Test dětských sedaček odhalil nebezpečí, firma ukončila výrobu

aktualizováno 
Nejnovější test evropských autoklubů odhalil nebezpečnou dětskou sedačku. Při nárazu se rozlétla na kusy. Výrobce zareagoval ukončením její výroby.

V aktuálním testu evropských autoklubů a německé spotřebitelské organizace Stiftung Warentest bylo náročnému testu podrobeno 23 modelů autosedaček ze všech kategorií. 

Sledovaly se parametry v šesti kategoriích, největší váhu má v hodnocení bezpečnost sedačky, tu autokluby ADAC (německý), TCS (švýcarský) a ÖAMTC (rakouský) ověřovaly crashtestem. Dalšími parametry byla cena, hmotnost, jednoduchost obsluhy, ergonomie (pohodlí pro děti), zpracování, přítomnost škodlivých látek, ale i náročnost údržby autosedačky (čištění).

Kompletní výsledky

Test dětských sedaček

Podrobná tabulka s kompletními výsledky testu dětských autosedaček ZDE

Novinkou je sedačka s airbagem

Mezi testovanými vzorky se objevila i první dětská sedačka s integrovaným airbagem pod označením Maxi Cosi Axisfix Air. Vzduchové vaky se nachází v ramenních popruzích a jsou aktivovány až při detekci nárazu. Sedačka se jako celek instaluje do systému Isofix. Ve srovnání se stejným typem, který byl bez airbagů testován v roce 2015, se vliv síly působící na hlavu a krk dítěte snížil o 15 až 50 procent. 

„Cena této sedačky je však vysoká, tuzemské e-shopy ji prodávají za více než šestnáct tisíc korun. V nárazových zkouškách přitom nepředčila výrobky bez airbagu,“ všímá si Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz. Naráží na to, že se v testu objevily obyčejnější a jednodušší „bezairbagové“ sedačky, které dopadly z hlediska ochrany při nárazu lépe než tato loňská novinka.

Test dětských autosedaček 2018

Výsledky testu

V samotném testu uspěla většina sedaček a dle vyjádření testovacích inženýrů je lze zakoupit bez jakéhokoliv zaváhání. Další dva typy získaly známku 3, jeden známku 4 a tři modely v testu zcela propadly (dva kvůli škodlivým látkám). Nejčastější problémy měly sedačky v disciplíně ergonomie. Většina z úspěšných modelů je s bezpečností dále, než požadují evropské homologační předpisy.

Jak vybrat dětskou autosedačku

Lidé často chybují při uchycení sedačky. Při nákupu sedačku vyzkoušejte i s dítětem a nechte si odborně předvést, jak ji umístit do automobilu. Vše o dětských autosedačkách čtěte zde

„Mezi propadlíky se objevila dvojice Jané Gravity a Avionaut Ultralite se základnou IQ base. U obou sedaček test odhalil škodlivé látky. Potah sedačky Jané obsahoval škodliviny, které mohou způsobit rakovinu (zpomalovače hoření). Také potah výrobku značky Avionaut obsahoval nebezpečné částice (naftalen),“ cituje z výsledků testu Petr Buček.

Český distributor značky Avionaut na zjištění autoklubů zareagoval tím, že až do vyjasnění situace se rozhodl autosedačku Ultralite na českém a slovenském trhu nenabízet.

Výrobce po testu přestal model vyrábět

U jedné ze sedaček se při čelním nárazu rozpadla na několik částí samotná skořepina sedadla, a proto by sedačka dítěti neposkytla dostatečnou ochranu při nárazu. 

Reakcí výrobce Concord na tento test bylo ukončení výroby modelu Ultimax i-Size 40 - 105 cm. Ve skladech prodejců však mohly nějaké zůstat, při nákupu si na ně tedy dejte pozor.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Další z rubriky

Test letních pneu na octavii: nejlepší jsou z Ameriky, poslední čínské

Test letních pneumatik 2018

Autoklub ČR testoval letní pneumatiky. Zaměřil se na rozměr 205/55 R16, který patří k nejžádanějším. V testu, který měl...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Stěrače jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek vozu, servis zvládnete sami

Ilustrační snímek

Můžete mít zrak jako ostříž, ty nejlepší zimní pneumatiky vítězící ve všech testech i celou armádu elektronických...

Najdete na iDNES.cz