Stěrače předních skel se řadí k nejvíce zatěžovaným dílům. Negativně na ně působí UV záření, mráz i déšť. Jejich životnost se v závislosti na prostředí pohybuje mezi šesti až dvanácti měsíci. Kontrola je proto vhodná půl roku od koupě.
V testu stěračů ty laciné ze supermarketu propadly![]() |
Kdy stěrače vyměnit
Gumičky stěračů nesmějí být potrhané ani zatvrdlé. Stav snadno odpozorujete i při používání. Signálem pro výměnu je ale nejčastěji některý z projevů při stírání
- Na skle zůstávají čáry nebo fleky
- Stěrače po skle poskakují
- Vrzání či skřípání při stírání
Levným stěračům se vyhněte
Stěrače seženete v autopotřebách, hobbymarketech i na benzinkách. Vybírejte podle délky, ty staré však nemusíte měřit. Výrobci balení opatřují seznamem modelů, s nimiž jsou dané stěrače kompatibilní.
Test levných stěračů do aut: experimentovat nemá smysl![]() |
Nejlepší jsou originální díly, uzpůsobené konkrétnímu vozu. Dobrou volbou bývají i aftermarketové díly zavedených výrobců. Až jako poslední možnost jsou univerzální stěrače, mívají kratší životnost a horší účinnost.
Výměna aero lišt zabere jen pár minut
Výměna stěračů je jednoduchá. Na většině moderních aut najdete tzv. aero stěrače – ploché bezramínkové lišty. Vypadají jako obyčejné pryžové pásy, nosný ocelový prut je ukrytý uvnitř konstrukce.
Po uvolnění plastové pojistky uchycení je stačí vysunout z ramena stěrače a obráceným postupem nasadit nové lišty. Způsobů uchycení je několik, součástí balení však bývají plastové adaptéry, které se na lištu nacvaknou.
Jak na klasické stěrače?
K výměně stíracích lišt klasické konstrukce je potřeba jen o něco více šikovnosti. Na rameno stěrače jsou přicvaknuté obdobným způsobem jako aero lišty. Po uvolnění pojistky je nutné lištu vysunout a vyprostit z ramena.
Po zvolení vhodného adaptéru pak novou lištu stačí obraceným postupem nasadit do ramena a zacvaknout. U obou konstrukcí je důležité rozhodné cvaknutí, potvrzující bezpečné uchycení nové lišty.
Stěrače stírají? Už 120 let, poděkujte za to jedné podnikavé Američance![]() |
Bez kapaliny ani ránu
Po úspěšném oživení či výměně stěračů nezapomeňte doplnit kapalinu do ostřikovačů. U většiny vozů najdete nádržku pod přední kapotou. Má modré víčko s piktogramem čelního skla a ostřikem vody.
Hlavním úkolem kapaliny v letním období je odstraňování hmyzu a prachu. Obdobně jako u stěračů nemá smysl snažit se za každou cenu ušetřit. Nekvalitní kapaliny totiž nemusejí být dostatečně silné, aby odstranily všechny šmouhy a pouze nerozmazávaly hmyz po skle.