Lepicí páska i vidlička. Co by nemělo chybět v kápézetce do auta

  • 49
Od prvního října není třeba s sebou vozit v autě celou řadu položek dříve povinné výbavy, což je jednoznačně dobrá zpráva. Všichni tak získáváme více využitelného prostoru pro náklad nebo věci, které se opravdu mohou hodit. Vytvořte si v autě svou KPZ, tedy krabičku poslední záchrany pro všechny situace.

„Kápézetka“, neboli krabička poslední záchrany v autě vás ušetří zbytečných servisů a odtahovek.

Nově můžete nechat doma sadu žárovek a pojistek i velkou část lékárničky, hever, klíč na kola i rezervu. Poslední tři věci vám nemusí zabírat místo v kufru, pokud máte dojezdové (run-flat) pneumatiky, opravnou sadu nebo nonstop asistenční službu. Ta je pro mnohé motoristy společně s kreditní kartou jediným nářadím, které jsou ochotni u auta použít.

Asistenční službu poskytují jak pojišťovny (základní služby bývají často součástí povinného ručení – prostudujte si podmínky, abyste nebyli překvapeni), tak automobilky (většinou zdarma a pod názvem evokujícím spojení se značkou – např. u Škodovky se jmenuje Škoda Assistance). 

Do prostoru po rezervě se hravě vejde celá řada užitečných věcí, které mohou pomoci jak vám, tak ostatním na silnici i mimo ni.

Od října už v autě sadu náhradních žárovek vozit nemusíte.

Zvláště majitelé a provozovatelé starších vozů mají vyzkoušeno, že vozit s sebou několik instantních léků na různé automobilové neduhy je více než doporučeníhodné. Úplně banální a snadno opravitelná závada vás nevyřadí z provozu, nebo neodsoudí k čekání na asistenci, pokud ji máte na místě čím a jak opravit. 

Netýká se to však jen starších vozů, kde čas od času něco dožije, ale i úplně nových aut – neočekávaná situace nemusí pramenit jen z poruchy, ale i z drobných nehod či poškození stojícího vozu na parkovišti. Nemusí také postihnout přímo vás, ale třeba rodinu, s níž jedete společně na dovolenou dvěma auty, nebo někoho úplně cizího – vždyť pomoct v nouzi je vždy skvělý pocit.

KPZ, tedy krabičku poslední záchrany, znali již hoši Rychlých šípů, skauti i všichni cestovatelé. Níže najdete tipy na vybavení „automobilové KPZ“, které vycházejí ze zkušeností několika generací motoristů získaných během stovek tisíc kilometrů na silnicích, mimo ně i na závodních okruzích. Ke každé položce nastíníme alespoň několik příkladů, k čemu se hodí, proč ji s sebou vozit a kam ji v autě umístit, aby pokud možno nepřekážela a byla po ruce.

Stříbrná lepicí páska pokud se to hýbe a nemá

Role kvalitní lepicí pásky je nepostradatelný přítel motoristy v nouzi. Na lepence nešetřete, nekvalitní jsou takřka k ničemu, zato dobrá páska zvládne nejroztodivnější úkony. Lze s ní nouzově opravit například plandající nárazník či kryt podběhu po drobné nehodě (najetí do závěje, přejetí např. kusu roztržené pneumatiky z kamionu na dálnici). Přidrží i zpětné zrcátko (ulomené třeba neopatrným řidičem na parkovišti), nebo spojí rozbité či uklepané elektrické konektory.

Zkušenější motoristé s ní zvládnou nouzově a na dojetí „opravit“ i větší karosářské škody (díra v nárazníku po střetu se překryje tak, by neměla zakázané ostré hrany), případně nahradit okna (např. zadní boční okénko po vykradení vozu na parkovišti - kolegové z redakce se dvěma takto zalepenými okny kdysi dojeli z autosalonu v Paříži až domů).

Jen ji nenechávejte na karoserii nalepenou moc dlouho, když se „zapeče“, sundáte ji občas i s lakem.

Páska je sice poněkud neskladná, trochu místa však můžete ušetřit, když ji zmáčknete (jakkoli pak se s ní trochu hůř pracuje), ale vzhledem k šíři použití ji rozhodně doporučujeme mít vždy s sebou. 

WD40 pokud se to nehýbe, ale má

Nerozlučný druhý člen základního dua. Penetrační olej, který umí během několika okamžiků uvolnit zatuhlé šrouby či panty, se hodí při jakékoli „polní“ opravě. Je navíc hydrofobní (odpuzuje vodu) a do jisté míry funguje jako kontakt sprej (oživí zoxidované kontakty). 

Pokud jezdíte po rozbitých venkovských či horských silnicích, neplánujete využít nových legislativních možností a rezervu si raději vozíte s sebou, pak vám WD-40 (podobných přípravků je na trhu celá řada) ušetří nervy a čas při povolování zarezlých šroubů kol.

Prodává se v mnoha velikostech a i ta nejmenší udělá dobrou službu – například uvolní zatuhlou anténu, když stojíte se zaplaceným programem ve frontě před myčkou, nebo přijedete na jaře na chatu a zjistíte, že přes zimu zrezl zámek. Malé balení se pohodlně vejde do kapsy/schránky v kufru nebo do prostoru rezervy.

Tažné lano pomůže v zimě i při poruše

Nebylo a není součástí povinné výbavy, jakkoli jde o jednu z nejužitečnějších položek, kterou lze v autě mít. Lano vybírejte dobře (drahé nerovná se kvalitní), nemálo prodávaných lan nestojí za nic. Ohlídejte si hlavně napojení oček k lanu a celkovou únosnost materiálu, který by měl ideálně být elastický. 

Ať už uváznete ve sněhu, nebo přes noc napadá půl metru a ještě vám výjezd z místa na parkovišti zahrnou silničáři, či třeba zůstanete částečně mimo silnici (např. po úhybném manévru při hrozícím střetu se zvěří sjedete dvěma koly do příkopu bez jakýchkoli jiných škod), bude lano k nezaplacení. Totéž v případě poruchy, kdy je to do servisu jen kousek a nemá smysl čekat na odtah.

Navíc jej lze použít i k dodatečnému uchycení nákladu (na střeše, vozíku). Možnost odtahu je nedocenitelná při poruše na dálnici (pokud vám někdo pomůže) – co nejdříve se dostat z dosahu projíždějící dopravy vám může zachránit auto i život. O nehodách tohoto druhu na dálnici jistě již slyšel každý. Lano, alternativně kvalitní kurta, není sice úplně malé, ale pokud jej vybalíte z neskladného obalu, místo v kufru (nebo pod podlážkou) se pro něj snadno najde.

Pozor: některé typy automatických převodovek tažení na laně nesnášejí zcela (i jen pár metrů může převodovku nenávratně poškodit), některé nezvládnou delší trasy na laně (chlazení ústrojí).

Startovací kabely musíme si pomáhat

Nejlepší ochranou proti vybití baterie je prevence. I akumulátor, který se chová zcela standardně, může být ve skutečnosti na konci životnosti. 

Startovací kabely

Doporučujeme si před zimní sezonou nechat zkontrolovat baterii v servisu neinvazivním zátěžovým testem. Ale i pokud je baterie v sebelepším pořádku a třeba vaše dítko nechá svítit čtecí lampičku, nebo zapomenete zapnutá parkovací světla, může se snadno stát, že nenastartujete. Auto sice lze roztáhnout na laně nebo roztlačit (obojí dá dost práce, speciálně u dieselu, novějším vozům navíc podobné úkony dost škodí), ale kabely jsou výrazně elegantnější řešení.

Navíc jimi můžete pomoci ostatním, trvá to chviličku, nic vás to nestojí a dobrý skutek je na světě. Kupte si solidní kabely s větším průřezem a nezapomeňte, že během startování postiženého vozu je lepší, když má „donor“ vyšší otáčky (stačí cca 1500 – 2000 ot./min.). Kabely u většiny vozů se vejdou do prostoru rezervy (někdy i do prolisu v ráfku ocelové rezervy) a bývají baleny v kruhovém obalu na zip – ten se dobře vejde i do kapsy na opěradle přední sedačky.

Pozor: Je jich sice minimum, ale některé vozy jsou s „externí dodávkou“ proudu přes kabely nekompatibilní. Pokud má vaše auto dva akumulátory (např. hlavní pod kapotou a ještě jeden menší v kufru), a/nebo pracuje s dvěma okruhy napětí, na kabely zapomeňte. A to jak na startování, tak pomáhání ostatním. Totéž platí u většiny hybridů.

Multitool švýcarský nůž verze 2.0

Jak již název napovídá, multitool je skutečně univerzální nástroj řešení problémů. V podstatě jde o větší, pevnější a univerzálnější verzi slavného švýcarského armádního nože. Na trhu je celá řada nářadíček v různé kvalitě – vždy obsahují kombinační kleště, nůž a další periferie. 

I ty levné umějí většinou v nouzi posloužit dobře a jako záloha v nouzi stačí. Vyberte si takový model, který se vám v rozloženém stavu vejde pohodlně do ruky (některé jsou velmi rozevřené a prakticky se s nimi nedá pracovat). Měl by mít kvalitní nůž, který se neviklá a neohýbá, ostrou a pevnou pilku se spíš ploššími zuby (jako na obrázku – vyzkoušejte si s ní uříznout tvrdší plast) a především adaptér na bity. 

Samotné bity jsou obvykle v plastikovém pouzdře uloženy v kapsičce na obalu multitoolu. Adaptér na bity výrazně rozšiřuje použitelnost celého nástroje, outdoorové modely bez tohoto příslušenství (v přírodě je věru na nic) proto nechte jejich specifickému použití a kupte „autařský“ model.

Multitool

Dobrý multitool umí nahradit hned několik položek, které bychom jinak doporučovali přidat na seznam – třeba klíč na svorky baterie. Možná byste se divili, v kolika případech elektrických závad jako např. když se z ničeho nic rozsvítí palubní deska jako vánoční stromeček a auto přestane jet, nebo v případě kdy vůz vůbec nereaguje na otočení klíčkem/zmáčknutí startovacího tlačítka (ani necvakne kotva startéru), pomůže na několik minut zcela odpojit baterii a následně ji znova připojit. Dost často totiž nejde o závadu, ale neodůvodněnou paniku řídicích jednotek, kterou vyřeší „tvrdý restart“.

SwissCard MacGyver snadno a rychle

Swisscard je užitečným a přitom maximálně skladným pomocníkem.

Další modernější variace na „švýcarák,“ tentokrát přímo od Victorinoxu, kterou určitě doporučujeme mít – má rozměry kreditní karty a pohodlně se vejde do peněženky, v autě klidně do klipu na stínítku. V miniaturním vydání obsahuje mnoho drobných pomocníčků, kteří sice nejsou na větší opravy, ale jsou neuvěřitelně užiteční a s trochou kreativity vyřeší nejeden problém. 

Opět existuje celá řada verzí (včetně varianty s kapesní svítilnou, kde bohužel dost místa zabírá baterie a nijak skvěle nesvítí). Do auta je ideální verze, kterou (mimochodem za velmi dobrou cenu – 399 Kč) prodává Škodovka ve svém e-shopu.

Svítilna budiž světlo

Mít v autě baterku patří zkrátka k bontonu. Od nástupu kvalitních akumulátorů a svítivých diod jsou navíc svítilny výrazně skladnější, svítí lépe a déle. Ať už budete cokoli opravovat (do motorového prostoru je špatně vidět i za dne), kontrolovat (např. škody na podvozku po přejetí třeba spadlé větve), nebo prostě zůstanete stát v noci, budete si nadávat, pokud jste baterku do auta nedali. Výběr je nekonečný, ale doporučujeme vybrat takovou svítilnu, která dává s ohledem na použití v autě co největší smysl. Měla by mít buď standardizovaný USB konektor, aby šla v autě nabít kabelem od telefonu, nebo alespoň přibalenou nabíječku do autozapalovače.

TEST: novinka mezi čelovkami od Fenixu překvapuje svým výkonem
TEST: Nemáte rádi čelovky? Vyzkoušejte ruční svítilnu Nathan Zephyr

Vhodná (byť trochu neskladná) je čelovka, při jejímž použití vám zůstanou obě ruce volné pro opravy. Dobrým tipem je také svítilna s magnetem, která má tutéž výhodu a je kompaktnější. Navíc věřte, že když vám do nějakého rukou nedosažitelného místa v motorovém prostoru zapadne třeba šroubek, budete neskonale vděčni za cokoli magnetického, čím ho elegantně vysvobodíte.

Jehla nebo špendlík

K čemu jehlu? Už jste někdy jeli v zimě po dálnici a sám od sebe se vám „rozšteloval“ ostřikovač? Právě jehlou lze nastavit trysku do správné pozice. Je také nesmírně užitečná při různých opravách, při uvolňování konektorů a dostávání různých věcí z nedosažitelných míst… a nakonec si s ní můžete vytáhnout třeba i třísku (což sice není moc pravděpodobné, ale jehla věru nezabere mnoho místa). 

Jehlu lze ideálně skladovat zapíchnutou naplocho ve stropnici nebo z boku v čalounění opěrky či sedačky. Prostor nezabere žádný a určitě se vám bude jednoho dne hodit. Jehlu obsahuje i výše zmiňovaná SwissCard.

Rukavice pro čistotu a ochranu

Rukavice nejsou úplně nutné, ale na druhou stranu se vejdou kamkoli a nezaberou mnoho místa. Kdykoli budete manipulovat třeba s nabouraným nárazníkem, nasazovat sněhové řetězy, uvolňovat klacek zachycený v podvozku, nebo opravovat vypadlou hadici v motorovém prostoru, budete rádi, že je máte. Ideálním kompromisem jsou tzv. „polomáčené“ rukavice – jsou skladné, částečně nepromokavé a přitom v nich máte cit.

Gelové lepidlo za sekundu opraveno

Sekundové lepidlo je podobnou spásou jako stříbrná lepenka. S tím rozdílem, že opravy jím provedené mohou být i stálé, nejen „na dojetí“. Opět je to položka, která nestojí skoro nic, zabere minimum místa a může hodně pomoci (nejen na silnici, pokud se vám třeba na výletě zlomí spona na batohu, budete moc rádi, že víte, kde „sekunďák“ máte).

Kupte si raději gelovou variantu, která nestéká. A pokud vám stále přijde lepidlo zbytečné, vězte, že třeba plasty v zimě rády křehnout a u starších aut se mohou lámat. Není pak nic příjemného, mít zamlžená skla, protože upadlo táhlo přepínání vnitřního okruhu větrání. Solidní sekundové lepidlo stačí i na drobná poškození tlakových hadic (pod svorkami se po letech rády natrhnou) chladícího okruhu.

Vidlička a lžíce přivírák na ohýbák

Ilustrační snímek

Pokud nedáte dopustit na kulturu stolování, přidejte i jídelní nůž. Ale vážně: jakkoli se to nezdá, lžíce s vidličkou jsou nesmírně univerzální nástroje. Lze s nimi odchlípnout a bez poškození demontovat například obložení interiéru, přidržet různé pletoucí se dráty atd. při opravách, lžíci lze použít jako velice solidní šroubovák… zkrátka tato dvojice umí vytvořit bájný „přivírák na vohejbák“. A samozřejmě se s nimi můžete najíst.

Ideální je levné provedení z nerezu, které je tak akorát na půl cesty mezi měkkým a tvrdým materiálem. Jsou to takové ty příbory, co mají v kantýnách (čímž nechceme nijak naznačovat, kde je lze lacino pořídit). Takový příbor lze snadnou rukou ohnout pro požadovaný úkon a zase vrátit do původního stavu. Plochým jídelním potřebám je nejlépe v kapsách ve dveřích, kde si najdou místo na dně a nijak nepřekážejí – jen dejte každý kus do jiné kapsy, jinak na nerovnostech cinkají.

Léky pár tabletek na všechny problémy

Autolékárnička je od října chudší. Vložit do ní můžete například nejběžnější léky proti bolesti, alergii či zažívacím potížím, které se mohou na cestách hodit.

Do auta přibalte základní set léků, stačí několik tablet těch nejzásadnějších medikamentů uložených v drobné krabičce, která se vejde kamkoli. Pokud budete někde v autě mít léky proti bolení hlavy, střevním problémům, horečce (a případně tabletku dvě proti alergiím, nebo od čehokoli, co běžně užíváte), neprohloupíte.

Ať již se vám udělá nevolno na cestě nebo třeba ne výletě, budete opravdu rádi, že je máte.

Peníze štěstí si za ně sice nekoupíte, ale…

Ilustrační snímek

Dát si na nějaké pohledům zvenčí skryté místo v autě pár stokorun je opravdu dobrý nápad. Speciálně v době platebních karet je skoro šok, když někde akceptují jen měnu papírovou, nikoli plastovou. Což je případ nejednoho obchodu mimo větší města a mimochodem i policie.

Bankovkám je dobře za stínítkem, ale i drobné raději dejte někam, kde nebudou vidět. Některým podnikavcům stojí za to rozbít sklo za tisíce i kvůli pár desetikorunám povalujícím se v kastlíku u řadicí páky.

Co ještě proteinovky i ubrousky

Další položky, které považujeme za užitečné a v praxi se mnohokrát osvědčily, zmíníme již jen v rychlosti. Pokud máte nějaké další tipy, budeme rádi, když se s ostatními podělíte o zkušenosti v diskusi.

Při delších jízdách je vhodné mít s sebou trochu jídla, pro případ, že na vás třeba na dálnici padne hypoglykemie (úbytek cukru v krvi, může se projevit velmi náhle – lehká nevolnost, ztráta koncentrace, horší rovnováha). Ideální jsou různé proteinové tyčinky, které ve schránce u spolujezdce vydrží dlouhé měsíce, na rozdíl od čokolády jim nevadí teplo, jsou skladné a odolné mechanickému poškození.

Láhev vody a deka se mohou hodit, když uváznete v zácpě na dálnici, odkud se nemusíte dostat dlouhé hodiny. Mnoho využití mají v autě vlhčené ubrousky, jejichž balení lze uskladnit v kapse na opěradle (jsou měkké, netlačí ani předního řidiče/spolujezdce ani cestující vzadu) – po opravách si s nimi lze umýt ruce, utřít obličej pro osvěžení a když příroda zavolá, hodí se také.

K užitku je také savý (bavlněný) hadr, ideálně nějaký větší exemplář. I nekuřákům se hodí zapalovač (kromě jiného s ním lze nahřát a tvarově upravit plasty, aby např. nárazník nedřel o pneumatiku). Mezi nepříliš objemné, zato významně užitečné položky patří gumicuk (nejlépe s háčky), vázací drát (už vám někdy povolil silentblok výfuku?) a zip pásky (spíše tenčí a kratší, dají se navzájem nastavovat). 

Pokud máte místo, přibalte také kontakt sprej (nutnost pro kohokoli, kdo jezdí s přívěsem, jelikož piny zásuvky notoricky korodují), hasicí sprej (uskladněte v interiéru – při podezření na oheň v motorovém prostoru nezvedejte kapotu, jen lehce nadzvedněte a aplikujte sprej) a čistič na brzdy bez acetonu ve spreji (alternativa k dříve motoristy oblíbené lahvičce technického benzinu - velice univerzální čistič, hydrofobní a navíc hořlavý, což se může v některých situacích hodit). 

Nesmírně šikovná věcička za pár korun, která nezabere skoro žádné místo, je také silný neodymový magnet s háčkem (přidrží cokoli k čemukoli magnetickému, lze jej přichytit třeba na závit odmontované antény a háčkem lovit zapadlé předměty).

Skládací lopata vás zachrání ze sněhových závějí.

Pro nastávající zimní období doporučujeme přibalit ještě kapesní rozmrazovací sprej, který nenechávejte v autě, kde vám mnoho nepomůže – „kapesní“ není v tomto případě zbytečné označení. Skládací lopatka pro osvobození ze závějí by si v zimě také mohla najít v kufru své místo. Kupte si kvalitní, při prvním záběru zlomená je k ničemu, snad jedině k vzteku. Třídílnou hliníkovou v kompaktním obalu mají před sezonou v akci za 724 Kč v e-shopu Škodovky. Pokud máte prostor a nemáte-li originální opravnou sadu pneumatik, které je součástí, přibalte i kompaktní kompresor do 12V zásuvky. Kompresůrek stojí pár stokorun, není nijak velký a přitom je to nesmírně užitečný pomocník.

Pokud v zimě nemůžete vyjet třeba posledních pár stovek metrů kopce k horské chatě, zkuste upustit tlak v pneumatikách. Zvýšíte tak jejich styčnou plochu a tím i schopnost záběru. Následně je třeba pneumatiky co nejdříve dohustit, aby se nepoškodily jejich bočnice, a právě tehdy přijde vhod malý kompresor (v létě s ním můžete nahustit třeba nafukovací matraci).

A ještě jednu věc rozhodně nezapomeňte mít s sebou. Číslo na asistenční službu! Ideálně „analogově“ někde v autě (nová auta mají nálepky s číslem již vylepené, většinou na levém zadním okně, případně zboku na palubní desce). Čert nikdy nespí, může se vám vybít mobil s uloženým číslem a hledejte pak na internetu na půjčeném mobilu číslo ve vánici, když je vůkol jen pomalá síť Edge a signál sotva znatelný.