Protokol testu
Dvanáctkrát za sebou jsme na dva vozy, bílý Ford Fokus a černou Škodu Octavia, rozprašovačem nanesli testovací barvu. Když zaschla, nechala na laku růžový přeliv. S vybarvenými auty jsme jeli do myčky, vybrali základní program a nechali je umýt. Po výjezdu jsme zkontrolovali, jak mycí linka dokázala vozidla osušit, a když byla opravdu suchá, prohlédli jsme je. Vyfotili jsme a sepsali, kde barva zůstala a zda na autech nezůstaly i zaschlé kapky.
Test platila MF DNES ze svého rozpočtu. Programy stály od 76 do 595 Kč.
Do testu jsme zařadili dvanáct automyček v Praze a středních Čechách. Akční rádius výběru jsme chtěli rozšířit na co největší území, ukázalo se však, že mycí linky jsou soustředěny do velkých měst. Námi vytipované myčky v menších městech byly (většinou definitivně) mimo provoz. Nakonec jsme otestovali pět zástupců tunelových (průtahových) myček, pět zástupců portálových, jednoho bezkartáčového a pro srovnání i profesionální ruční myčku.
Abychom mohli mycí linky srovnávat, zajistili jsme deset litrů speciální testovací látky z Německa, kterou do Česka dováží firma Wash-Tec (dodavatel mycích linek a autokosmetiky). Základem látky je vodou ředitelné červené barvivo a alkohol, který po nanesení na kapotu vyprchá, a na autě tak zůstane pouze barevný povlak.
Pro lepší posouzení účinnosti mycích linek, a to jak samotného mytí, tak následného sušení, jsme nechali umýt vždy dva vozy – bílý Ford Focus a černou Škodu Octavia.
Test se uskutečnil ve středu 24. a čtvrtek 25. dubna. Po oba dny bylo jasno, slunečno, teplota zhruba 25 °C. Všechny testované myčky proto měly stejné meteorologické podmínky.
U každé automyčky jsme zvolili nejlevnější program. Pokud bylo v základní ceně zahrnuto i předmytí, nechali jsme obsluhu umýt vozy wapkou, zvlášť jsme ho však k programu nepřipláceli.
Než vjela vozidla do automyčky, nastříkali jsme pomocí zahradního rozprašovače na polovinu auta testovací látku. Obarvili jsme tak nejen hůř přístupná místa, ale také celou kapotu a skla.
Výsledek mytí jsme hodnotili poté, co na autech zaschly poslední kapky. Zjišťovali jsme, zda myčka dokázala smýt barvu z kritických míst (zpětná zrcátka a jejich okolí, prolisy, chladiče, lišty oken, páté dveře, kliky apod.) a z velkých a snadno dostupných ploch (kapota, přední sklo, světla), jak dobře suší a nakolik čistou vodu používá (jak mokré auto z linky vyjelo a zda na něm zůstal bílý sediment).
Podrobné výsledky testu dvanácti automyček najdete v infografice ZDE