Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyzkoušeli jsme snadné sdílení auta v rodině. Potřebujete k němu mercedes

Automobilka Mercedes to vzala na poli digitalizace skutečně z gruntu. Palubním deskám jejích modelů vládnou displeje a konektivita se stala samozřejmostí. Nepřekvapí proto, že Mercedes nabízí i široké možnosti ovládání auta přes mobilní aplikaci. A aplikace zajistí také možnost sdílení auta s vybranými dalšími uživateli.
Aplikace Mercedes Me Car Sharing pro sdílení vozidel

Aplikace Mercedes Me Car Sharing pro sdílení vozidel | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Sdílení aut v rodině nebo třeba v malých firmách je na rozdíl od nového trendu car sharingu v podstatě motoristickou samozřejmostí už po desetiletí. A po celou tu dobu funguje vlastně stejně: k autu máte více klíčků (typicky dva), jeden primární si většinou „drží“ hlava rodiny či správce firemního vozového parku, druhý klíček pak koluje mezi uživateli. Ti si musí klíček předávat, vyzvedávat a nesmí ho nikam „zašantročit“.

Je to systém, který funguje a vlastně na něm není nutné tolik měnit. Ale mohou se vyskytnout situace, kdy není úplně ideální. Obzvlášť, pokud mají zrovna oba klíčky od auta lidé, kteří u auta nejsou, a někdo si ho potřebuje půjčit. Dnešní digitální doba samozřejmě nabízí řešení. Jedním z těch nejpřímočařejších a nejjednodušších je to od Mercedesu v podobě aplikace Mercedes Me Car Sharing, kterou jsme si mohli v praxi krátce vyzkoušet.

Vše je vlastně velmi jednoduché, i když technické pozadí je podstatně složitější. Služba sdílení navíc funguje se širokou škálou vozů Mercedes, nutný je balíček služeb konektivity, který teď nové modely dostávají automaticky a i u spousty starších aut jej lze dokoupit. Každý z uživatelů služby pak potřebuje svůj vlastní účet Mercedes Me, který si lze snadno založit na webu nebo přímo v mobilní aplikaci Mercedes Me (2020), která slouží k základnímu ovládání funkcí auta a komunikaci s ním.

Pak je potřeba si nainstalovat právě samostatnou aplikaci Mercedes Me Car Sharing. Nutnost mít na sdílení speciální aplikaci je možná trochu zvláštní, na druhou stranu to funkci jasně odděluje od zbytku možností práce s autem, je to tedy spíše otázka osobních preferencí. Řadě uživatelů pak může vadit, že aplikace není k dispozici v češtině. S účty přihlášenými v aplikaci Mercedes Me Car Sharing už je většina „práce“ hotova.

Průkopníci

Majitel či správce vozu pak jen musí možnost sdílení v aplikaci aktivovat a aplikace ho navede k tomu, aby druhý klíček od vozu vložil do přihrádky u spolujezdce. Jakmile tak učiní, může auto svým primárním klíčkem zamknout a vůz je připraven pro sdílení prakticky kdykoli a kdekoli. K vozu může správce v aplikaci přiřadit uživatele, kteří mohou o sdílení žádat. Opět je to jednoduché, o existenci svého Mercedes ID si mohou uživatelé dát vědět opět přímo z aplikace: je tu tlačítko na poslání žádosti o přidání do seznamu povolených uživatelů.

Sdílení pak funguje tak, že správce vozidla ve své aplikaci vytvoří takzvanou nabídku ke sdílení. U ní může určit čas, od kdy do kdy si může druhá osoba auto půjčit a okruh, kam s automobilem smí jet. Druhá strana dostane upozornění, že pro ni v aplikaci existuje nabídka na sdílení vozu. Tuto nabídku může přijmout a když přijde k vozu, stačí vůz v aplikaci odemknout. Chvilinku to trvá, než impulz k odemčení auta do vozu z mobilu skrze servery Mercedesu doputuje a pak už stačí nastoupit, vzít klíček z přihrádky spolujezdce a auto normálně používat.

To je důležitá část: během sdílení už ten, kdo má auto zapůjčené, vůz skrze aplikaci nijak neovládá. K používání vozu využívání standardní klíček, který byl ukryt v přihrádce. Není tedy nutné třeba při přerušení cesty o sdílení žádat znovu, po celou dobu, na kdy bylo právo využívat auto uděleno, s ním uživatel funguje zcela běžným způsobem. Po ukončení sdílení jednoduše zase uklidí klíček do přihrádky a v aplikaci potvrdí, že svou zápůjčku dokončil. A je to, auto si zase může půjčit někdo jiný.

Že je aplikace určena pro sdílení auta v užším kruhu uživatelů, ideálně tedy v rodině či malé firmě, ukazují i již zmíněná časová a místní omezení a jejích fungování. Okruh, kde se uživatel může s autem pohybovat, nebo doba zápůjčky, jsou v praxi vlastně jen takovými doporučeními. V případě, že ten, kdo má auto půjčené, opustí „vyhrazenou“ oblast, je na to správce vozidla upozorněn, ale v zásadě nemůže nijak zakročit. Totéž platí pro „přetáhnutí“ doby zápůjčky. Auto s běžným klíčkem jednoduše funguje do té doby, dokud ten, kdo jej má zapůjčené, ve své aplikaci zápůjčku neukončí. V případě nutnosti lze práva na používání auta uživateli odejmout, ale k tomu dojde až po ukončení jízdy a vypnutí zapalování.

Celý systém je pak samozřejmě chráněn proti zneužití. Klíček v přihrádce spolujezdce je neaktivní do chvíle, dokud není vůz odemčen přijetím pozvánky ke sdílení. Pokud by si tedy zloději auto vyhlédli s tím, že ví, že je klíček v přihrádce, k ničemu jim to nebude, auto pomocí něj neodcizí. Systém si zároveň umí zkontrolovat, že je klíček v autě v vložen ve správné pozici, tedy že ho po ukončení zápůjčky uživatel nenechá někde jinde, než v přihrádce. To znamená, že další uživatel se nemusí pídit po tom, kde by asi mohl být kliček schovaný a může jít „na jisto“.

V podstatě jediné omezení, které se fungování týká, souvisí s nutností datového připojení. Kdo tedy parkuje auto v podzemních garážích bez signálu, ten sdílení takto snadno aktivovat nemůže. Uživatel pak samozřejmě s klasickým klíčkem může auto zaparkovat kdekoli, pro ukončení sdílení je ale opět potřeba místo se signálem. Obecně doporučujeme takovou pozici auta, kdy je dobrý jak mobilní signál, tak signál příjmu GPS – aplikace pak funguje spolehlivěji, než když panují trochu obtížné podmínky. Celkově je ale Mercedes Me Car Sharing velmi jednoduché a přímočaré řešení ke sdílení vozu, které využívá stávající obvyklé prvky a jen řekněme rozšiřuje jejich využitelnost.

Ano, sdílení by šlo nejspíš kompletně řešit jen přes mobilní telefon bez nutnosti k tomu používat fyzický klíček od vozidla. Jenže pak by se objevila řada dalších bezpečnostních otázek a scénářů, kdy může dojít k problému (třeba uzamčení auta v garážích). Některé z nich jistě vývojáři časem vyřeší (třeba i to, že Mercedes momentálně neumožňuje použít telefon jako NFC klíč k autu, i když to k některým modelům dřív nabízel), určité otazníky ale zatím zůstávají. Proto je aktuální podoba Mecedes Me Car Sharing tou nejjednodušší cestou k bezkontaktnímu sdílení aut.

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Galerie, ze které voní benzin a guma. Drifty na jedinečné akci v garážích

Driftování je specifická disciplína. Jízda řízeným smykem ovšem neznamená jen nesmyslné pálení gum. Potřebujete na to správnou techniku: pohon zadních kol a na nich dost výkonu, upravený diferenciál...

12. října 2024

Trh s ojetinami se vrátil k normálu. Ambiciózní online nabídne i nová auta

Inzertní portál TipCars má velké ambice. Tradiční rozhraní pro vyhledávání ojetých vozů dává mnohem větší prostor nabídce prodejců nových a skladových aut a poskytovatelům operativních leasingů....

12. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...