Čtvrtek 1. října 2020, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 1. října 2020 Igor

Na dovolenou levně. Zopakujte si pravidla, jak jezdit úsporně

Na cestách do zahraničí čeká české dovolenkáře nepříjemné překvapení u benzinek. V Rakousku a Chorvatsku je draho, v Itálii ještě dráž. Zopakujte si pravidla, jak šetřit palivo a jezdit úsporně.

V čem je nejzásadnější trik? V klidné noze na plynu a jednoznačných povelech řídící jednotce. Po rozjezdu je třeba dosáhnout co nejrychleji rychlosti, kterou chceme jet a pak už ji jen udržovat. Řadit bychom měli co nejdříve vyšší převodový stupeň a „hrát“ si se setrvačností auta. V dnešním provozu se dá s moderním naftovým motorem jet na 1 200 otáček. Plyn pak už jen lechtáme. Pro jízdu vpřed po rovině stačí zpravidla deset procent výkonu motoru a deset až dvacet procent síly (točivého momentu).

Palubní počítač a aplikace

Dobrým trenérem úsporné jízdy je palubní počítač. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jak úsporně jedeme. A v tom je důležitý. Moderní auta spoléhají i na různé aplikace.

„Větší přehled o úspornosti nebo naopak dynamičnosti vašeho jízdního stylu lze získat prostřednictvím funkce DriveGreen. Kromě jiného obsahuje také ukazatel plynulosti jízdy a vyhodnocení negativních vlivů na spotřebu paliva během cesty,“ popisuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. 

Pro starší modely existují alternativy v podobě různých aplikací do chytrých telefonů, které umí komunikovat s vozem. „Nástroj SmartGate z nabídky e-shopu Škody dokáže sledovat přibližně 40 různých parametrů vozu, které pak lze zobrazovat a vyhodnocovat prostřednictvím příslušných aplikací v chytrých telefonech,“ dodává Starý.

Vyšší převodové stupně můžete řadit už při 2 000 otáčkách za minutu u dieselu a zhruba 2 400 otáčkách u moderních benzinových motorů. U dnešních aut, kde plynový pedál netahá za lanko, ale ovládá počítač, je nutné mít klidnou nohu na plynu. Když si budete s plynem hrát nahoru-dolů, je řídicí jednotka zmatená. Základ úspěchu je dívat se daleko dopředu, předvídat a co nejméně zastavovat, protože rozjezdy sežerou nejvíc paliva.

Pohledem se snažte být v místech, kde budete za deset až patnáct sekund. To je v městském provozu při padesátce nějakých 150 až 200 metrů. Důležité je neustále kontrolovat také bezprostřední okolí auta.

Odstup od auta, které jede před vámi, znamená, že si můžete vytvořit vlastní styl a strategii. Tou pojedete a nebudete podvědomě přebírat jízdní styl řidiče před sebou. Když odstup ještě zvětšíte, máte na výběr také větší počet řešení jednotlivých situací.

Nejvíc paliva sežere vzduch

Některá pravidla úsporné jízdy už určitě znáte. Nevozte na střeše prázdnou zahrádku, vyndejte z kufru nepotřebné věci a kontrolujte tlak v pneumatikách (podhuštěné gumy zvýší spotřebu až o půl litru). Používejte s rozmyslem vyhřívání sedadel, které je hodně velkým žroutem energie. Nezapomeňte vypínat i vyhřívání zrcátek.

Žrouti benzinu

  • každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100 km
  • podhuštěné pneumatiky = 0,5 l/100 km
  • střešní box = až 2 l/100 km
  • otevřená okénka při rychlé jízdě = 0,3 l/100 km
  • přívěsný vozík = 1 l/100 km
  • špatný styl jízdy = 2 l/100 km

Odběr paliva z nádrže ovlivní i otevřená okénka, která ovlivňují, jak auto prořezává vzduch. Zatímco valivý odpor roste s rychlostí jízdy lineárně, aerodynamický odpor roste s mocninou rychlosti. Odpor vzduchu je ve stokilometrové rychlosti zhruba dvojnásobný oproti sedmdesátce. Aerodynamický odpor ve vyšších rychlostech odebírá největší část výkonu vozidla, při dálniční jízdě spotřebuje auto zhruba 60 procent výkonu motoru právě na překonání odporu vzduchu.

Výrobci střešních boxů dnes na aerodynamiku také hledí, nejlepší je shánět takový, který byl testován přímo pro váš model. Univerzální řešení umí často potrápit výrazným aerodynamickým hlukem a cloumáním od turbulencí. 

„Většina nosičů kol je právě proto z hliníku, díky čemuž je celková hmotnost výrazně nižší než hmotnost neoriginálního příslušenství. Celková váha vozu má totiž také vliv na spotřebu,“ dodává Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autor:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví. Elektromobily a klasická auta...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Unikátní analýza čtyř tisíc hypoték: zjištění jsou mnohdy překvapivá

Premium Hypoteční trh zlevňuje a trhá rekordy. Jaká je ale realita při poskytování hypotečních úvěrů? Jak rychle je lze získat,...

  • Další z rubriky

Rozvod jako řemen. To je servis, který nesmíte zanedbat

Rozvodový řemen motoru zřejmě nikdy neuvidíte, přesto byste o něm měli hodně dobře vědět. Hlavně to, jestli byl ve...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Vadné vstřikovače vážně poškozují auto. Včasná výměna může zachránit motor

Premium Odkládáte opravu vstřikování u dieselu, protože auto stále startuje a jezdí? Zanedlouho to může vést k nákladným...

Lehkého blokování brzd si nemusíte všimnout. Přitom může mít vážné následky

Premium Lehkého blokování brzd si řidič vůbec nemusí všimnout, má však velký vliv na celkovou spotřebu paliva a v krajních...

CASHBACK: Nechte si vracet část peněz z online nákupů!
CASHBACK: Nechte si vracet část peněz z online nákupů!

Nakupujete často přes internet? A co takhle si za své online nákupy nechávat pravidelně platit? Tipli je cashbackový portál s vysokými odměnami a...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Herečka Veronika Arichteva je maminkou. Syna rodila patnáct hodin

Herečka Veronika Arichteva (34) se na sociálních sítích pochlubila, že je od úterý maminkou. S režisérem Biserem...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...

Na Tinderu jsem se nestačila divit, popisuje redaktorka seznamování

Seznamovací aplikace využívá devětapadesát procent Čechů. A to už je dost na to, aby nám dokázaly pěkně zamíchat...