Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Přezouvání do letního je v plném proudu. Pozor na vibrace a hluk

aktualizováno 
Sezona zimních pneumatik je u konce a mnoho motoristů si mění kola svépomocí. Pokud se na to chystáte, buďte obezřetní. Nejdůležitější je správné utažení šroubů, pečlivě to zkontrolujte. A platí to i o pneuservisech, kde mají teď vrchol sezony.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených povětrnostních podmínek a na úsecích, kde to přikazuje dopravní značka.

Servisy mají jarní slevy

Autorizované servisy i některé pneuservisy mají na nové obutí a služby speciální jarní akce. Servisy Škody teď nabízejí předsezonní slevu 25 % na letní pneumatiky. Akční ceny na obutí pro své modely nabízí v rámci jarní akce například také Toyota nebo Renault.

Zájem o přezutí na letní pneumatiky se na konci března zvýšil až o 300 procent a čekací lhůty v pneuservisech se prodloužily až na 14 dnů. Situace je tradičně nejhorší v Praze.

Důvěřujte, ale prověřujte

V období, kdy statisíce motoristů přezouvají na letní pneumatiky, je riziko chyby větší. Upadlé kolo může pak mít tragické následky. „Autoservis či pneuservis musí při přezouvání pneumatik či výměně celých kol vždy respektovat schválený postup, a to včetně kontrol tak, aby nedocházelo k pochybením, která by mohla ohrožovat zákazníka i bezpečnost silničního provozu,“ uvádí pro iDNES.cz Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autorizované servisy mají tedy pro výměnu kol i přezouvání pneumatik přesně předepsaný postup. Při výměně kol musí být především všechny dosedací plochy čisté. Mechanik tedy musí zkontrolovat nejen samotný disk, ale také dosedací a středící plochy brzdového kotouče a odstranit případné nečistoty, korozi, oleje a tuky. Totéž platí pro otvory pro šrouby a samotné šrouby kola. Středící plocha kola se ošetřuje speciálním voskovým přípravkem k ochraně proti korozi tak, aby nedošlo k potřísnění dosedacích ploch, které by mohlo mít vliv na účinnost brzd.

Předpisy škodováckých servisů stanovují, že všechny šrouby musí být nejprve našroubovány ručně, přičemž se musí pohybovat zcela volně. Šrouby zkorodované nebo s těžkým chodem je vždy třeba vyměnit. Šrouby se kolo přichytí, poté se vozidlo spustí na podlahu a šrouby se křížem dotahují, čímž se minimalizuje riziko špatného dosednutí ráfku na styčnou plochu.

Poté se šrouby kol dotahují momentovým klíčem na přesně určený moment. Například předpisy servisů Škody zakazují používat k dotahování kol pneumatickou utahovačku. Její použití totiž nezaručí přesné usazení a dotažení kola. Pokud pneuservis přece jen automatickou utahovací pistoli používá, musí mechanik následně ještě překontrolovat dotažení ručně klíčem.

Do servisu zajeďte, i pokud měníte kola sami

Odborníci nedoporučují výměnu kol svépomocí, ale pokud to přece jen chcete zvládnout sami, překontrolujte klidně několikrát pevné dotažení všech šroubů. V ideálním případě pak ještě jednou po ujetí několika kilometrů, třeba u benzinky, kam jedete po výměně překontrolovat tlak v pneumatikách.

A platí to i o servisech. V týdnech na začátku jara mají plno a riziko chyby se zvyšuje. Pokud v servisu sami nedohlížíte na utažení kol, buďte prvních několik desítek kilometrů obezřetnější, zda se auto nechová divně, nevibruje či se neozývají neobvyklé zvuky, jejichž intenzita a charakter se mění s rychlostí a v zatáčkách. V krajním případě, kdy se kolo již výrazně uvolňuje, se projeví značně zvýšenou hlučností, která se může dále zvyšovat vlivem přetížení při brzdění či akceleraci a masivními vibracemi.

I pokud si prohazujete kola sami, vyplatí se jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Naplánujte si to třeba na květen, až opadne nával. Zkušené oko servismana odhalí závady na podvozku. Fachman je totiž umí vyčíst z opotřebení pneumatiky.

Závity šroubů kol při výměně vlastními silami nikdy neošetřujte mazivem ani antikorozními prostředky. Stejně tak se nesmí mazivo či voskový přípravek aplikovat na šrouby, dosedací plochy, náboj kola ani závit v něm.

Zimní jsou v létě nebezpečné

Podle obchodu Pneumatiky.cz má letní gumy koupené nebo zachované z minulých let více než 70 procent řidičů. Zároveň více než 41 procent všech motoristů plánuje přezutí až podle počasí. Zbývající část přezouvá buď svépomocí, nebo se bez ohledu na počasí objedná do servisu co nejdříve.

„V minulých letech dojíždělo zimní pneumatiky 15 až 20 procent řidičů. I proto mě těší, že toto číslo po dlouhé době letos klesne pod deset procent,“ uvedl ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než plus sedm stupňů Celsia jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ovšem je zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Na suchém povrchu a při teplotě vzduchu nad 15 stupňů zastaví osobní auto na letních pláštích z rychlosti 100 km/h na 36,6 metru,“ cituje Budský z testů. Zimní gumy (označené na boku tzv. alpským symbolem) potřebují 44,1 metru. Rozdíl brzdných drah může činit 20 procent, za vysokých letních teplot okolo 30 stupňů Celsia to může být téměř třetina.

  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky
Premium

Kolik ročně stojí opravy auta? Záleží nejen na typu vozu, ale i na věku řidiče

Při plánování koupě auta stojí za to posoudit a porovnat provozní náklady. Ty nezahrnují pouze výdaje na pohonné hmoty...

Premium

Robotizované převodovky: opravy jsou zoufale drahé, lze jim však předejít

Mezistupněm mezi přímo řazenými a samočinnými převodovkami jsou robotizované převodovky, jejichž speciální...

Strašák jménem koroze. Co udělat, aby vám auto neshnilo

Koroze. Rez. Hnědý mor. Rakovina. Útočí na každé auto, nové i ojeté. Víme, jak se jí dá ubránit. Buď u specialistů,...

Premium

Vzduch místo kovu. Výhody a nevýhody pneumatického odpružení

Odpružení automobilu vzduchovými měchy je stále běžnější. Díky tomuto řešení lze skloubit pohodlné odpružení s...

Najdete na iDNES.cz