Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních šestnáctkách. Vzhled ovšem není všechno, jde i o bezpečnost. A jak dokazují nezávislé testy německé organizace TÜV SÜD pro Škodu Octavii, u některých neoriginálních ráfků dopadlo právě testování bezpečnosti katastrofálně.
Část 1/3

Letos v březnu šlo do lisu v třebíčském kovošrotu 276 padělaných ráfků, které v roce 2016 zabavila v Moravských Budějovicích celní správa. Byly to disky bez homologace pro evropský trh nebo napodobeniny. U takových padělků hrozí riziko nehody, často totiž bývají snad z bláta.

Laboratoř TÜV to zjistila v komplexních testech kola z lehké slitiny pro model Škoda Octavia třetí generace. Testováním prošlo celkem sedmnáct typů šestnácti, sedmnácti a osmnáctipalcových litých kol, která jsou běžně dostupná na trhu. 

Test litých kol pro Škodu Octavia
Test litých kol pro Škodu Octavia
Test litých kol pro Škodu Octavia

Ráfky do testů byly zakoupeny v České republice na volném trhu. Testovací vzorek zahrnoval 3 originální kola Škoda a 8 typů kol určených pro model Octavia v různých designech (blízkých nebo takřka totožných s originály). Testováním prošly také napodobeniny, vzhledově věrně imitující originální škodovácká kola, i padělky kopírující nejen design, ale dokonce označené logem škodovky. Takových vzorků bylo v testech celkem šest.

Anonymizované ráfky prošly základním testem vycházejícím z homologačních zkoušek. Ty musí úspěšně absolvovat všechna kola, pokud mají být schválena pro prodej na evropském trhu. V tomto testu, byť některé jen tak tak, uspěly všechny zkoušené ráfky. Hodnotící kritéria pro úspěch v tomto testu jsou ovšem dost benevolentní. Aby ráfek prošel, nesmí se v testu rozpadnout, může ovšem popraskat, a dokonce je přípustné, aby kousek odpadl (pokud upadne méně než 90° z obvodu, tedy celá čtvrtina límce, tak kolo prošlo). TÜV pak podrobilo litá kola i dalším zkouškám, které probíhaly podle standardů pro prvovýrobu.

Testy komplexně zkoumaly všechny klíčové vlastnosti ráfků s ohledem na bezpečnost, ověřovaly jak vlastnosti samotného materiálu, tak mechanickou odolnost ráfků vůči různým druhům poškození v provozu a třeba i jejich dlouhodobou životnost včetně kvality laků a korozivzdornost v zimě. Jakkoli to homologační autoritu nezajímá, pro kupujícího je docela zásadní informace třeba to, zda mu z nových kol po dvou zimách nesleze lak. Stejně tak by jej mohlo zajímat, zda kolo přežije, když vůz ve vyšší rychlosti proletí třeba výtlukem nebo řidič přehlédne retardér. A právě v těchto náročnějších testech se ukázalo, že některé prodávané ráfky mohou katastrofálně selhat. Ohýbají se, praskají a jeden z testovaných vzorků se dokonce rozlomil napůl. Byl to padělek ráfku napodobující devatenáctipalcová kola pro Octavii RS.

Testy TÜV prokázaly, že mezi ráfky běžně nabízenými na trhu jsou značné rozdíly. A nejde přitom „jen“ o to, zda budou kola po několika sezonách zimního provozu zralá maximálně na vyhození, ale především o bezpečnost. Při výběru kol se určitě přesvědčte alespoň o tom, zda mají ráfky homologaci (mají na čelní straně poblíž ventilku homologační značku KBA nebo E v kroužku doplněnou číslem schválení). Kola bez homologace mohou být nejen nebezpečná, ale znamenají i problém na STK nebo při silniční kontrole. V případě nehody, kdy by takové kolo mělo na její vznik přímý vliv, je také více než pravděpodobné, že pojišťovna zkrátí či zcela odmítne plnění.

Test litých kol pro Škodu Octavia

Náročné testy také ukázaly, že i mezi homologovanými koly jsou v odolnosti a kvalitě výrazné rozdíly, byť je lze legálně provozovat. Homologační testy se totiž mohou v jednotlivých zemích (i v rámci EU) lišit, a především jsou výrazně mírnější než standardy, které požadují automobilky pro prvovýrobu, tedy pro osazení na výrobní lince, nebo prodej v rámci značkového příslušenství. Například Audi využívá pro testování svých ráfků z prvovýroby právě odborníky TÜV SÜD.

Ostatně, z testovaných ráfků pro Octavii kompletní sadou zkoušek prošly bez trestných bodů jen kola přímo od Škodovky. Zkoušky také prokázaly, že „není všechno zlato, co se třpytí“. Padělky kopírující design originálů, a dokonce i nelegálně označené logem automobilky, rozhodně ke koupi doporučit nelze. A zatímco z napodobenin třeba bot vás maximálně budou bolet nohy, kolo, které se po projetí výmolu rozskočí na dvě poloviny, je o dost zásadnějším rizikem.

Prémiové testy

Zařizujete si domácnost, nakupujete sportovní výbavu, chystáte se na dovolenou? S výběrem toho nejlepšího zboží či služeb na míru pomohou nezávislé spotřebitelské testy. Exkluzivně na iDNES Premium.

Test kysaného zelí: Stojí pakatel, ale funguje lépe než drahé vitaminy

ilustrační snímek

Výborně chutná a ještě umí udělat tuze dobře našemu organismu. Také proto je kysané zelí základem...

Test nealko vína: Chybí mu energie a chová se jinak. Jako vykastrovaný kocour

ilustrační snímek

Nealko víno není vynález posledních let. Za vínem alkoholickým má ale zpoždění, v porovnání s ním...

Test sněhových řetězů: Chemie k ničemu, železo je jistota, nejlíp je v ponožkách

Test sněhových řetězů

VIDEO Nasazovat klasické řetězy v závěji na parkovišti pod lanovkou, kde jste nechali auto týden stát,...

Test papírových utěrek: Jsou savé i pevné. Ale opravdu je potřebujeme?

ilustrační snímek

VIDEO Určitě jich za rok nespotřebujeme tolik, kolik zvládnou třeba ve Skandinávii, přesto jsme dávno...

Test hotových brýlí na čtení: Některé pomohou jen k únavě a bolestem hlavy

Brýle

Přečíst jídelní lístek v restauraci či složení výrobku v supermarketu můžete i hotovými brýlemi,...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...