Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Zbraň proti žluté kalamitě: po navoskované karoserii pyl sklouzne

aktualizováno  10:05
Motoristé lamentují nad tím, že mají auta poprášena pylem. Jak se žluté kalamitě uplynulých dní bránit? Z interiéru musíte pyl otřít a vyluxovat. Když zamíříte do myčky, připlaťte si za voskování karoserie. Špína pak na ní neulpí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Automyčky mají napilno. Během slunečných dní je špína na kapotách více vidět. Česko navíc zasáhla žlutá pylová kalamita. „Máme pořád hodně zákazníků, ale nemyslím si, že je to kvůli pylu. Dle mého lidé s umytím auta ještě čekají, protože mají pocit, že když žlutý prášek smyjí, do dvou hodin se jim na autě objeví zas,“ řekl deníku Metro provozní myčky v pražské Kotvě.

Pyl je všude, může vás ohrozit i za volantem

To, že pylová kalamita jen tak neskončí, potvrzuje alergoložka Romana Kochrdová. „Problémy budou asi ještě čtrnáct dnů. V následujících dnech totiž pokvetou trávy,“ říká Kochrdová. Žlutá kalamita má podle ní jednoduché vysvětlení. „Jarní pyly jsou zkrátka větší, a tak jsou více vidět,“ říká lékařka. Navíc letos v důsledku razantního nástupu teplého počasí všechno vykvetlo najednou (více o pylové kalamitě se dočtete zde).

Zajeďte do myčky

Po zimních měsících se určitě vyplatí zamířit s autem do myčky. Měla by to být součást jarního servisu. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí. Ta začne v záhybech hlodat a narušovat protikorozní ochranu. 

Pyl v interiéru

Čalounění, sedačky a další textilní materiály vyluxujte. Plastové díly otřete, dobře se na to hodí utěrka z mikrovláken.  

Roztoče, prach, pyl a další alergeny nejlépe odstraní hloubkové čistění. Vytepování interiéru například horkou párou nabízejí některé myčky.

Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, v usazené špíně vzniká koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť v oblastech s průmyslovou výrobou.

Auto tedy protáhněte myčkou a dopřejte mu ten nejdražší program s voskováním. To je trik, který vás alespoň částečně ušetří zloby nad žlutým popraškem, který ulpívá na karoserii.

Kdo nechce s autem do klasické myčky a raději svého plechového miláčka čistí vlastnoručně, má na výběr z velké nabídky autokosmetiky. Opravdové automobilové skvosty dnes mají speciální šminky jako hollywoodské hvězdy. Ruční masáž laku voskem, jehož malé balení stojí tisíc eur, je dnes mezi automobilovou smetánkou samozřejmostí. Reportáž, jak se takové milionové auto čistí, čtěte zde.

Vrstvy pylu na skle auta využil vtipálek v Liberci. (2. května 2018)

Vrstvy žlutého pylu na zaparkovaném autě v Humpolci (2. května 2018)

Speciální šminky pro auta nabízejí přímo automobilky. „V nabídce Originálního příslušenství Volkswagen máme autokosmetiku přímo vyvinutou pro laky vozů Volkswagen. Každý náš produkt má certifikát ISO a byl testován centrálních laboratořích koncernu Volkswagen. Jejich použití vám určitě ušetří nervy při boji s pylem, který po nanesení naší originální autokosmetiky Volkswagen, čítající šampony a vosky, tolik neulpívá na karoserii,“ radí Lenka Novotná, specialistka Originálního příslušenství Volkswagen z Porsche Česká republika.

Její kolega Radim Sedláček, specialista produktového managementu After Sales Porsche Česká republika, připomíná další nepříjemnosti pojící se s pylem: „V rámci servisní prohlídky by se zákazníci svých autorizovaných servisních partnerů neměli zapomenout zeptat na možnost instalace antialergenního pylového filtru namísto standardního – obojí obsahuje naše sezónní servisní nabídka. Například pro model Golf stojí standardní filtrační vložka 670 Kč, antialergenní s polyfenolovým povlakem pak vyjde na 830 korun,“ dodává Sedláček. Podrobnosti k čištění klimatizace čtěte zde

Antialergenní filtr

Auto, které je patřičně ošetřeno, lépe odolává povětrnostním vlivům. Pokud je na lak po umytí nanesen vosk, lak potom netrpí. 

OBRAZEM: Česká krajina do žlutého hávu z pylu oděna

Vosk totiž zacelí jeho povrch, vznikne ochranný film s dlouhodobou účinností a neulpívají na něm nečistoty. V zimě dokáže karoserie ošetřená voskem lépe odolávat odletujícím kamínkům posypového štěrku. A platí to i o špíně pylu; jako by po karoserii klouzaly. 

Navoskování vydrží několik týdnů. Bonusem je také to, že se auto lépe umývá. Po pořádné očistě v automyčce stačí vůz opláchnout vodou, klidně vlastnoručně v mycím boxu. A zajímavost na závěr: bez navoskování nejde karoserie v automyčce ani pořádně usušit.

Autor:
  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Ani na stará auta Čechů nestačí kladivo a šroubovák, základem je diagnostika

Na silnicích letos přibylo případů porouchaných aut. Důvodem je větší aktivita svátečních řidičů se staršími stroji v...

Připlaťte si za delší záruku, těch pár tisíc navíc se vyplatí

Ze zákona je na nové auto jako na každé jiné zboží poskytována dvouletá tovární záruka. Ta však uteče docela rychle a...

Při odvozu elektrokol dejte pozor na hmotnost. Je to trochu hlavolam

Elektrokola jsou dnes v kurzu, podle odhadů tvoří třetinu trhu bicyklů v tuzemsku. A protože jsou Češi velcí...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...