Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit auto, radí německý autoklub ADAC.

Autobaterie | foto: Škoda Auto

V prvé řadě budete pochopitelně potřebovat startovací kabely a auto, kterému budeme říkat záchranář. Nabíjet akumulátor pomocí nabíječky je zdlouhavé a ráno vás na parkovišti od cesty do práce v MHD neuchrání. V prvé řadě si pro jistotu projděte návody obou aut: nestartujícího i záchranáře. Najdete v nich informace o tom, jestli je startování pomocí kabelů vůbec možné a kde se nacházejí body, k nimž kabely připojíte. U větších aut to totiž často nebude k baterii, kterou schovávají kdesi v zavazadlovém prostoru, ale na pólech, které jsou součástí vozu.

Ve zkratce

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.

2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.

3. Druhý (obvykle modrý nebo černý) kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.

4. Druhý konec tmavého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo vybitého auta.

Základní postup pro propojení obou aut se nemění. Nejdříve vezmete červený kabel a kladný pól záchranáře spojíte s kladným pólem porouchaného auta. Až pak přijde na řadu černý (modrý) kabel, který přicvaknete k zápornému pólu zdravého vozu a k vhodné kovové části vozu, jež se snažíte nouzově nastartovat. Takovou částí může být kovový prvek, který je připojený k bloku motoru. Nikdy nepřipojujte druhý konec černého kabelu k vybité baterii. Mohli byste přivodit výboj, který by ji odrovnal.

Až ve chvíli, kdy kabely pevně drží na svých místech, můžete začít s oživováním. V obou autech vypněte všechny elektrické spotřebiče (světla, topení i rádio/navigaci) a nastartujte motor záchranáře. Nechte ho pár minut běžet a otočte s klíčkem i v zapalování auta, které nechce naskočit. Pokud jeho motor nastartuje, nechte obě auta opět pár minut běžet propojená kabely.

Až pak zapněte v porouchaném voze všechny náročné elektrické spotřebiče (topení, vyhřívání skel atd.). Jinak by se v palubní síti mohly objevit napěťové špičky, které tato zařízení poškodí. A až poté přijde chvíle na odpojení kabelů: v opačném pořadí, než jste je připojovali. Tj. nejdřív černý od porouchaného vozu, pak od záchranáře, následně červený od porouchaného a pak od záchranáře.

Mrtvá baterie může varovat

Nezapomínejte na to, že nouzově nastartované auto nemá zároveň nabitou baterii. Tu doplníte až delší jízdou, nikoli přiskakováním po městě. Začněte také uvažovat o kontrole a případně i výměně akumulátoru. Podle zkušeností německých žlutých andělů se totiž podobné problémy stávají příliš starým (více než pět let) bateriím nebo těm, u nichž došlo k tzv. hlubokému vybití.

Podle statistiky ADAC je baterie jednou z nejčastějších příčin poruch. Celých 40 % se týká elektrického systému vozu. V palubní síti vozidla je totiž napojeno stále více přístrojů a řídicích jednotek. Některé přístroje potřebují energii i při vypnutém zapalování (například alarm, hodiny nebo přijímače dálkového ovládání).

Závady jsou v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se často dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. Ta se snadno odhalí na pravidelné servisní prohlídce, pokud na ně jezdíte. Pokud ne, nechte si auto zkontrolovat alespoň sezonně. „Servisy Škoda nabízejí mimo jiné diagnostiku případných problémů s elektrickou výstrojí vozu a zátěžový test baterie s výpisem stavu,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Autoservisy na to mají speciální přístroj. Tento test včetně diagnostiky je mimo jiné součástí komplexní kontroly vozu, kterou nabízejí servisy Škoda zdarma těm, kdo si nově koupili ojetý vůz.

Pokud vám tedy baterie „umře“, nechte si v servisu také proměřit dobíjení. Co se jeví jako nefunkční baterie, může být totiž ve skutečnosti problém v elektrickém systému vozidla a právě vada na dobíjení (alternátoru) je velmi obvyklým problémem.

Moderní auta chtějí speciální baterie

Autorizované servisy mají většinou v nabídce originální náhradní autobaterie, které splňují požadavky výrobce. Obzvlášť moderní vozy s chytrými alternátory, které umí rekuperovat energii při brzdění a odpojují se, aby nezatěžovaly motor (a šetřily tak palivo), mají jiné nároky na autobaterie. Například právě auta vybavená start/stop systémem vypínajícím motor vyžadují akumulátory s vysokou odolností vůči cyklickému zatížení. Naopak obyčejnou baterku od benzinky brzy zničí. Škoda nebo Volkswagen tak mají celou řadu baterií v provedení Economy, určené i pro starší vozy. „Tyto baterie vykazují vlastnosti nad rámec normy, která stanovuje startovací schopnost při mrazu. Výrobcem uváděný vybíjecí proud musí nová plně nabitá baterie poskytovat při teplotě -18 °C po dobu stanovenou v normě,“ uvádí specifikace autobaterií Škoda Economy.

Jaké vybrat správné startovací kabely?

Správné startovací kabely by měly splňovat normy DIN 72 553 nebo ISO 6722 a vybrat byste je měli podle tloušťky. Obyčejně stačí ty s průměrem 16 mm, pokud máte motor s objemem vyšším než 2,5 litru nebo diesel berte 25 mm.

Pozor na kleštiny na konci kabelů: jejich vnější části by měly být obalené izolantem, tak abyste při manipulaci s nimi zbytečně nedostali ránu.

Zapomeňte na nabíječky baterie určené do 12V zásuvky, ta totiž na vysokou zátěž při nouzovém startování není dimenzovaná.

Autoři:
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Blíží se vám termín výměny filtrů? Nejezděte do servisu, pomozte si sami

Premium Frekvenci výměny filtrů udává výrobce vozidla. Nejčastěji probíhá během servisních prohlídek, kdy většinou také dochází...

Jak dlouho díly vydrží? Náhradu srovnatelné kvality je obtížné najít

Premium Životnost dílů používaných při opravách je kratší než u těch originálních, s nimiž vůz vyjel z továrny. Většinou to...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Těsnění, klíče a světla. Kdy je lepší neexperimentovat s náhražkou?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry, použitý materiál a další na první pohled neviditelné...

Bezpečné opalování dětí: Jak vybrat správný opalovací krém?
Bezpečné opalování dětí: Jak vybrat správný opalovací krém?

V létě musíme k pravidelné péči o pokožku dětí přidat i ochranu před slunečním zářením. Dětská pokožka je citlivá, a proto je potřeba volit...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....