nebo hadřík. Otisky prstů na skle by mohly zapříčinit její následné prasknutí. Kontaktní plochy můžete ošetřit tukem, který zabrání korozi.
Při manipulaci s novou žárovkou byste se jí neměli dotýkat holými prsty. Pot a mastnota z rukou ji v horku, které produkuje, můžou opět rychle zničit. Při montáži proto použijte rukavice nebo žárovku uchopte do hadříku. Vyčistit budete muset kontaktní plochy v objímce, pokud jsou znečištěné. Pozor také dejte na korozi.
Jak se vyrábí žárovka, která svítí řidičům už 40 let a přežije i xenony |
Výměna žárovek
V prvé řadě by výměně žárovky mělo předcházet nastudování manuálu k vozu, kde je popsán správný postup výměny žárovek, mezi jednotlivými vozy se totiž může lišit. Klasické žárovky v osobních autech používají několik druhů patic a ani přístup k samotným světlometům není stejný. Jednotlivých druhů žárovek však existuje velké množství.
Obecně je jednodušší u zadních, kde je většinou více prostoru a stačí odstranit některý z krytů. Žárovka s bajonetovou paticí (tedy kulatou kovovou objímkou s výstupky) se z patice vyjímá jemným zatlačením a pootočením. Poté jde vytáhnout a opačným postupem se vloží nová.
Výměna sufitek a zásuvných žárovek
Další možností jsou takzvané sufitky, tedy válcové žárovky s kuželovými kontakty na koncích, které stačí nasunout na správné místo, nebo zásuvné (někdy jako bezpaticové žárovky), ze kterých na spodní straně vedou jen kovové kontakty. Ty se do objímky pouze nasunou.
Žárovky v hlavním světlometu
Nejčastějšími typy žárovek v hlavních světlometech jsou halogenové s označením H4 nebo H7. Hlavním rozdílem je počet vláken, kdy H4 má dvě (potkávací a dálkové) a H7 jedno (jen potkávací nebo dálkové). U té druhé možnosti tedy v autě budou dálková a potkávací světla oddělená.
Výměna žárovky
Xenonové výbojkyVýměna bývá ještě složitější, leckdy vyžaduje nejen demontáž světlometu. Přesto se dá s trochou zručností a nářadím zvládnout i „na koleně“. Zvažte ale rizika – používají mnohem vyšší napětí a uvnitř je vyšší tlak. Opatrnost je tedy na místě. |
Dostat se k žárovkám hlavního světlometu bývá o něco náročnější než u ostatních světel. Kvůli stísněnosti není pod kapotou mnohdy dost místa na manipulaci se žárovkou.
V některých případech se dokonce mění po demontáži celého světlometu z vozu nebo například přes kryty v podběhu kol.
Samotná výměna už je celkem jednoduchá – tedy pokud váš vůz vůbec ještě v hlavním světlometu klasickou žárovku má. Uchycení žárovek se od těch ostatních liší. Přichycené jsou k tělesu světlometu a až na ně se nasouvá konektor. Po odpojení konektoru je tedy potřeba uvolnit pojistku (většinou kovovou pružinu okolo základny žárovky) a žárovku vyjmout.