Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Pyl je všude, může vás ohrozit i za volantem

  12:50
Pylová sezona je letos obzvláště silná, pyly jsou doslova všude a na zlepšení to zatím nevypadá. Po žluté záplavě z jehličnanů a řepky nastoupí pyly travin a buků i dubů. V autě můžete být před pylem v bezpečí, stačí mít dobrý kabinový filtr.

Výměna kabinového filtru, často nazývaného také pylový nebo prachový, je běžnou součástí servisního plánu, a pokud jezdíte do servisu na pravidelné prohlídky, můžete si být jisti, že ten váš byl vyměněn (obvykle se mění maximálně po dvou letech a/nebo v rozmezí 30 000 – 60 000 km dle výrobce a modelu vozu). Mnoho řidičů si možná ani neuvědomuje, že něco jako kabinový filtr v autě mají. A zvláště u starších vozů, s nimiž majitelé do servisu jezdí jen v případě poruchy, je skoro jisté, že filtr bude již řádně „uleželý“. 

Filtr se postupně zanáší, čímž ztrácí svou propustnost, až přestane plnit svou...

Filtr se postupně zanáší, čímž ztrácí svou propustnost, až přestane plnit svou funkci a do vozu se začnou uvolňovat nashromážděné nečistoty.

Starý kabinový filtr je plný nečistot

Starý kabinový filtr je plný nečistot

Zanesený filtr udělá více škody než užitku, protože se v něm množí mikroorganismy a nečistoty se již nemají kam zachytávat, naopak se uvolňují. Když si pak pustíte klimatizaci naplno, vezme s sebou vzduch proudící skrz špinavý filtr do kabiny všechno možné. Během pylové sezony je v jednom metru krychlovém cca 3 000 pylových zrnek a filtr tak dostává opravdu zabrat. Pokud doslouží, vystavují se nejen řidiči-alergici rizikům jako slzení očí, kýchání, rychlejší nástup únavy a ztráta koncentrace na řízení.

Z čeho teď kýcháme

Dominantními alergeny jsou v současném období podle Pylové informační služby dub, bříza, buk, ořešák, vrba, platan, borovice, smrk a traviny.

Ještě než mávnete rukou, že to je přeci prkotina a jen další zbytečný výdaj kvůli trošce pylu, je možná dobré si uvědomit několik faktů. Předně je letošní příval pylu tak silný, že projevy typickými pro alergie trpí i lidé, kteří nejsou alergiky. 

Pak také to, že pro člověka je takřka fyziologicky nemožné udržet při kýchnutí otevřené oči. A také fakt, že při statisticky průměrném kýchnutí v rychlosti pouhých 50 km/h ujedete naslepo 13 metrů, tedy zhruba tři délky běžného kompaktního auta.

Srovnání starého a nového kabinového filtru

Srovnání starého a nového kabinového filtru

Kabinovým filtrem je dnes vybaveno prakticky každé nové auto, ale ještě nedávno tomu tak nebylo. Historie tohoto užitečného dílu není nijak dlouhá, vyvíjet se kabinové filtry začaly v návaznosti na německý výzkum z poloviny osmdesátých let, který zjistil, že vzduch nasávaný nad silnicí do systému ventilace vozu je v hustém městském provozu silně znečistěný částicemi prachu a pylů, brzdového a spojkového obložení i korozivními plyny. 

V porovnání se vzduchem na kraji běžné mimoměstské silnice se vzduch nad povrchem dopravně vytížených městských ulic ukázal zhruba šestkrát „špinavější“, v extrémních případech i desetkrát. Již v té době byly zkoušeny jednoduché filtry osazené přímo do vstupů vzduchu pod kapotou, ale kabinový filtr coby součást systému ventilace, jak jej známe dnes, se začal rozšiřovat v druhé polovině devadesátých let. A vyvíjí se dál.

Filtry jsou dnes v podstatě dvou typů – klasické, nebo „uhlíkové“. Vyrobeny jsou z celulózy a/nebo syntetických vláken (ta navíc bývají elektrostaticky nabitá, aby přitahovala částečky prachu a tím dále zvyšuje účinnost filtrace). I levnější celulózový filtr klasické konstrukce je v případě, že je měněn, schopen zachytit více než 95 procent nasátých prachových částic, pyly pochytá prakticky kompletně (více než 99 %). 

Zachycuje také otěry z pneumatik a brzdového obložení, které se nad silnicí běžně víří, a aerosoly i mikrobiologické zárodky, při zapnutém vnitřním okruhu čistí vzduch uvnitř kabiny a zabraňuje mlžení oken. Chrání systém ventilace před usazováním nečistot a bujením mikroorganismů v klimatizaci. „Papírový“ filtr možná vypadá jako triviální součástka, ve skutečnosti ale není.

„Filtrační materiál s pórovitou strukturou je ve filtru velmi účelně poskládán, v případě, že by se všechny filtrační struktury roztáhly do jedné vrstvy, pokryly by plochu cca odpovídající fotbalovému hřišti,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody v ČR. Celulózová vlákna jsou navíc v jednotlivých vrstvách různě orientována, aby byla zaručena co nejlepší propustnost vzduchu při maximální filtrační schopnosti, odolnost proti vlhkosti, proražení atd.

Tzv. uhlíkové filtry jsou filtry, které mají ve filtrační ploše obsaženo aktivní uhlí, většinou jsou vyráběny z netkané textilie. V principu fungují a až na barvu i vypadají úplně stejně jako běžné filtry, ale jsou účinnější. Navíc absorbují pachy (ať již z okolí, nebo ze zachycených nečistot) a umí do značné míry neutralizovat i některé plyny, například ozon a oxidy dusíku. Aktivní uhlí je totiž velice porézní materiál, který má velký specifický povrch a filtr s ním je tak schopen zachytit a „uskladnit“ mnohem menší částice. Pro představu: jediný gram aktivního uhlí má povrchovou plochu cca 1 000 m². I zde ale platí, že když je kapacita filtru vyčerpána, je zanesen nečistotami, začínají se částice z něj uvolňovat.

Kabinové filtry nejsou nijak extrémně drahé, jejich ceny se pohybují většinou v řádech stokorun. Bližší představu můžete získat například v tabulce s přehledem cen dílů na nejběžnější modely nových vozů zde. Uhlíkové filtry jsou o něco dražší než standardní papírové kabinové filtry, zhruba v řádu desítek procent. Což je ovšem při obecně relativně příznivých cenách tohoto sortimentu stále docela zanedbatelná částka. Například pro aktuální Škodu Octavii Combi 1,4 TSI 110kW vložka vzduchového filtru vychází na 655 Kč s DPH a prachový a pylový filtr vychází na 477 Kč s DPH. 

Pokud budete filtr měnit svépomocí (u některých vozů to jde snadno a bez nářadí, některé vás hodně potrápí), dejte pozor, abyste jej nevložili obráceně (bývají označeny šipkami), nezdeformovali a aby přesně sedl do svého rámečku. Filtr, který netěsní, je úplně k ničemu. To platí i pro neznačkové filtry, které mívají často nekvalitní těsnění a do montážního prostoru plně nedoléhají. Kabinový filtr není tak drahý, aby se jednoznačně nevyplatilo spolehnout se na originální kus. Některé automobilky navíc nabízejí i v sortimentu kabinových filtrů speciální (a levnější) filtry pro starší auta. Například již zmiňovaná škodovka má kabinové filtry v Economy programu, a to včetně uhlíkových.

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Naučte se rozumět neobvyklým zvukům v autě. Mohou signalizovat závadu

Premium Objeví-li se v autě atypický hluk, signalizuje to obvykle závadu. Jak zjistíme, co se porouchalo a co bude nutné...

Ani na stará auta Čechů nestačí kladivo a šroubovák, základem je diagnostika

Na silnicích letos přibylo případů porouchaných aut. Důvodem je větší aktivita svátečních řidičů se staršími stroji v...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Rady automechanika: jak na údržbu tlumičů, pneumatik nebo filtrů

Premium Ne všechna doporučení automobilek ohledně servisních intervalů jsou optimální. Občas je vhodné frekvenci výměn...

TESTUJEME: Jak zavádět lepek, aby byl kámoš? Ochutnali jsme nové kaše od Nestlé
TESTUJEME: Jak zavádět lepek, aby byl kámoš? Ochutnali jsme nové kaše od Nestlé

Alergeny jsou takovým novodobým strašákem všech maminek... a i já jsem řešila, jak šetrně zavádět lepek u naší malé Adélky. Jako na zavolanou mi...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...