Středa 12. května 2021, svátek má Pankrác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. května 2021 Pankrác

Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit auto, radí německý autoklub ADAC.

Autobaterie | foto: Škoda Auto

V prvé řadě budete pochopitelně potřebovat startovací kabely a auto, kterému budeme říkat záchranář. Nabíjet akumulátor pomocí nabíječky je zdlouhavé a ráno vás na parkovišti od cesty do práce v MHD neuchrání. V prvé řadě si pro jistotu projděte návody obou aut: nestartujícího i záchranáře. Najdete v nich informace o tom, jestli je startování pomocí kabelů vůbec možné a kde se nacházejí body, k nimž kabely připojíte. U větších aut to totiž často nebude k baterii, kterou schovávají kdesi v zavazadlovém prostoru, ale na pólech, které jsou součástí vozu.

Ve zkratce

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.

2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.

3. Druhý (obvykle modrý nebo černý) kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.

4. Druhý konec tmavého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo vybitého auta.

Základní postup pro propojení obou aut se nemění. Nejdříve vezmete červený kabel a kladný pól záchranáře spojíte s kladným pólem porouchaného auta. Až pak přijde na řadu černý (modrý) kabel, který přicvaknete k zápornému pólu zdravého vozu a k vhodné kovové části vozu, jež se snažíte nouzově nastartovat. Takovou částí může být kovový prvek, který je připojený k bloku motoru. Nikdy nepřipojujte druhý konec černého kabelu k vybité baterii. Mohli byste přivodit výboj, který by ji odrovnal.

Až ve chvíli, kdy kabely pevně drží na svých místech, můžete začít s oživováním. V obou autech vypněte všechny elektrické spotřebiče (světla, topení i rádio/navigaci) a nastartujte motor záchranáře. Nechte ho pár minut běžet a otočte s klíčkem i v zapalování auta, které nechce naskočit. Pokud jeho motor nastartuje, nechte obě auta opět pár minut běžet propojená kabely.

Až pak zapněte v porouchaném voze všechny náročné elektrické spotřebiče (topení, vyhřívání skel atd.). Jinak by se v palubní síti mohly objevit napěťové špičky, které tato zařízení poškodí. A až poté přijde chvíle na odpojení kabelů: v opačném pořadí, než jste je připojovali. Tj. nejdřív černý od porouchaného vozu, pak od záchranáře, následně červený od porouchaného a pak od záchranáře.

Mrtvá baterie může varovat

Nezapomínejte na to, že nouzově nastartované auto nemá zároveň nabitou baterii. Tu doplníte až delší jízdou, nikoli přiskakováním po městě. Začněte také uvažovat o kontrole a případně i výměně akumulátoru. Podle zkušeností německých žlutých andělů se totiž podobné problémy stávají příliš starým (více než pět let) bateriím nebo těm, u nichž došlo k tzv. hlubokému vybití.

Podle statistiky ADAC je baterie jednou z nejčastějších příčin poruch. Celých 40 % se týká elektrického systému vozu. V palubní síti vozidla je totiž napojeno stále více přístrojů a řídicích jednotek. Některé přístroje potřebují energii i při vypnutém zapalování (například alarm, hodiny nebo přijímače dálkového ovládání).

Závady jsou v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se často dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. Ta se snadno odhalí na pravidelné servisní prohlídce, pokud na ně jezdíte. Pokud ne, nechte si auto zkontrolovat alespoň sezonně. „Servisy Škoda nabízejí mimo jiné diagnostiku případných problémů s elektrickou výstrojí vozu a zátěžový test baterie s výpisem stavu,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Autoservisy na to mají speciální přístroj. Tento test včetně diagnostiky je mimo jiné součástí komplexní kontroly vozu, kterou nabízejí servisy Škoda zdarma těm, kdo si nově koupili ojetý vůz.

Pokud vám tedy baterie „umře“, nechte si v servisu také proměřit dobíjení. Co se jeví jako nefunkční baterie, může být totiž ve skutečnosti problém v elektrickém systému vozidla a právě vada na dobíjení (alternátoru) je velmi obvyklým problémem.

Moderní auta chtějí speciální baterie

Autorizované servisy mají většinou v nabídce originální náhradní autobaterie, které splňují požadavky výrobce. Obzvlášť moderní vozy s chytrými alternátory, které umí rekuperovat energii při brzdění a odpojují se, aby nezatěžovaly motor (a šetřily tak palivo), mají jiné nároky na autobaterie. Například právě auta vybavená start/stop systémem vypínajícím motor vyžadují akumulátory s vysokou odolností vůči cyklickému zatížení. Naopak obyčejnou baterku od benzinky brzy zničí. Škoda nebo Volkswagen tak mají celou řadu baterií v provedení Economy, určené i pro starší vozy. „Tyto baterie vykazují vlastnosti nad rámec normy, která stanovuje startovací schopnost při mrazu. Výrobcem uváděný vybíjecí proud musí nová plně nabitá baterie poskytovat při teplotě -18 °C po dobu stanovenou v normě,“ uvádí specifikace autobaterií Škoda Economy.

Jaké vybrat správné startovací kabely?

Správné startovací kabely by měly splňovat normy DIN 72 553 nebo ISO 6722 a vybrat byste je měli podle tloušťky. Obyčejně stačí ty s průměrem 16 mm, pokud máte motor s objemem vyšším než 2,5 litru nebo diesel berte 25 mm.

Pozor na kleštiny na konci kabelů: jejich vnější části by měly být obalené izolantem, tak abyste při manipulaci s nimi zbytečně nedostali ránu.

Zapomeňte na nabíječky baterie určené do 12V zásuvky, ta totiž na vysokou zátěž při nouzovém startování není dimenzovaná.

Autoři:
  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...

  • Další z rubriky

Ani na stará auta Čechů nestačí kladivo a šroubovák, základem je diagnostika

Na silnicích letos přibylo případů porouchaných aut. Důvodem je větší aktivita svátečních řidičů se staršími stroji v...

Vyzkoušeli jsme snadné sdílení auta v rodině. Potřebujete k němu mercedes

Automobilka Mercedes to vzala na poli digitalizace skutečně z gruntu. Palubním deskám jejích modelů vládnou displeje a...

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

Advertorial Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou...

Oprava hybridu? Repasovat se dají i akumulátory. Spočítali jsme za kolik

Premium Rostoucí tlak na snížení zátěže, kterou auta představují pro životní prostředí, se odrazil v rychlém rozvoji hybridních...

Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem
Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem

Hledáme 15 maminek, které s námi otestují BIO Ochranný krém s měsíčkem na opruzeniny od francouzské značky TIDOO.

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...