Nečekejte na pokutu. Zkontrolujte si světla sami a včas

  6:00
Stěrače stírají, světla svítí! Nejen před technickou byste měli zkontrolovat, zda světla vašeho vozu skutečně svítí všechna. Ne každý vůz totiž dokáže na nefunkční žárovky upozornit.

Autožárovka | foto: Shutterstock

Potkat na silnicích auto, kterému některé ze světel nesvítí, není nic neobvyklého. Většina řidičů však o problému ani neví. Nejde úplně o banalitu, kromě ohrožení vlastní bezpečnosti může za nefunkční světla policie udělit i celkem vysoké pokuty. Přitom jejich kontrola je snadná.

Jaké hrozí pokuty

Policejní hlídka může vaše auto prohlásit za technicky nezpůsobilé, pokud dojde k závěru, že nefunkční žárovka je závadou ohrožující provoz – vyhláška mluví o nefunkčním potkávacím, obrysovém nebo brzdovém světle na straně přivrácené do středu vozovky. V takovém případě hrozí na místě pokuta 2 500 až 3 500 korun a odečtení šesti bodů.

Jak často kontrolovat

Světlomety, zadní svítilny, mlhovky, blinkry. I když na první pohled se to nezdá, žárovek (nebo jiných zdrojů světla) je v autě požehnaně. V ideálním případě by se jejich funkčnost měla kontrolovat před každou jízdou. Neděláme si ale iluze – aspoň jednou za čas je však vhodné auto oběhnout a zkontrolovat, zda svítí všechny.

O něco jednodušší mají kontrolu majitelé novějších vozů, které nefunkčnost některého ze světel samy ohlásí – na přístrojové desce se rozsvítí žlutý symbol žárovky. Ani tam však není občasná manuální kontrola na škodu.

Jak vybrat žárovky? Hodně záleží na tom, jak a kdy auto používáte

Postup při kontrole:

  • Začněte nastartováním a zapnutím světel, mlhovek i blinkrů.
  • Obejděte vůz a prohlédněte každé světlo.
  • Správnou funkci například brzdových či couvacích světel snadno ověříte nacouváním ke zdi nebo jiné ploše, od kterých se budou světla odrážet, případně s něčí pomocí.

Preventivní výměna halogenových žárovek

I když všechna světla zdárně fungují, pamatujte, že životnost žárovek není neomezená – řeší se ale hlavně u halogenových žárovek předních světlometů. Vadí jim vibrace, časté zapínání a vypínání, nestálé dodávky proudu a horko.

Žárovka H4 obsahuje dvě vlákna, modernější H7 pouze jedno.

Předpokládaná životnost se mezi výrobci i modely liší, většinou jde o vyšší stovky hodin. Pamatujte ale na to, že se postupně snižuje jejich svítivost, měnit by se podle některých výrobců měly i preventivně. Žárovky měňte v páru – pokud jedna praskne, vyměňte i druhou.

Výměny dalších žárovek

Obdobná doporučení platí i pro xenonové výbojky. Oproti halogenovým vydrží sice déle – až několik tisíc hodin – jejich svítivost ale také postupně klesá. Rovněž by se měly měnit v páru, ale kvůli vysokému napětí a tlaku uvnitř baňky s nejvyšší opatrností nebo v servisu.

Xenonový světlomet. Samotná vyměnitelná výbojka se v něm téměř ztrácí.

U zbylých žárovek v autě se svítivost a životnost tolik neřeší – používají se, dokud fungují. Například z žárovek v čirých blinkrech se však může po delší oloupat oranžový lak. Blikače potom nemají správný odstín barvy a jsou spíše do bíla.

Kdy řešit výměnu LED zdrojů

Životnost čím dál rozšířenějších LED světlometů je sice o hodně delší, ani ty však nejsou nesmrtelné. Navíc nikdy nelze vyloučit nějakou poruchu, například zkrat. Obdobně jako u klasických žárovek navíc jejich výkon postupně klesá. Světelné zdroje LED jsou velmi citlivé na teplo.

Světlo LED Matrix

U nich pak platí pravidla, která říkají, kdy je světlo ještě v pořádku a kdy už nesvítí dostatečně. Důvodem k výměně světlometu je například nefunkční třetina diod. Za hranici životnosti se pak bere pokles svítivosti na 70 procent původního výkonu.

Opravy LED světlometů

Servisy opravy vysvícených či nefunkčních LED diod v podstatě neprovádějí. Překážkou není technická nemožnost, ale časová i manuální náročnost, k čemuž chybí vůle jak v servisech, tak i u výrobců.

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

Bohužel jejich výměna přijde na mnohem více peněz (a zabere více práce), než výměna obyčejné žárovky za pár korun. Například na faceliftovanou octavii třetí generace stojí jen náhradní světlomet bez řídící jednotky a chladiče okolo deseti tisíc korun.

Seřízení potkávacích světlometů

Kromě samotné funkčnosti je u potkávacích světlometů důležité i jejich správné seřízení. Nemají svítit ani moc nízko, ani příliš vysoko – tedy tak, aby dobře osvětlovala silnici před vámi, ale zároveň neoslňovala protijedoucí řidiče. I to je totiž z pohledu zákona technickou závadou a důvodem pro pokutu. Sklon by se proto měl pravidelně seřizovat.

Seřizování světel v servisu pomocí regloskopu

U starších aut si zručnější majitelé zvládali světla seřídit sami, u novějších už je přece jen lepší návštěva servisu. Ve výbavě mají regloskopy sloužící k seřízení světelného kuželu a někdy i ke změření intenzity světla. Nastavení LED světlometů je obzvlášť složité. Na seřízení by auta měla jezdit zhruba každých třicet tisíc kilometrů.

Na druhé straně u části aut tento problém odpadá – zvládají si sklon světel seřídit samostatně i s ohledem na zatížení vozu. Týká se to však hlavně aut s xenonovými světly.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.