Potkat na silnicích auto, kterému některé ze světel nesvítí, není nic neobvyklého. Většina řidičů však o problému ani neví. Nejde úplně o banalitu, kromě ohrožení vlastní bezpečnosti může za nefunkční světla policie udělit i celkem vysoké pokuty. Přitom jejich kontrola je snadná.
Jaké hrozí pokutyPolicejní hlídka může vaše auto prohlásit za technicky nezpůsobilé, pokud dojde k závěru, že nefunkční žárovka je závadou ohrožující provoz – vyhláška mluví o nefunkčním potkávacím, obrysovém nebo brzdovém světle na straně přivrácené do středu vozovky. V takovém případě hrozí na místě pokuta 2 500 až 3 500 korun a odečtení šesti bodů. |
Jak často kontrolovat
Světlomety, zadní svítilny, mlhovky, blinkry. I když na první pohled se to nezdá, žárovek (nebo jiných zdrojů světla) je v autě požehnaně. V ideálním případě by se jejich funkčnost měla kontrolovat před každou jízdou. Neděláme si ale iluze – aspoň jednou za čas je však vhodné auto oběhnout a zkontrolovat, zda svítí všechny.
O něco jednodušší mají kontrolu majitelé novějších vozů, které nefunkčnost některého ze světel samy ohlásí – na přístrojové desce se rozsvítí žlutý symbol žárovky. Ani tam však není občasná manuální kontrola na škodu.
Jak vybrat žárovky? Hodně záleží na tom, jak a kdy auto používáte![]() |
Postup při kontrole:
- Začněte nastartováním a zapnutím světel, mlhovek i blinkrů.
- Obejděte vůz a prohlédněte každé světlo.
- Správnou funkci například brzdových či couvacích světel snadno ověříte nacouváním ke zdi nebo jiné ploše, od kterých se budou světla odrážet, případně s něčí pomocí.
Preventivní výměna halogenových žárovek
I když všechna světla zdárně fungují, pamatujte, že životnost žárovek není neomezená – řeší se ale hlavně u halogenových žárovek předních světlometů. Vadí jim vibrace, časté zapínání a vypínání, nestálé dodávky proudu a horko.
Předpokládaná životnost se mezi výrobci i modely liší, většinou jde o vyšší stovky hodin. Pamatujte ale na to, že se postupně snižuje jejich svítivost, měnit by se podle některých výrobců měly i preventivně. Žárovky měňte v páru – pokud jedna praskne, vyměňte i druhou.
Výměny dalších žárovek
Obdobná doporučení platí i pro xenonové výbojky. Oproti halogenovým vydrží sice déle – až několik tisíc hodin – jejich svítivost ale také postupně klesá. Rovněž by se měly měnit v páru, ale kvůli vysokému napětí a tlaku uvnitř baňky s nejvyšší opatrností nebo v servisu.
U zbylých žárovek v autě se svítivost a životnost tolik neřeší – používají se, dokud fungují. Například z žárovek v čirých blinkrech se však může po delší oloupat oranžový lak. Blikače potom nemají správný odstín barvy a jsou spíše do bíla.
Kdy řešit výměnu LED zdrojů
Životnost čím dál rozšířenějších LED světlometů je sice o hodně delší, ani ty však nejsou nesmrtelné. Navíc nikdy nelze vyloučit nějakou poruchu, například zkrat. Obdobně jako u klasických žárovek navíc jejich výkon postupně klesá. Světelné zdroje LED jsou velmi citlivé na teplo.
U nich pak platí pravidla, která říkají, kdy je světlo ještě v pořádku a kdy už nesvítí dostatečně. Důvodem k výměně světlometu je například nefunkční třetina diod. Za hranici životnosti se pak bere pokles svítivosti na 70 procent původního výkonu.
Opravy LED světlometů
Servisy opravy vysvícených či nefunkčních LED diod v podstatě neprovádějí. Překážkou není technická nemožnost, ale časová i manuální náročnost, k čemuž chybí vůle jak v servisech, tak i u výrobců.
Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny![]() |
Bohužel jejich výměna přijde na mnohem více peněz (a zabere více práce), než výměna obyčejné žárovky za pár korun. Například na faceliftovanou octavii třetí generace stojí jen náhradní světlomet bez řídící jednotky a chladiče okolo deseti tisíc korun.
Seřízení potkávacích světlometů
Kromě samotné funkčnosti je u potkávacích světlometů důležité i jejich správné seřízení. Nemají svítit ani moc nízko, ani příliš vysoko – tedy tak, aby dobře osvětlovala silnici před vámi, ale zároveň neoslňovala protijedoucí řidiče. I to je totiž z pohledu zákona technickou závadou a důvodem pro pokutu. Sklon by se proto měl pravidelně seřizovat.
U starších aut si zručnější majitelé zvládali světla seřídit sami, u novějších už je přece jen lepší návštěva servisu. Ve výbavě mají regloskopy sloužící k seřízení světelného kuželu a někdy i ke změření intenzity světla. Nastavení LED světlometů je obzvlášť složité. Na seřízení by auta měla jezdit zhruba každých třicet tisíc kilometrů.
Na druhé straně u části aut tento problém odpadá – zvládají si sklon světel seřídit samostatně i s ohledem na zatížení vozu. Týká se to však hlavně aut s xenonovými světly.