Sobota 25. března 2023, svátek má Marián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. března 2023 Marián

Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit auto, radí německý autoklub ADAC.

Autobaterie | foto: Škoda Auto

V prvé řadě budete pochopitelně potřebovat startovací kabely a auto, kterému budeme říkat záchranář. Nabíjet akumulátor pomocí nabíječky je zdlouhavé a ráno vás na parkovišti od cesty do práce v MHD neuchrání. V prvé řadě si pro jistotu projděte návody obou aut: nestartujícího i záchranáře. Najdete v nich informace o tom, jestli je startování pomocí kabelů vůbec možné a kde se nacházejí body, k nimž kabely připojíte. U větších aut to totiž často nebude k baterii, kterou schovávají kdesi v zavazadlovém prostoru, ale na pólech, které jsou součástí vozu.

Ve zkratce

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.

2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.

3. Druhý (obvykle modrý nebo černý) kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.

4. Druhý konec tmavého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo vybitého auta.

Základní postup pro propojení obou aut se nemění. Nejdříve vezmete červený kabel a kladný pól záchranáře spojíte s kladným pólem porouchaného auta. Až pak přijde na řadu černý (modrý) kabel, který přicvaknete k zápornému pólu zdravého vozu a k vhodné kovové části vozu, jež se snažíte nouzově nastartovat. Takovou částí může být kovový prvek, který je připojený k bloku motoru. Nikdy nepřipojujte druhý konec černého kabelu k vybité baterii. Mohli byste přivodit výboj, který by ji odrovnal.

Až ve chvíli, kdy kabely pevně drží na svých místech, můžete začít s oživováním. V obou autech vypněte všechny elektrické spotřebiče (světla, topení i rádio/navigaci) a nastartujte motor záchranáře. Nechte ho pár minut běžet a otočte s klíčkem i v zapalování auta, které nechce naskočit. Pokud jeho motor nastartuje, nechte obě auta opět pár minut běžet propojená kabely.

Až pak zapněte v porouchaném voze všechny náročné elektrické spotřebiče (topení, vyhřívání skel atd.). Jinak by se v palubní síti mohly objevit napěťové špičky, které tato zařízení poškodí. A až poté přijde chvíle na odpojení kabelů: v opačném pořadí, než jste je připojovali. Tj. nejdřív černý od porouchaného vozu, pak od záchranáře, následně červený od porouchaného a pak od záchranáře.

Mrtvá baterie může varovat

Nezapomínejte na to, že nouzově nastartované auto nemá zároveň nabitou baterii. Tu doplníte až delší jízdou, nikoli přiskakováním po městě. Začněte také uvažovat o kontrole a případně i výměně akumulátoru. Podle zkušeností německých žlutých andělů se totiž podobné problémy stávají příliš starým (více než pět let) bateriím nebo těm, u nichž došlo k tzv. hlubokému vybití.

Podle statistiky ADAC je baterie jednou z nejčastějších příčin poruch. Celých 40 % se týká elektrického systému vozu. V palubní síti vozidla je totiž napojeno stále více přístrojů a řídicích jednotek. Některé přístroje potřebují energii i při vypnutém zapalování (například alarm, hodiny nebo přijímače dálkového ovládání).

Závady jsou v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se často dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. Ta se snadno odhalí na pravidelné servisní prohlídce, pokud na ně jezdíte. Pokud ne, nechte si auto zkontrolovat alespoň sezonně. „Servisy Škoda nabízejí mimo jiné diagnostiku případných problémů s elektrickou výstrojí vozu a zátěžový test baterie s výpisem stavu,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Autoservisy na to mají speciální přístroj. Tento test včetně diagnostiky je mimo jiné součástí komplexní kontroly vozu, kterou nabízejí servisy Škoda zdarma těm, kdo si nově koupili ojetý vůz.

Pokud vám tedy baterie „umře“, nechte si v servisu také proměřit dobíjení. Co se jeví jako nefunkční baterie, může být totiž ve skutečnosti problém v elektrickém systému vozidla a právě vada na dobíjení (alternátoru) je velmi obvyklým problémem.

Moderní auta chtějí speciální baterie

Autorizované servisy mají většinou v nabídce originální náhradní autobaterie, které splňují požadavky výrobce. Obzvlášť moderní vozy s chytrými alternátory, které umí rekuperovat energii při brzdění a odpojují se, aby nezatěžovaly motor (a šetřily tak palivo), mají jiné nároky na autobaterie. Například právě auta vybavená start/stop systémem vypínajícím motor vyžadují akumulátory s vysokou odolností vůči cyklickému zatížení. Naopak obyčejnou baterku od benzinky brzy zničí. Škoda nebo Volkswagen tak mají celou řadu baterií v provedení Economy, určené i pro starší vozy. „Tyto baterie vykazují vlastnosti nad rámec normy, která stanovuje startovací schopnost při mrazu. Výrobcem uváděný vybíjecí proud musí nová plně nabitá baterie poskytovat při teplotě -18 °C po dobu stanovenou v normě,“ uvádí specifikace autobaterií Škoda Economy.

Jaké vybrat správné startovací kabely?

Správné startovací kabely by měly splňovat normy DIN 72 553 nebo ISO 6722 a vybrat byste je měli podle tloušťky. Obyčejně stačí ty s průměrem 16 mm, pokud máte motor s objemem vyšším než 2,5 litru nebo diesel berte 25 mm.

Pozor na kleštiny na konci kabelů: jejich vnější části by měly být obalené izolantem, tak abyste při manipulaci s nimi zbytečně nedostali ránu.

Zapomeňte na nabíječky baterie určené do 12V zásuvky, ta totiž na vysokou zátěž při nouzovém startování není dimenzovaná.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Brusel zvažuje výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva

Evropská komise navrhla povolit prodej nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035. Podmínkou ovšem je, že...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Připlaťte si za delší záruku, těch pár tisíc navíc se vyplatí

Ze zákona je na nové auto jako na každé jiné zboží poskytována dvouletá tovární záruka. Ta však uteče docela rychle a...

Chytrá krabička přidá starší škodovce nové funkce, naučí jezdit úsporně

Konektivita a různé inteligentní funkce jsou dnes stěžejní inovace moderních aut. Některé z těchto vychytávek ovšem...

Při odvozu elektrokol dejte pozor na hmotnost. Je to trochu hlavolam

Elektrokola jsou dnes v kurzu, podle odhadů tvoří třetinu trhu bicyklů v tuzemsku. A protože jsou Češi velcí...

Oprava hybridu? Repasovat se dají i akumulátory. Spočítali jsme za kolik

Premium Rostoucí tlak na snížení zátěže, kterou auta představují pro životní prostředí, se odrazil v rychlém rozvoji hybridních...

Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel
Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel

V redakci všechny milujeme slaný i sladký karamel, ale jeho příprava se někdy podobá trestu. Karamel se snadno přichytí na dno hrnce a nepomůže ani...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...