Výměna baterie je jednoduchá, potřebujete k tomu jen základní nářadí a pár minut: otevřít kapotu, uvolnit pár šroubů, které akumulátor drží na místě, a poté odpojit svorky – nejdříve minus a pak plus. Při manipulaci s baterií buďte opatrní. Kvůli olověným článkům je těžká a neopatrným zacházením byste mohli poškrábat lak nebo ji omylem poslat k zemi.
Pozor si ale musíte dát hlavně na to, kterou baterii zvolíte jako nástupce té staré.
Kde baterii v autě hledat
U většiny osobních vozů je baterie umístěná v motorovém prostoru. Úplnou výjimkou však není ani její uložení v kufru, čímž výrobci usilují o lepší vyvážení vozu. Známé tím jsou například vozy BMW. A pozor – klasický akumulátor mají i elektromobily.
Jakou baterii zvolit
Životnost autobaterieDobu, po které akumulátor odejde do křemíkového nebe, ovlivňuje bezpočet faktorů. Kromě kvality výroby záleží na délkách jízd, četnosti nabíjení nebo teplotě. |
Neřiďte se jen tím, jaká baterie už ve voze je. Sice by se nabízelo koupit takovou, co má identické parametry, ale pokud máte vůz z druhé ruky, není vůbec jisté, jestli se pod kapotu u předchozího majitele nedostala nějaká nevhodná. Správné parametry baterie najdete v návodu k vozidlu.
Druhy autobaterií
Zajímat by vás měla konstrukce, která má vliv na její vlastnosti i ideální použití. Ještě relativně nedávno byla většina autobaterií tvořená sadou olověných desek, zalitých roztokem kyseliny sírové, fungujícím jako elektrolyt. Na jejich krytu byste našli sadu víček pro dolévání destilované vody.
Takové baterie udělají i dnes v autě dobrou službu. V nabídce obchodů už je spíše najdete jako bezúdržbové a bez víček, jejich konstrukce se ale zásadně neliší. Novější auta plná elektroniky si vyžádala vznik dalších druhů s větší kapacitou i odolností vůči častějšímu startování.
Konstrukčně vycházejí z „klasických“ akumulátorů, ale liší se od nich konstrukcí i určením. Jedno však mají společné – jsou mnohem dražší.
- AGM – mezi olověnými deskami je tkanina ze skelných vláken, ve kterých je nasáklý elektrolyt. Zvládají až trojnásobek cyklů a také vysoké zatížení při vybíjení i nabíjení. Proto jsou vhodné pro vozidla s náročnými automatickými systémy start-stop a rekuperací.
- EFB – silnější olověné desky jsou potažené polyfleecovým materiálem, který prodlužuje životnost baterie. Zvládnou vysoké zatížení a vyšší počet cyklů. Hodí se pro vozy s jednoduchými systémy start-stop.
- Gelové – elektrolyt má formu gelu. Díky tomu se elektrody méně opotřebovávají, baterie snese více cyklů a má delší životnost. Jsou méně citlivé na vysoké teploty a méně se vybíjejí.
Kapacita a startovací proud
Nejdůležitější vlastnosti autobaterie určují dvě veličiny – kapacita (Ah) a startovací proud (A). Ve zkratce udávají, kolik proudu je baterie schopna dodávat a jak dlouho. Benzinovým motorům obecně stačí nižší kapacita i startovací proud, dieselové potřebují obě hodnoty o něco vyšší.
Ty nejlevnější (a nejmenší) autobaterie mívají kapacitu okolo 44Ah a startovací proud okolo 400A. Stačí ale jen do starších nebo úplně základních aut.
Napětí
Naprostá většina osobních aut vyžaduje napětí 12 voltů. Provozní napětí baterie je ale o něco vyšší (12,6-12,8 V), což je důležité při jejím nákupu. Baterii, kterou prodejce skladuje vybitou pod určitou mez, dlouhá služba nečeká. Při koupi si tedy nechte napětí změřit a pokud je pod 12,4 V, nákup spíš oželte.
Polarizace a rozměry
I když rozměry nebo polaritu baterie u většiny aut nebudete muset řešit, je vhodné oboje ohlídat. Zejména asijské automobilky totiž občas používají akumulátory s kladným pólem vlevo.
Zároveň nejčastěji pod kapotami asijských vozů najdete o něco menší prostor. Ten je určený pro specifické a o něco menší baterie, které bývají i dražší. Do většiny vozů se ale s klidem vejdou „běžné“ akumulátory.
Můžu baterii měnit u jakéhokoli auta?
U některých aut je potřeba řídicí jednotce pomoci a přes diagnostiku zadat, že v autě je nová baterie. Zejména u konstrukce AGM totiž sleduje stav akumulátoru a opotřebení kompenzuje úpravami nabíjecího proudu.
Pokud řídicí jednotka o nové baterii neví, chová se k ní stejně jako k té původní, čímž ji může rychle zničit. Ve výsledku je dobré s návodem opět zkonzultovat, jestli je výměna svépomocí vůbec rozumným nápadem.