Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

aktualizováno 
Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních šestnáctkách. Vzhled ovšem není všechno, jde i o bezpečnost. A jak dokazují nezávislé testy německé organizace TÜV SÜD pro Škodu Octavii, u některých neoriginálních ráfků dopadlo právě testování bezpečnosti katastrofálně.
Část 1/3

Letos v březnu šlo do lisu v třebíčském kovošrotu 276 padělaných ráfků, které v roce 2016 zabavila v Moravských Budějovicích celní správa. Byly to disky bez homologace pro evropský trh nebo napodobeniny. U takových padělků hrozí riziko nehody, často totiž bývají snad z bláta.

Laboratoř TÜV to zjistila v komplexních testech kola z lehké slitiny pro model Škoda Octavia třetí generace. Testováním prošlo celkem sedmnáct typů šestnácti, sedmnácti a osmnáctipalcových litých kol, která jsou běžně dostupná na trhu. 

Test litých kol pro Škodu Octavia
Test litých kol pro Škodu Octavia
Test litých kol pro Škodu Octavia

Ráfky do testů byly zakoupeny v České republice na volném trhu. Testovací vzorek zahrnoval 3 originální kola Škoda a 8 typů kol určených pro model Octavia v různých designech (blízkých nebo takřka totožných s originály). Testováním prošly také napodobeniny, vzhledově věrně imitující originální škodovácká kola, i padělky kopírující nejen design, ale dokonce označené logem škodovky. Takových vzorků bylo v testech celkem šest.

Anonymizované ráfky prošly základním testem vycházejícím z homologačních zkoušek. Ty musí úspěšně absolvovat všechna kola, pokud mají být schválena pro prodej na evropském trhu. V tomto testu, byť některé jen tak tak, uspěly všechny zkoušené ráfky. Hodnotící kritéria pro úspěch v tomto testu jsou ovšem dost benevolentní. Aby ráfek prošel, nesmí se v testu rozpadnout, může ovšem popraskat, a dokonce je přípustné, aby kousek odpadl (pokud upadne méně než 90° z obvodu, tedy celá čtvrtina límce, tak kolo prošlo). TÜV pak podrobilo litá kola i dalším zkouškám, které probíhaly podle standardů pro prvovýrobu.

Testy komplexně zkoumaly všechny klíčové vlastnosti ráfků s ohledem na bezpečnost, ověřovaly jak vlastnosti samotného materiálu, tak mechanickou odolnost ráfků vůči různým druhům poškození v provozu a třeba i jejich dlouhodobou životnost včetně kvality laků a korozivzdornost v zimě. Jakkoli to homologační autoritu nezajímá, pro kupujícího je docela zásadní informace třeba to, zda mu z nových kol po dvou zimách nesleze lak. Stejně tak by jej mohlo zajímat, zda kolo přežije, když vůz ve vyšší rychlosti proletí třeba výtlukem nebo řidič přehlédne retardér. A právě v těchto náročnějších testech se ukázalo, že některé prodávané ráfky mohou katastrofálně selhat. Ohýbají se, praskají a jeden z testovaných vzorků se dokonce rozlomil napůl. Byl to padělek ráfku napodobující devatenáctipalcová kola pro Octavii RS.

Testy TÜV prokázaly, že mezi ráfky běžně nabízenými na trhu jsou značné rozdíly. A nejde přitom „jen“ o to, zda budou kola po několika sezonách zimního provozu zralá maximálně na vyhození, ale především o bezpečnost. Při výběru kol se určitě přesvědčte alespoň o tom, zda mají ráfky homologaci (mají na čelní straně poblíž ventilku homologační značku KBA nebo E v kroužku doplněnou číslem schválení). Kola bez homologace mohou být nejen nebezpečná, ale znamenají i problém na STK nebo při silniční kontrole. V případě nehody, kdy by takové kolo mělo na její vznik přímý vliv, je také více než pravděpodobné, že pojišťovna zkrátí či zcela odmítne plnění.

Test litých kol pro Škodu Octavia

Náročné testy také ukázaly, že i mezi homologovanými koly jsou v odolnosti a kvalitě výrazné rozdíly, byť je lze legálně provozovat. Homologační testy se totiž mohou v jednotlivých zemích (i v rámci EU) lišit, a především jsou výrazně mírnější než standardy, které požadují automobilky pro prvovýrobu, tedy pro osazení na výrobní lince, nebo prodej v rámci značkového příslušenství. Například Audi využívá pro testování svých ráfků z prvovýroby právě odborníky TÜV SÜD.

Ostatně, z testovaných ráfků pro Octavii kompletní sadou zkoušek prošly bez trestných bodů jen kola přímo od Škodovky. Zkoušky také prokázaly, že „není všechno zlato, co se třpytí“. Padělky kopírující design originálů, a dokonce i nelegálně označené logem automobilky, rozhodně ke koupi doporučit nelze. A zatímco z napodobenin třeba bot vás maximálně budou bolet nohy, kolo, které se po projetí výmolu rozskočí na dvě poloviny, je o dost zásadnějším rizikem.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Servis auta jako hypotéka: předplacený servis zafixuje ceny

Ilustrační snímek

Většina soukromých zákazníků při výběru auta upřednostňuje racionální ukazatele, jako jsou cena a užitná hodnota, tedy...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Najdete na iDNES.cz