Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pyl je všude, může vás ohrozit i za volantem

  12:50
Pylová sezona je letos obzvláště silná, pyly jsou doslova všude a na zlepšení to zatím nevypadá. Po žluté záplavě z jehličnanů a řepky nastoupí pyly travin a buků i dubů. V autě můžete být před pylem v bezpečí, stačí mít dobrý kabinový filtr.

Výměna kabinového filtru, často nazývaného také pylový nebo prachový, je běžnou součástí servisního plánu, a pokud jezdíte do servisu na pravidelné prohlídky, můžete si být jisti, že ten váš byl vyměněn (obvykle se mění maximálně po dvou letech a/nebo v rozmezí 30 000 – 60 000 km dle výrobce a modelu vozu). Mnoho řidičů si možná ani neuvědomuje, že něco jako kabinový filtr v autě mají. A zvláště u starších vozů, s nimiž majitelé do servisu jezdí jen v případě poruchy, je skoro jisté, že filtr bude již řádně „uleželý“. 

Filtr se postupně zanáší, čímž ztrácí svou propustnost, až přestane plnit svou funkci a do vozu se začnou uvolňovat nashromážděné nečistoty.

Starý kabinový filtr je plný nečistot

Zanesený filtr udělá více škody než užitku, protože se v něm množí mikroorganismy a nečistoty se již nemají kam zachytávat, naopak se uvolňují. Když si pak pustíte klimatizaci naplno, vezme s sebou vzduch proudící skrz špinavý filtr do kabiny všechno možné. Během pylové sezony je v jednom metru krychlovém cca 3 000 pylových zrnek a filtr tak dostává opravdu zabrat. Pokud doslouží, vystavují se nejen řidiči-alergici rizikům jako slzení očí, kýchání, rychlejší nástup únavy a ztráta koncentrace na řízení.

Z čeho teď kýcháme

Dominantními alergeny jsou v současném období podle Pylové informační služby dub, bříza, buk, ořešák, vrba, platan, borovice, smrk a traviny.

Ještě než mávnete rukou, že to je přeci prkotina a jen další zbytečný výdaj kvůli trošce pylu, je možná dobré si uvědomit několik faktů. Předně je letošní příval pylu tak silný, že projevy typickými pro alergie trpí i lidé, kteří nejsou alergiky. 

Pak také to, že pro člověka je takřka fyziologicky nemožné udržet při kýchnutí otevřené oči. A také fakt, že při statisticky průměrném kýchnutí v rychlosti pouhých 50 km/h ujedete naslepo 13 metrů, tedy zhruba tři délky běžného kompaktního auta.

Srovnání starého a nového kabinového filtru

Kabinovým filtrem je dnes vybaveno prakticky každé nové auto, ale ještě nedávno tomu tak nebylo. Historie tohoto užitečného dílu není nijak dlouhá, vyvíjet se kabinové filtry začaly v návaznosti na německý výzkum z poloviny osmdesátých let, který zjistil, že vzduch nasávaný nad silnicí do systému ventilace vozu je v hustém městském provozu silně znečistěný částicemi prachu a pylů, brzdového a spojkového obložení i korozivními plyny. 

V porovnání se vzduchem na kraji běžné mimoměstské silnice se vzduch nad povrchem dopravně vytížených městských ulic ukázal zhruba šestkrát „špinavější“, v extrémních případech i desetkrát. Již v té době byly zkoušeny jednoduché filtry osazené přímo do vstupů vzduchu pod kapotou, ale kabinový filtr coby součást systému ventilace, jak jej známe dnes, se začal rozšiřovat v druhé polovině devadesátých let. A vyvíjí se dál.

Filtry jsou dnes v podstatě dvou typů – klasické, nebo „uhlíkové“. Vyrobeny jsou z celulózy a/nebo syntetických vláken (ta navíc bývají elektrostaticky nabitá, aby přitahovala částečky prachu a tím dále zvyšuje účinnost filtrace). I levnější celulózový filtr klasické konstrukce je v případě, že je měněn, schopen zachytit více než 95 procent nasátých prachových částic, pyly pochytá prakticky kompletně (více než 99 %). 

Zachycuje také otěry z pneumatik a brzdového obložení, které se nad silnicí běžně víří, a aerosoly i mikrobiologické zárodky, při zapnutém vnitřním okruhu čistí vzduch uvnitř kabiny a zabraňuje mlžení oken. Chrání systém ventilace před usazováním nečistot a bujením mikroorganismů v klimatizaci. „Papírový“ filtr možná vypadá jako triviální součástka, ve skutečnosti ale není.

„Filtrační materiál s pórovitou strukturou je ve filtru velmi účelně poskládán, v případě, že by se všechny filtrační struktury roztáhly do jedné vrstvy, pokryly by plochu cca odpovídající fotbalovému hřišti,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody v ČR. Celulózová vlákna jsou navíc v jednotlivých vrstvách různě orientována, aby byla zaručena co nejlepší propustnost vzduchu při maximální filtrační schopnosti, odolnost proti vlhkosti, proražení atd.

Tzv. uhlíkové filtry jsou filtry, které mají ve filtrační ploše obsaženo aktivní uhlí, většinou jsou vyráběny z netkané textilie. V principu fungují a až na barvu i vypadají úplně stejně jako běžné filtry, ale jsou účinnější. Navíc absorbují pachy (ať již z okolí, nebo ze zachycených nečistot) a umí do značné míry neutralizovat i některé plyny, například ozon a oxidy dusíku. Aktivní uhlí je totiž velice porézní materiál, který má velký specifický povrch a filtr s ním je tak schopen zachytit a „uskladnit“ mnohem menší částice. Pro představu: jediný gram aktivního uhlí má povrchovou plochu cca 1 000 m². I zde ale platí, že když je kapacita filtru vyčerpána, je zanesen nečistotami, začínají se částice z něj uvolňovat.

Kabinové filtry nejsou nijak extrémně drahé, jejich ceny se pohybují většinou v řádech stokorun. Bližší představu můžete získat například v tabulce s přehledem cen dílů na nejběžnější modely nových vozů zde. Uhlíkové filtry jsou o něco dražší než standardní papírové kabinové filtry, zhruba v řádu desítek procent. Což je ovšem při obecně relativně příznivých cenách tohoto sortimentu stále docela zanedbatelná částka. Například pro aktuální Škodu Octavii Combi 1,4 TSI 110kW vložka vzduchového filtru vychází na 655 Kč s DPH a prachový a pylový filtr vychází na 477 Kč s DPH. 

Pokud budete filtr měnit svépomocí (u některých vozů to jde snadno a bez nářadí, některé vás hodně potrápí), dejte pozor, abyste jej nevložili obráceně (bývají označeny šipkami), nezdeformovali a aby přesně sedl do svého rámečku. Filtr, který netěsní, je úplně k ničemu. To platí i pro neznačkové filtry, které mívají často nekvalitní těsnění a do montážního prostoru plně nedoléhají. Kabinový filtr není tak drahý, aby se jednoznačně nevyplatilo spolehnout se na originální kus. Některé automobilky navíc nabízejí i v sortimentu kabinových filtrů speciální (a levnější) filtry pro starší auta. Například již zmiňovaná škodovka má kabinové filtry v Economy programu, a to včetně uhlíkových.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...