Na dovolenou levně. Zopakujte si pravidla, jak jezdit úsporně

aktualizováno 
Na cestách do zahraničí čeká české dovolenkáře nepříjemné překvapení u benzinek. V Rakousku a Chorvatsku je draho, v Itálii ještě dráž. Zopakujte si pravidla, jak šetřit palivo a jezdit úsporně.

V čem je nejzásadnější trik? V klidné noze na plynu a jednoznačných povelech řídící jednotce. Po rozjezdu je třeba dosáhnout co nejrychleji rychlosti, kterou chceme jet a pak už ji jen udržovat. Řadit bychom měli co nejdříve vyšší převodový stupeň a „hrát“ si se setrvačností auta. V dnešním provozu se dá s moderním naftovým motorem jet na 1 200 otáček. Plyn pak už jen lechtáme. Pro jízdu vpřed po rovině stačí zpravidla deset procent výkonu motoru a deset až dvacet procent síly (točivého momentu).

Palubní počítač a aplikace

Dobrým trenérem úsporné jízdy je palubní počítač. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jak úsporně jedeme. A v tom je důležitý. Moderní auta spoléhají i na různé aplikace.

„Větší přehled o úspornosti nebo naopak dynamičnosti vašeho jízdního stylu lze získat prostřednictvím funkce DriveGreen. Kromě jiného obsahuje také ukazatel plynulosti jízdy a vyhodnocení negativních vlivů na spotřebu paliva během cesty,“ popisuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. 

Pro starší modely existují alternativy v podobě různých aplikací do chytrých telefonů, které umí komunikovat s vozem. „Nástroj SmartGate z nabídky e-shopu Škody dokáže sledovat přibližně 40 různých parametrů vozu, které pak lze zobrazovat a vyhodnocovat prostřednictvím příslušných aplikací v chytrých telefonech,“ dodává Starý.

Vyšší převodové stupně můžete řadit už při 2 000 otáčkách za minutu u dieselu a zhruba 2 400 otáčkách u moderních benzinových motorů. U dnešních aut, kde plynový pedál netahá za lanko, ale ovládá počítač, je nutné mít klidnou nohu na plynu. Když si budete s plynem hrát nahoru-dolů, je řídicí jednotka zmatená. Základ úspěchu je dívat se daleko dopředu, předvídat a co nejméně zastavovat, protože rozjezdy sežerou nejvíc paliva.

Pohledem se snažte být v místech, kde budete za deset až patnáct sekund. To je v městském provozu při padesátce nějakých 150 až 200 metrů. Důležité je neustále kontrolovat také bezprostřední okolí auta.

Odstup od auta, které jede před vámi, znamená, že si můžete vytvořit vlastní styl a strategii. Tou pojedete a nebudete podvědomě přebírat jízdní styl řidiče před sebou. Když odstup ještě zvětšíte, máte na výběr také větší počet řešení jednotlivých situací.

Nejvíc paliva sežere vzduch

Některá pravidla úsporné jízdy už určitě znáte. Nevozte na střeše prázdnou zahrádku, vyndejte z kufru nepotřebné věci a kontrolujte tlak v pneumatikách (podhuštěné gumy zvýší spotřebu až o půl litru). Používejte s rozmyslem vyhřívání sedadel, které je hodně velkým žroutem energie. Nezapomeňte vypínat i vyhřívání zrcátek.

Žrouti benzinu

  • každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100 km
  • podhuštěné pneumatiky = 0,5 l/100 km
  • střešní box = až 2 l/100 km
  • otevřená okénka při rychlé jízdě = 0,3 l/100 km
  • přívěsný vozík = 1 l/100 km
  • špatný styl jízdy = 2 l/100 km

Odběr paliva z nádrže ovlivní i otevřená okénka, která ovlivňují, jak auto prořezává vzduch. Zatímco valivý odpor roste s rychlostí jízdy lineárně, aerodynamický odpor roste s mocninou rychlosti. Odpor vzduchu je ve stokilometrové rychlosti zhruba dvojnásobný oproti sedmdesátce. Aerodynamický odpor ve vyšších rychlostech odebírá největší část výkonu vozidla, při dálniční jízdě spotřebuje auto zhruba 60 procent výkonu motoru právě na překonání odporu vzduchu.

Výrobci střešních boxů dnes na aerodynamiku také hledí, nejlepší je shánět takový, který byl testován přímo pro váš model. Univerzální řešení umí často potrápit výrazným aerodynamickým hlukem a cloumáním od turbulencí. 

„Většina nosičů kol je právě proto z hliníku, díky čemuž je celková hmotnost výrazně nižší než hmotnost neoriginálního příslušenství. Celková váha vozu má totiž také vliv na spotřebu,“ dodává Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Ať roztajou. Newyorská policie zabavila padesátku zmrzlinářských vozů

Zmrzlinářské auto na 7th Avenue v centru New Yorku

Letošní sezona letního mlsání zmrzliny v New Yorku je ohrožena. Tamní policie zabavila 46 pojízdných zmrzlinářských...

Další z rubriky

Stěrače jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek vozu, servis zvládnete sami

Ilustrační snímek

Můžete mít zrak jako ostříž, ty nejlepší zimní pneumatiky vítězící ve všech testech i celou armádu elektronických...

Test letních pneu na octavii: nejlepší jsou z Ameriky, poslední čínské

Test letních pneumatik 2018

Autoklub ČR testoval letní pneumatiky. Zaměřil se na rozměr 205/55 R16, který patří k nejžádanějším. V testu, který měl...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Najdete na iDNES.cz