Na dovolenou levně. Zopakujte si pravidla, jak jezdit úsporně

aktualizováno 
Na cestách do zahraničí čeká české dovolenkáře nepříjemné překvapení u benzinek. V Rakousku a Chorvatsku je draho, v Itálii ještě dráž. Zopakujte si pravidla, jak šetřit palivo a jezdit úsporně.

V čem je nejzásadnější trik? V klidné noze na plynu a jednoznačných povelech řídící jednotce. Po rozjezdu je třeba dosáhnout co nejrychleji rychlosti, kterou chceme jet a pak už ji jen udržovat. Řadit bychom měli co nejdříve vyšší převodový stupeň a „hrát“ si se setrvačností auta. V dnešním provozu se dá s moderním naftovým motorem jet na 1 200 otáček. Plyn pak už jen lechtáme. Pro jízdu vpřed po rovině stačí zpravidla deset procent výkonu motoru a deset až dvacet procent síly (točivého momentu).

Palubní počítač a aplikace

Dobrým trenérem úsporné jízdy je palubní počítač. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jak úsporně jedeme. A v tom je důležitý. Moderní auta spoléhají i na různé aplikace.

„Větší přehled o úspornosti nebo naopak dynamičnosti vašeho jízdního stylu lze získat prostřednictvím funkce DriveGreen. Kromě jiného obsahuje také ukazatel plynulosti jízdy a vyhodnocení negativních vlivů na spotřebu paliva během cesty,“ popisuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. 

Pro starší modely existují alternativy v podobě různých aplikací do chytrých telefonů, které umí komunikovat s vozem. „Nástroj SmartGate z nabídky e-shopu Škody dokáže sledovat přibližně 40 různých parametrů vozu, které pak lze zobrazovat a vyhodnocovat prostřednictvím příslušných aplikací v chytrých telefonech,“ dodává Starý.

Vyšší převodové stupně můžete řadit už při 2 000 otáčkách za minutu u dieselu a zhruba 2 400 otáčkách u moderních benzinových motorů. U dnešních aut, kde plynový pedál netahá za lanko, ale ovládá počítač, je nutné mít klidnou nohu na plynu. Když si budete s plynem hrát nahoru-dolů, je řídicí jednotka zmatená. Základ úspěchu je dívat se daleko dopředu, předvídat a co nejméně zastavovat, protože rozjezdy sežerou nejvíc paliva.

Pohledem se snažte být v místech, kde budete za deset až patnáct sekund. To je v městském provozu při padesátce nějakých 150 až 200 metrů. Důležité je neustále kontrolovat také bezprostřední okolí auta.

Odstup od auta, které jede před vámi, znamená, že si můžete vytvořit vlastní styl a strategii. Tou pojedete a nebudete podvědomě přebírat jízdní styl řidiče před sebou. Když odstup ještě zvětšíte, máte na výběr také větší počet řešení jednotlivých situací.

Nejvíc paliva sežere vzduch

Některá pravidla úsporné jízdy už určitě znáte. Nevozte na střeše prázdnou zahrádku, vyndejte z kufru nepotřebné věci a kontrolujte tlak v pneumatikách (podhuštěné gumy zvýší spotřebu až o půl litru). Používejte s rozmyslem vyhřívání sedadel, které je hodně velkým žroutem energie. Nezapomeňte vypínat i vyhřívání zrcátek.

Žrouti benzinu

  • každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100 km
  • podhuštěné pneumatiky = 0,5 l/100 km
  • střešní box = až 2 l/100 km
  • otevřená okénka při rychlé jízdě = 0,3 l/100 km
  • přívěsný vozík = 1 l/100 km
  • špatný styl jízdy = 2 l/100 km

Odběr paliva z nádrže ovlivní i otevřená okénka, která ovlivňují, jak auto prořezává vzduch. Zatímco valivý odpor roste s rychlostí jízdy lineárně, aerodynamický odpor roste s mocninou rychlosti. Odpor vzduchu je ve stokilometrové rychlosti zhruba dvojnásobný oproti sedmdesátce. Aerodynamický odpor ve vyšších rychlostech odebírá největší část výkonu vozidla, při dálniční jízdě spotřebuje auto zhruba 60 procent výkonu motoru právě na překonání odporu vzduchu.

Výrobci střešních boxů dnes na aerodynamiku také hledí, nejlepší je shánět takový, který byl testován přímo pro váš model. Univerzální řešení umí často potrápit výrazným aerodynamickým hlukem a cloumáním od turbulencí. 

„Většina nosičů kol je právě proto z hliníku, díky čemuž je celková hmotnost výrazně nižší než hmotnost neoriginálního příslušenství. Celková váha vozu má totiž také vliv na spotřebu,“ dodává Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Servis auta jako hypotéka: předplacený servis zafixuje ceny

Ilustrační snímek

Většina soukromých zákazníků při výběru auta upřednostňuje racionální ukazatele, jako jsou cena a užitná hodnota, tedy...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Lepicí páska i vidlička. Co by nemělo chybět v kápézetce do auta

„Kápézetka“, neboli krabička poslední záchrany v autě vás ušetří zbytečných...

Od prvního října není třeba s sebou vozit v autě celou řadu položek dříve povinné výbavy, což je jednoznačně dobrá...

Najdete na iDNES.cz