Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. října 2021 Teodor, Theodor

Mladí lidé jsou miláčkové autoservisů. Sami si nevymění ani kolo

Podle průzkumu, který si nechal zpracovat britský motoristický pořad Flipping Bangers, prohrává mladá generace s tou starší na celé čáře. Alespoň co se týká údržby automobilů. Mnozí ani netuší, k čemu je posilovač řízení a jak zkontrolovat hladinu oleje v motoru.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výsledky studie, které se zúčastnily dva tisíce řidičů rozmanitého věku, překvapily i hlavní hrdiny zmíněné britské televizní show Guse Gregoryho a Willa Tricketta, kteří se sami počítají spíš k té starší a zručnější části motoristického spektra.

„Většina lidí si sedne do auta, otočí klíčkem a jede, aniž by opravdu věděli cokoli o tom, co se může ve voze pokazit,“ cituje Gregoryho britský list The Independent.

S čím mívají mladí řidiči problém

  • s výměnou kola u auta
  • s nastartováním auta za pomoci startovacích kabelů
  • se zkontrolováním hloubky vzorku u pneumatik
  • s kontrolou hladiny oleje v motoru
  • s doplněním oleje
  • se změřením tlaku v pneumatikách
  • s dolitím kapaliny do ostřikovačů
  • s otevřením kapoty
  • s výměnou stěrače

Mechanika a nadšence, který ve svém pořadu s kolegou Willem proměňuje staré nemožné vraky v parádní bouráky, netečnost mladší generace rozčiluje. Podle něj by si měl každý řidič nezávisle na věku poradit s drobnými opravami a údržbou svého vozu sám.

Jenže realita je jiná. Zatímco zhruba polovina řidičů nad 36 let tvrdí, že dovede na silnici vyměnit píchnuté kolo, mezi lidmi ve věku od 18 do 27 dokáže totéž jen slabých 27 procent.

Více než třetina řidičů z generace Y (narození mezi lety 1974 až 2004, říká se jim také mileniálové) dokonce podle průzkumu připouští, že by měla problém otevřít kapotu auta, a 34 procent z nich netuší, jakou má vlastně v autě funkci posilovač řízení. Pouze polovina řidičů pod 35 let ví, jak změřit hladinu oleje v motoru svého auta.

Z výsledků studie také (nikoli překvapivě) vyplývá, že 63 procent mileniálů nikdy nezkoušelo opravit auto, které si koupili. Prostě, když nastane problém, volají asistenci nebo do servisu.

Vždyť na tom nic není

Podle druhého aktéra televizní show Flipping Bangers Willa Tricketta na tom přece není nic těžkého. „Na internetu je spousta videí s návody, jak na svém autě něco spravit,“ říká. „Všechno to stojí jen nějaký ten čas a trochu námahy. A navíc tak můžete ušetřit spoustu peněz.“

Když už se mladí motoristé rozhodnou, že si něco v autě opraví sami, hledají informace dvakrát častěji na internetu, zatímco starší generace se spíš koukne do tištěného servisního manuálu.

Bohužel, moc lichotivě z tohoto průzkumu mladí nevycházejí. A to navzdory tomu, že na rozdíl od svých starších kolegů mnohem častěji ohodnotili svoje znalosti o údržbě automobilu a jeho součástech jako „vynikající“.

Opak je přitom pravdou. Alespoň u části z nich. Výzkumníci například zjistili, že více než jeden z deseti mileniálů věří, že posilovač řízení je určen k tomu, aby pomohl autu brzdit, a stejný počet dotázaných nemá ani tušení o tom, že ABS znamená Anti-lock Braking System (tedy systém určený k odblokování kola při brždění).

Čtyři z deseti mileniálů sice pořádně nevědí, jak doplnit kapalinu do ostřikovačů, mnozí z nich ale mají proti řidičům vyššího věku jednu velkou výhodu – rozumějí si s moderními technologiemi. Budou tedy pravděpodobně lépe než oni vědět, jak připojit svůj telefon k systému Bluetooth ve voze.

Co je ti tátové učili?

Nejsou to ovšem jen automobily, kde mladší výrazně ztrácejí na ty starší. Mnoho mladých lidí si totiž podle průzkumu neví rady obecně s jakýmkoli typem manuální práce v domácnosti.

Z výsledků například vyplývá, že lidé nad 36 let jsou třikrát úspěšnější než mladší generace třeba při zapojování zásuvky. Také kapající kohoutek se spíš pokusí spravit čtyřicátník a starší, než jejich potomek. Což platí i při čistění odpadu nebo zavěšování poliček na stěnu.

Mileniál si tak mnohem pravděpodobněji pozve domů instalatéra, stejně jako častěji zajede s autem do servisu, i když se jedná o něco banálního, s čím si starší ročníky zvládnou poradit doma.

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. ...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Těsnění, klíče a světla. Kdy je lepší neexperimentovat s náhražkou?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry, použitý materiál a další na první pohled neviditelné...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Provozujte svůj Mercedes bez starostí. S předplacenými službami ušetříte

Advertorial Náklady spojené se servisem vozidla mohou být někdy trochu neočekávané. I proto se v posledních letech prosazují různé...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...