Zbraň proti žluté kalamitě: po navoskované karoserii pyl sklouzne

aktualizováno  10:05
Motoristé lamentují nad tím, že mají auta poprášena pylem. Jak se žluté kalamitě uplynulých dní bránit? Z interiéru musíte pyl otřít a vyluxovat. Když zamíříte do myčky, připlaťte si za voskování karoserie. Špína pak na ní neulpí.

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Automyčky mají napilno. Během slunečných dní je špína na kapotách více vidět. Česko navíc zasáhla žlutá pylová kalamita. „Máme pořád hodně zákazníků, ale nemyslím si, že je to kvůli pylu. Dle mého lidé s umytím auta ještě čekají, protože mají pocit, že když žlutý prášek smyjí, do dvou hodin se jim na autě objeví zas,“ řekl deníku Metro provozní myčky v pražské Kotvě.

Pyl je všude, může vás ohrozit i za volantem

To, že pylová kalamita jen tak neskončí, potvrzuje alergoložka Romana Kochrdová. „Problémy budou asi ještě čtrnáct dnů. V následujících dnech totiž pokvetou trávy,“ říká Kochrdová. Žlutá kalamita má podle ní jednoduché vysvětlení. „Jarní pyly jsou zkrátka větší, a tak jsou více vidět,“ říká lékařka. Navíc letos v důsledku razantního nástupu teplého počasí všechno vykvetlo najednou (více o pylové kalamitě se dočtete zde).

Zajeďte do myčky

Po zimních měsících se určitě vyplatí zamířit s autem do myčky. Měla by to být součást jarního servisu. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí. Ta začne v záhybech hlodat a narušovat protikorozní ochranu. 

Pyl v interiéru

Čalounění, sedačky a další textilní materiály vyluxujte. Plastové díly otřete, dobře se na to hodí utěrka z mikrovláken.  

Roztoče, prach, pyl a další alergeny nejlépe odstraní hloubkové čistění. Vytepování interiéru například horkou párou nabízejí některé myčky.

Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, v usazené špíně vzniká koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť v oblastech s průmyslovou výrobou.

Auto tedy protáhněte myčkou a dopřejte mu ten nejdražší program s voskováním. To je trik, který vás alespoň částečně ušetří zloby nad žlutým popraškem, který ulpívá na karoserii.

Kdo nechce s autem do klasické myčky a raději svého plechového miláčka čistí vlastnoručně, má na výběr z velké nabídky autokosmetiky. Opravdové automobilové skvosty dnes mají speciální šminky jako hollywoodské hvězdy. Ruční masáž laku voskem, jehož malé balení stojí tisíc eur, je dnes mezi automobilovou smetánkou samozřejmostí. Reportáž, jak se takové milionové auto čistí, čtěte zde.

Vrstvy pylu na skle auta využil vtipálek v Liberci. (2. května 2018)

Vrstvy pylu na skle auta využil vtipálek v Liberci. (2. května 2018)

Vrstvy žlutého pylu na zaparkovaném autě v Humpolci (2. května 2018)

Vrstvy žlutého pylu na zaparkovaném autě v Humpolci (2. května 2018)

Speciální šminky pro auta nabízejí přímo automobilky. „V nabídce Originálního příslušenství Volkswagen máme autokosmetiku přímo vyvinutou pro laky vozů Volkswagen. Každý náš produkt má certifikát ISO a byl testován centrálních laboratořích koncernu Volkswagen. Jejich použití vám určitě ušetří nervy při boji s pylem, který po nanesení naší originální autokosmetiky Volkswagen, čítající šampony a vosky, tolik neulpívá na karoserii,“ radí Lenka Novotná, specialistka Originálního příslušenství Volkswagen z Porsche Česká republika.

Její kolega Radim Sedláček, specialista produktového managementu After Sales Porsche Česká republika, připomíná další nepříjemnosti pojící se s pylem: „V rámci servisní prohlídky by se zákazníci svých autorizovaných servisních partnerů neměli zapomenout zeptat na možnost instalace antialergenního pylového filtru namísto standardního – obojí obsahuje naše sezónní servisní nabídka. Například pro model Golf stojí standardní filtrační vložka 670 Kč, antialergenní s polyfenolovým povlakem pak vyjde na 830 korun,“ dodává Sedláček. Podrobnosti k čištění klimatizace čtěte zde

Antialergenní filtr

Auto, které je patřičně ošetřeno, lépe odolává povětrnostním vlivům. Pokud je na lak po umytí nanesen vosk, lak potom netrpí. 

OBRAZEM: Česká krajina do žlutého hávu z pylu oděna

Vosk totiž zacelí jeho povrch, vznikne ochranný film s dlouhodobou účinností a neulpívají na něm nečistoty. V zimě dokáže karoserie ošetřená voskem lépe odolávat odletujícím kamínkům posypového štěrku. A platí to i o špíně pylu; jako by po karoserii klouzaly. 

Navoskování vydrží několik týdnů. Bonusem je také to, že se auto lépe umývá. Po pořádné očistě v automyčce stačí vůz opláchnout vodou, klidně vlastnoručně v mycím boxu. A zajímavost na závěr: bez navoskování nejde karoserie v automyčce ani pořádně usušit.

Autor:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Stěrače jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek vozu, servis zvládnete sami

Ilustrační snímek

Můžete mít zrak jako ostříž, ty nejlepší zimní pneumatiky vítězící ve všech testech i celou armádu elektronických...

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Turbodmychadlo

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Najdete na iDNES.cz