Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí mohou získat i vozy, které jimi vybaveny nejsou, a to třeba přímo od samotného výrobce. Například Volkswagen nabízí vlastní řešení DataPlug a aplikaci Volkswagen Connect, obojí jsme vyzkoušeli.

Funkce konektivity začaly do osobních aut pronikat nejen vzhledem k požadavkům doby, ale také vlastně i díky regulaci. Od 1. dubna roku 2018 je totiž v autech povinný systém e-call, který slouží k automatickému tísňovému volání v případě nehody. Vybavena jím musí být všechna nově homologovaná vozidla, a tak se tento systém postupně dostává do prakticky všech nových aut.

Přítomnost funkce e-call ve voze znamená, že je auto přímo vybaveno vlastním vestavěným mobilním připojením. Vozy používají takzvanou elektronickou SIM neboli e-SIM, která zajistí ono nouzové připojení do sítě a volání na tísňovou linku. Když už pak takové zařízení auto má, automobilky snadno mohou uživateli nabídnout i další služby, které se s konektivitou v sítích mobilních operátorů pojí. Moderní infotainmenty vozů tak mohou být neustále online, takže třeba navigace může poskytovat aktuální data o provozu podobně, jako jsou uživatelé zvyklí ze svých chytrých telefonů.

Permanentní konektivita také umožňuje mít vlastně vůz neustále pod kontrolou: data z moderního infotainmentu a údaje o vozidle se mohou přenášet do aplikace v mobilním telefonu, takže má uživatel o všem přehled. V oblasti konektivity existuje celá řada řešení, která postupně otestujeme. Dobrou zprávou je, že chytré funkce nejsou vlastně jen výsadou nových vozů, které ještě často vyžadují tu správnou výbavu. Pokud si za ní majitel nepřiplatí, může o některé chytré funkce přijít.

Existují ale řešení, která zejména ono propojení auta se smartphonem přinesou dodatečně u téměř kteréhokoli staršího vozu. Jedním z takových řešení je i Volkswagen DataPlug, malé zařízení, které se připojuje do konektoru diagnostického rozhraní OBD2. Přinese chytré funkce téměř kterémukoli vozu Volkswagen vyrobenému od roku 2008. A upřímně, za tisíc korun, kolik tato drobnost stojí, nabízí řadu zajímavých funkcí, navíc s jistotou, že uživatel v průběhu provozu za toto chytré řešení nezaplatí už ani korunu navíc.

Snadné zprovoznění

Než se vrhneme do zkoumání toho, co všechno vlastně DataPlug umí, podíváme se na zprovoznění celého řešení. To je velmi snadné a vyžaduje v podstatě čtyři složky: automobil, zařízení DataPlug, chytrý telefon a aplikaci Volkswagen Connect.

Prvním krokem je zapojení DataPlugu do zmíněného OBD2 konektoru: ten se u většiny vozidel koncernu VW nachází vlevo dole pod palubní deskou, někde poblíž řidičova levého kolene. Nejspíš bude třeba se u toho pořádně sehnout, ale to je asi jediná „komplikace“, která vás při instalaci čeká. Do chytrého telefonu se systémem iOS (9.0 a novější) či Androidem (od verze 5.0) je pak třeba nainstalovat aplikaci Volkswagen Connect a spustit ji.

Aplikace automaticky při první startu uživatele propojením obou zařízení provede. Vyzve ho k nastartování vozu, čímž se aktivuje DataPlug. Po vyhledání zařízení přímo z aplikace je nutné zadat párovací kód, a to je vlastně vše. DataPlug a aplikace v mobilu jsou takto propojeny. Pro širší možnosti funkcí přímo v aplikaci je pak vhodné vytvořit si v ní svůj VW účet, ale pro prvotní zprovoznění to není nutné.

Propojení DataPlugu a telefonu probíhá přes Bluetooth a funguje jen tehdy, když je aktivní zapalování, pak DataPlug sbírá data a posílá je do aplikace v telefonu. Řešení má v podstatě jediné omezení: daný uživatelský účet může být přihlášen v aplikaci pouze v jednom telefonu a DataPlug se vždy spojí jen s jedním mobilním zařízením, což nemusí být ideální třeba ve firemních flotilách u sdílených vozů.

Záznamy o tankování a kniha jízd

A co tedy celé zprovozněné řešení umí? Je toho docela dost. Na hlavní obrazovce ukazuje aplikace stav vozu, mezi údaji je dojezd auta s aktuálním stavem nádrže (či baterií), napětí 12V baterie a počet najetých kilometrů. Vidět je tu poslední jízda a pár dalších údajů, naspodu přehledu najdeme i pozici vozidla při posledním vypnutí zapalování – tedy místo, kde auto podle všeho parkuje.

Menu aplikace pak umožní dostat se k řadě detailů, z nichž většinu zaznamenává DataPlug automaticky. Sleduje tedy každou jízdu, v aplikaci se promítne jízdní styl, délka trasy, zaznamenává se průměrná i maximální rychlost, a v případě, že uživatel zadal cenu u tankování, spočítá aplikace automaticky i náklady na danou jízdu. Tankování zaznamenává DataPlug opět automaticky, na uživateli pak je, aby v aplikaci jen doplnil cenu. Tímto způsobem pak může aplikace vytvářet detailní knihu jízd, včetně nákladů na jednotlivé cesty a celkových nákladů na palivo. Knihu jízd lze vyexportovat v podobě PDF souboru, a to za zvolené časové období.

Uživatel dále v aplikaci najde podrobné statistiky, které se týkají jak tankování a jízd, tak třeba jízdního stylu, kde aplikace samozřejmě uživatele nabádá k šetrné jízdě. Aplikace uživateli připomene blížící se servisní termín a umožní snadné objednání do servisu.

Zábava i kontrolky

Rutinní každodenní jízdu si může uživatel také trochu ozvláštnit. Aplikace obsahuje záložku Mé Soutěže, ve které sbírá body a odměny za splnění určitých úkolů. Těmi mohou být třeba úsporná jízda, najetí určitého počtu kilometrů v kuse, nebo naopak po různých částech, jízda v některou denní dobu či jiný určitý čas a podobně.

Zajímavé je, že uživatel nesbírá body za aktivitu automaticky, vždy si může naráz aktivovat sbírání jen u tří různých výzev, teprve když je dokončí, může přejít k další. I když se tak na první pohled zdá, že seznam výzev půjde zvládnout rychle, ve skutečnosti je to zábava na docela dlouhou dobu.

V sekci, které je trochu nejasně označena Tísňové volání, pak najde uživatel pomoc v případě nouze. Nejde o klasické tísňové volání, je tu rychlý kontakt na pomoc při poruše a na zákaznický servis VW, dá se odtud snadno sdílet aktuální poloha vozu, a především je tu seznam a vyobrazení všech kontrolek, se kterými se můžete na palubní desce svého vozu setkat. Po kliknutí na každou z nich se zobrazí vysvětlení jejího významu, takže uživatel snadno a rychle zjistí, co se případně s vozem děje.

Výtečný poměr výkon/cena

Celé řešení Volkswagen DataPlug a aplikace Volkswagen Connect je hezky přímočaré a snadné na používání. Vzhledem k výši investice pouhých 990 korun za DataPlug je toto řešení levnou alternativou, jak přidat svému vozu chytré funkce a získat o něm mnohem lepší přehled. Kromě snadného vedení záznamů všeho druhu ocení aplikaci především ti řidiči, kteří musí vést knihu jízd. S DataPlug a VW Connect je to doslova hračka.

Závěrem připomeňme, že komunikace vozu a aplikace je v tomto případě jednosměrná: tedy, DataPlug odesílá data do aplikace v mobilu. Opačně data neputují a autu nelze dávat jakékoli příkazy. To umožňují až některá modernější řešení integrovaná přímo ve vozech. V případě DataPlug se tak alespoň uživatel nemusí obávat, že by někdo vysílal příkazy do jeho vozu neoprávněně.

Nejčtenější

Škoda bojuje za nový Karoq. Vítězství je blízko. Takhle by mohl vypadat

Premium

Karoq je zlaté tele Škody Auto, extrémně populární a výnosný model je v druhé polovině životního cyklu, spíš přesluhuje. Nástupce se dočkat neměl. Situace na poli elektromobilizace se ovšem změnila....

Od „gazika“ až po průšvih Oltcit. Legendy i křápy ze socialistického Rumunska

Podívejme se na osobní automobily vyráběné v Rumunsku v době diktatury jedné strany. Byť se tehdy automobilový průmysl v zemi začal ve větším teprve rozvíjet, za což by někdo třeba i komunisty...

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

Ťukanec za dvě stě tisíc nepoznáte. Při pochybách volejte vždy policii

Poslanci schválili zvýšení limitu škody u nehody, ke které je nutné volat policii. Nově bychom si tak policejní asistenci měli vyžádat jen u nehod se škodou od 200 000 Kč. Jenomže to je u některých...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025

Enyaq RS má novou tvář. Designér vysvětluje, jak těžké je splnit předpisy

Škoda oslavuje 32. rok v roli oficiálního hlavního sponzora mistrovství světa v ledním hokeji světovou premiérou občerstveného provedení svého elektromobilu v přiostřeném provedení RS. Na Enyaqu s...

9. května 2025

Autozápisník: Fordy budou bez mozku a čínská auta vám prodá sexy robotka

Svět je v mnoha směrech vzhůru nohama: auto z Anglie umí jezdit po stropě, Kawasaki postavilo robotického koně a v USA mají svou dacii. Proč budou fordy bez mozku? Jak se bydlí v Brabusu a Smartu? A...

9. května 2025,  aktualizováno  14:22

Se sádrou za volant? Hrozí pokuta od policie a sankce pojišťovny

Sednout za volant se sádrou nebo ortézou možná na první pohled nevypadá jako problém. Policii, ale nakonec ani pojišťovně se to však v konečném důsledku moc líbit nemusí.

9. května 2025

Soft-road Mercedesu je kravaťákem v pohorkách pro dny mimo kancelář

Oplastované a zvýšené éčko je nejen nezbytným módním doplňkem úspěšné řady Mercedesu, ale má také unikátní přednosti. Vyšší světlá výška je totiž jen částí příběhu. Verze All-Terrain s top dieselem z...

8. května 2025

Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny
Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny

Rodila jste v letech 2020 až 2025? Podělte se o své zkušenosti, vložte recenzi na vaši porodnici a ovlivněte tak budoucího vítěze ankety Porodnice...

Renault retro pětkou zabrnkal na nostalgickou strunu. Už ji koupíte i v Česku

Slavné jméno se vrací v nové podobě, a navíc ve zcela nové disciplíně. Renault přináší zpět legendární model 5, který kombinuje retro prvky s nejnovějšími technologiemi. Evropské Auto roku 2025 je už...

8. května 2025

Z archivu iDNES.cz: tváří bezpečnostní kampaně byla vdova po hokejové legendě

Ministerstvo dopravy tento týden představilo novou kampaň zaměřenou na bezpečnost na přechodech. V redakčním videoarchivu jsme objevili dvacet let starou reportáž o kampani cílící na řidiče. Její...

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.