Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Na dovolenou levně. Zopakujte si pravidla, jak jezdit úsporně

Na cestách do zahraničí čeká české dovolenkáře nepříjemné překvapení u benzinek. V Rakousku a Chorvatsku je draho, v Itálii ještě dráž. Zopakujte si pravidla, jak šetřit palivo a jezdit úsporně.

V čem je nejzásadnější trik? V klidné noze na plynu a jednoznačných povelech řídící jednotce. Po rozjezdu je třeba dosáhnout co nejrychleji rychlosti, kterou chceme jet a pak už ji jen udržovat. Řadit bychom měli co nejdříve vyšší převodový stupeň a „hrát“ si se setrvačností auta. V dnešním provozu se dá s moderním naftovým motorem jet na 1 200 otáček. Plyn pak už jen lechtáme. Pro jízdu vpřed po rovině stačí zpravidla deset procent výkonu motoru a deset až dvacet procent síly (točivého momentu).

Palubní počítač a aplikace

Dobrým trenérem úsporné jízdy je palubní počítač. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jak úsporně jedeme. A v tom je důležitý. Moderní auta spoléhají i na různé aplikace.

„Větší přehled o úspornosti nebo naopak dynamičnosti vašeho jízdního stylu lze získat prostřednictvím funkce DriveGreen. Kromě jiného obsahuje také ukazatel plynulosti jízdy a vyhodnocení negativních vlivů na spotřebu paliva během cesty,“ popisuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. 

Pro starší modely existují alternativy v podobě různých aplikací do chytrých telefonů, které umí komunikovat s vozem. „Nástroj SmartGate z nabídky e-shopu Škody dokáže sledovat přibližně 40 různých parametrů vozu, které pak lze zobrazovat a vyhodnocovat prostřednictvím příslušných aplikací v chytrých telefonech,“ dodává Starý.

Vyšší převodové stupně můžete řadit už při 2 000 otáčkách za minutu u dieselu a zhruba 2 400 otáčkách u moderních benzinových motorů. U dnešních aut, kde plynový pedál netahá za lanko, ale ovládá počítač, je nutné mít klidnou nohu na plynu. Když si budete s plynem hrát nahoru-dolů, je řídicí jednotka zmatená. Základ úspěchu je dívat se daleko dopředu, předvídat a co nejméně zastavovat, protože rozjezdy sežerou nejvíc paliva.

Pohledem se snažte být v místech, kde budete za deset až patnáct sekund. To je v městském provozu při padesátce nějakých 150 až 200 metrů. Důležité je neustále kontrolovat také bezprostřední okolí auta.

Odstup od auta, které jede před vámi, znamená, že si můžete vytvořit vlastní styl a strategii. Tou pojedete a nebudete podvědomě přebírat jízdní styl řidiče před sebou. Když odstup ještě zvětšíte, máte na výběr také větší počet řešení jednotlivých situací.

Nejvíc paliva sežere vzduch

Některá pravidla úsporné jízdy už určitě znáte. Nevozte na střeše prázdnou zahrádku, vyndejte z kufru nepotřebné věci a kontrolujte tlak v pneumatikách (podhuštěné gumy zvýší spotřebu až o půl litru). Používejte s rozmyslem vyhřívání sedadel, které je hodně velkým žroutem energie. Nezapomeňte vypínat i vyhřívání zrcátek.

Žrouti benzinu

  • každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100 km
  • podhuštěné pneumatiky = 0,5 l/100 km
  • střešní box = až 2 l/100 km
  • otevřená okénka při rychlé jízdě = 0,3 l/100 km
  • přívěsný vozík = 1 l/100 km
  • špatný styl jízdy = 2 l/100 km

Odběr paliva z nádrže ovlivní i otevřená okénka, která ovlivňují, jak auto prořezává vzduch. Zatímco valivý odpor roste s rychlostí jízdy lineárně, aerodynamický odpor roste s mocninou rychlosti. Odpor vzduchu je ve stokilometrové rychlosti zhruba dvojnásobný oproti sedmdesátce. Aerodynamický odpor ve vyšších rychlostech odebírá největší část výkonu vozidla, při dálniční jízdě spotřebuje auto zhruba 60 procent výkonu motoru právě na překonání odporu vzduchu.

Výrobci střešních boxů dnes na aerodynamiku také hledí, nejlepší je shánět takový, který byl testován přímo pro váš model. Univerzální řešení umí často potrápit výrazným aerodynamickým hlukem a cloumáním od turbulencí. 

„Většina nosičů kol je právě proto z hliníku, díky čemuž je celková hmotnost výrazně nižší než hmotnost neoriginálního příslušenství. Celková váha vozu má totiž také vliv na spotřebu,“ dodává Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autor:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Předplacené služby autoservisu šetří peníze i starosti

Advertorial Náklady spojené se servisem vozidla mohou být někdy trochu neočekávané. I proto se v posledních letech prosazují různé...

Péče o auto: výměna koncového tlumiče výfuku se dá zvládnout i bez mechanika

Premium V mnoha autech opravy výfuku nevyžadují sváření. Hlučný tlumič si jednoduše můžete vyměnit sami. Níže naleznete návod,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rady automechanika: jak na údržbu tlumičů, pneumatik nebo filtrů

Premium Ne všechna doporučení automobilek ohledně servisních intervalů jsou optimální. Občas je vhodné frekvenci výměn...

Vyzkoušeli jsme snadné sdílení auta v rodině. Potřebujete k němu mercedes

Automobilka Mercedes to vzala na poli digitalizace skutečně z gruntu. Palubním deskám jejích modelů vládnou displeje a...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...