Test letních pneu na octavii: nejlepší jsou z Ameriky, poslední čínské

aktualizováno 
Autoklub ČR testoval letní pneumatiky. Zaměřil se na rozměr 205/55 R16, který patří k nejžádanějším. V testu, který měl devět disciplin, zvítězila pneumatika Firestone Roadhawk.

(ilustrační snímek) | foto: ADAC

Test Autoklubu ČR se zaměřil na masově používaný rozměr pneumatik v nižší cenové kategorii. Gumy rozměru 205/55 R16 obouvají octavie, ale také třeba Ford Mondeo, Dacia Sandero, Toyota Auris nebo Volkswagen Golf a třeba i sportovní kupé Subaru BRZ. Jejich vlastnosti ověřoval na speciálním polygonu v německém Hannoveru. Ověřovaly se vlastnosti pneumatik na suchu i mokru, Autoklub testoval brzdnou dráhu, schopnost odolávat aquaplaningu, ovladatelnost, hlučnost a také valivý odpor, který má vliv na spotřebu.

Test pneumatik podle Autoklubu ČR

Konečné pořadí sedmi plášťů zařazených do testu je:

  1. Firestone Roadhawk
  2. Barum Bravuris 5 HM
  3. Sava Intensa HP
  4. Debica Presto HP
  5. Nankang Ultra Sport NS-2
  6. Wanli Harmonic H220
  7. Goodride Radial RP28

Celkový vítěz exceloval na mokrém povrchu. Nejlepší v „suché“ části testu byly barumky. Pneumatiky značky Firestone, která patří japonskému gumárenskému gigantu Bridgestone, mají výborné výsledky především v disciplínách, které jsou důležité pro bezpečnost. Za pozornost také stojí, že se konstruktérům podařilo skloubit téměř protichůdné vlastnosti – nízký valivý odpor a přilnavost k vozovce. Pneumatika Roadhawk se v disciplíně valivého odporu, který souvisí se spotřebou paliva (udává se, že pneumatiky se na spotřebě paliva vozu podílejí až z 20 %) umístila za barumkou na druhém místě.

Za pozornost stojí čínské pláště Nankang, které excelovaly na mokru (2. místo), ovšem zcela propadly na suché vozovce a celkově skončily na pátém místě. I následující dvě místa obsadily v celkovém pořadí pneumatiky čínských značek Goodride a Wanli.

Test pneumatik podle Autoklubu ČR
Test pneumatik podle Autoklubu ČR

Autoklub ČR tradičně uvádí hodnocení testů pneumatik specifickým způsobem. Pneumatice, která v jednotlivých disciplínách dosáhla nejlepších výsledků přidělí 100% hodnocení a považuje ji za referenční, výsledky ostatních plášťů jsou pak vztažené k jejím výsledkům.

„Kvalita pneumatik má nesporně vliv na bezpečnost silničního provozu,“ zdůrazňuje Bohumil Pácl z Autoklubu ČR. Nedodržení bezpečné vzdálenosti, které souvisí s brzděním, na něž má stav obutí rozhodující vliv, má podle statistik Policie na svědomí za rok 2018 v Česku 7 740 nehod.

Test pneumatik podle Autoklubu ČR

Jak vybrat pneumatiky

Při nákupu pneumatik je třeba se řídit doporučeními výrobce. V osvědčení o registraci vozidla je možné zjistit doporučený rozměr pneumatik a alternativní rozměry. „Ve střední Evropě mají majitelé osobních vozidel většinou dvě sady ráfků: jednu pro letní, druhou pro zimní pneumatiky. Obecně platí, že se u letních pneumatik užívají o něco širší a dražší ráfky,“ říká Martin Dražík, ze společnosti Nokian Tyres.

Výběr pneumatiky má vliv nejen na vzhled vozidla, ale také jízdní komfort a velké množství dalších vlastností.

Úzké pneumatiky jsou levnější, širší vypadají lépe

Správná šířka pneumatiky ovlivňuje rovněž řadu vlastností, třeba ovladatelnost vozu. Šířka pneumatiky má vliv na cenu a další vlastnosti, jako je přilnavost, hlučnost, jízdní komfort a samozřejmě také vzhled.

Výměnou úzkých pneumatik za širší se zpravidla zvýší valivý odpor, a tím i spotřeba paliva. U letních pneumatik představuje rozměr rovněž estetickou otázku, protože široká pneumatika vypadá lépe než pneumatika úzká.

„Pokud chce řidič přejít na větší průměr ráfku, musí se snížit profil pneumatiky. Díky tomu může vnější průměr zůstat v zákonem stanovených limitech a pneumatiky budou mít dostatek prostoru pro otáčení,“ vysvětluje Martin Dražík.

Profil pneumatiky odkazuje k poměru mezi výškou a šířkou pneumatiky. Nejoblíbenějšími rozměry jsou úzké pneumatiky s vysokým profilem, proto jsou vyráběny ve větším počtu než široké pneumatiky s nízkým profilem. To je jeden z důvodů, proč jsou úzké pneumatiky obvykle levnější než pneumatiky širší.

Objem vzduchu v pneumatice má vliv především na jízdní komfort. Čím větší je průměr ráfku, tím méně vzduchu se do pneumatiky vejde. vysokoprofilové pneumatiky s dostatečným prostorem pro vzduch jsou pohodlnější než široké, nízkoprofilové pneumatiky.

Fotogalerie

Z hlediska bezpečnosti mají oba typy pneumatik své výhody: na suché vozovce zajišťují širší pneumatiky větší přilnavost než úzké pneumatiky, ale u širokých pneumatik je větší riziko vzniku aquaplaningu.

„V zimě jsou úzké pneumatiky lepší v extrémních podmínkách, protože přenášejí větší tlak v místě kontaktu s vozovkou. Úzké pneumatiky také fungují lépe než širší pneumatiky v čerstvém a rozbředlém sněhu. Naopak široké pneumatiky poskytují větší přilnavost na tvrdém povrchu,“ říká Martin Dražík.

Jak číst šifru na pneumatice

Pneumatika má na boku výrazně zapsaný rozměr, například 205/55 R16 94V.

205: Šířka pneumatiky v milimetrech při standardním tlaku huštění. Šířka běhounu bude vždy menší, ale to závisí na modelu pneumatiky a také výrobci.

55: Profil pneumatiky, tedy poměr mezi výškou a šířkou pneumatiky. Například 55 znamená, že výška představuje 55 % šířky. Čím menší je číslo, tím nižší je profil pneumatiky.

R: Radiální konstrukce pneumatiky. Dnes nejobvyklejší u všech pneumatik pro osobní vozidla.

16: Průměr ráfku v palcích.

94: Index nosnosti. Číslo 94 znamená, že jedna pneumatika může při standardním tlaku huštění nést maximálně 670 kg. Čím menší číslo, tím menší nosnost.

V: Index rychlosti, který odkazuje k maximální povolené rychlosti pneumatiky. Například V znamená, že pneumatika nemůže jet rychlostí vyšší než 240 km/h.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Turbodmychadlo

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Servis auta jako hypotéka: předplacený servis zafixuje ceny

Ilustrační snímek

Většina soukromých zákazníků při výběru auta upřednostňuje racionální ukazatele, jako jsou cena a užitná hodnota, tedy...

Najdete na iDNES.cz