Čtvrtek 21. ledna 2021, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. ledna 2021 Běla

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

  0:05 – ADVERTORIAL
Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou kvalitu a zároveň rychlé a cenově výhodné řešení. Automobilka Mercedes-Benz k tomu ještě dodává, že repasované díly šetří cenné přírodní zdroje a jsou tedy vhodné i pro ekologicky smýšlející zákazníky.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: kontrola prasklin v magnetickém poli | foto: Mercedes-Benz

Nižší náklady jsou obvyklým argumentem pro využití takzvaných repasovaných náhradních dílů. Věděli jste však, že je to zároveň cesta šetrnější k životnímu prostředí? Automobilka Mercedes-Benz například uvádí, že repase jednoho motoru OM906 určeného pro nákladní vozidla a využití takového motoru namísto agregátu zbrusu nového ušetří celkem 527 kilogramů oxidu uhličitého a 7,248 MJ energie. Pro představu, je to množství energie, které by vystačilo na provozování klasického notebooku po dobu delší než 14 měsíců.

Mercedes-Benz nabízí celkem více než 37 000 takzvaných originálních výměnných dílů, určených pro osobní automobily, dodávkové vozy i nákladní auta. Díly jsou repasovány za použití špičkových technologií automobilky a splňují ty nejvyšší kvalitativní nároky. Jde o díly mnoha kategorií, zejména pak o motory, montované komponenty motoru, převodovky, spojky, podvozkové díly, výfukový systém, sestavy alternativního pohonu, díly pro vstřikování, ale také například elektronické součásti vozů a jejich informační systémy.

Poškozený za repasovaný

Pořizování originálních výměnných (repasovaných) dílů u společnosti Mercedes-Benz funguje mimo jiné výměnným způsobem. V autorizovaném servisu se může zákazník rozhodnout, že místo nového originálního náhradního dílu pro svůj vůz objedná díl originální výměnný. To dává možnost zaslat starý díl vymontovaný z vozidla zpět k automobilce, která po jeho detailním posouzení určí podle předem daných kritérií hodnotu takového použitého dílu a tuto hodnotu následně může servis zákazníkovi odečíst z ceny originálního repasovaného dílu. Oproti zcela novým dílům může tímto způsobem zákazník ušetřit i více než 35 % z ceny takové součásti.

V celém procesu přitom zákazník na opravu svého vozidla nečeká v zásadě déle, než kdyby používal nový originální díl. Již repasované díly má totiž Mercedes-Benz skladem v logistickém centru a dodává je po objednání stejným způsobem, jako by zákazník objednával nový originální dík. Zákazník tedy nečeká na repasování „svého“ dílu, který z jeho auta vymontován.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: výbrus válců

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: výbrus válců

V celém procesu klade automobilka mimořádný důraz nejen na špičkovou kvalitu, díky které kryje repasované náhradní díly stejná záruka, jako na díly nové, ale také na jeho šetrnost k životnímu prostředí. Už jen tím, že je základní komponent použit znovu šetří repase významně přírodní suroviny a energie, základní části jako například blok motoru nebo setrvačník není třeba vyrábět znovu, stačí je jen s daleko menšími energetickými nároky zrenovovat do stavu, jako u nových dílů. Součástí, které nelze při renovaci znovu použít, jako například různá těsnění či ložiska na hranici životnosti pak putují k recyklaci. Mercedes-Benz takto při repasi dílů znovu využije nebo zrecykluje 99 % všech součástí navrácených dílů.

Pečlivý proces

Na začátku opravy navráceného dílu specialisté Mercedesu danou součást odborně rozeberou, právě v tomto kroku dochází k prvnímu dělení na komponenty k recyklaci a k opětovnému využití. Následuje důkladné čištění dílů, ke kterému se používají různé metody odpovídající povaze dané součásti: jde například o speciální mycí lázně a lázně s rozpouštědlem, tryskání pískem či skleněnými perličkami a také detailní ruční čištění.

Po tomto kroku prochází díly důkladnou kontrolou. Základem je kontrola vizuální, ale ta by nemusela odhalit různé skryté vady: proto dochází k přesnému rozměrovému měření dílů a k jeho kontrole metodami, které odhalí jinak těžce zjistitelné poruchy, jako například vlasové trhliny nebo netěsnosti. Samozřejmostí jsou i funkční zkoušky. Součástky, které u takové kontroly neuspějí, putují k recyklaci.

Po očištění a kontrole dílů následuje jejich samotná renovace. Při ní se používají takové postupy a techniky, které může zajistit pouze Mercedes-Benz jako výrobce originálního dílu. Dobře to lze ilustrovat třeba na příkladu motoru, který bývá jedním z nejnákladnějších náhradních dílů. Pokud zákazník do vozu nainstaluje použitý motor, tento dále pokračuje ve své životnosti odvíjející se od toho, kolik kilometrů nebo motohodin absolvoval v předchozí aplikaci. Repasovaný motor se ovšem chová jako motor nový, tedy s nula najetými kilometry.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: demontáž klikového hřídele

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: demontáž klikového hřídele

Při repasi motoru dojde k jeho kompletní demontáži na jednotlivé části. Základní prvky, jako blok motoru, hlava válců, nebo kliková hřídel jsou vyčištěny, zkontrolovány a renovovány podle výše popsaných pravidel. Blok motoru je po vyčištění rentgenován, což odhalí případné praskliny, které by znemožnily jeho další použití. Následují výbrus válců, zarovnání dosedacích ploch a další úkony. Rentgen se používá i při kontrole hlavy válců, ta následně podstupuje indukční kalení, což jí navrátí její původní vlastnosti. Opět dochází k upravení dosedacích ploch, zejména těch ventilových a ventilových sedel.

Velmi specifická je kontrola klikového hřídele: ta probíhá za pomoci vířivých magnetických proudů, díky tomu lze odhalit i podpovrchové mikropraskliny. Pak hřídel prochází opětovným vyvážením, výbrusem a lapováním kluzných ploch. Nově je vyvažován i setrvačník, který předtím projde chemickou očistou, následně je opískován a zrenovován.

Následuje montáž do finální podoby. Při ní se v případě potřeby používají zbrusu nové součásti, které nahrazují ty, co musely být vyřazeny k recyklaci. Například u motoru používají technici opět stejné tovární postupy, metody a nástroje, jako při výrobě motoru nového. Opotřebené díly, jako ložiska, těsnící kroužky, různá těsnění a pryžové části, jsou samozřejmě použity díly zcela nové. Zákazník tedy získává agregát ve špičkové kvalitě, na jeho výměně ušetří a může ho hřát vědomí, že pomohl ušetřit i životní prostředí, jelikož nemusel být pro jeho opravu vyroben agregát zcela nový.

Samozřejmostí je pak důkladná závěrečná kontrola všech repasovaných dílů. Každý díl je testován na zkušebních stavech Mercedes-Benz tak, aby byla zaručena jeho nejvyšší kvalita a funkčnost a dlouhodobá životnost.

Ta je klíčovým rozdílem oproti možnosti řešení opravy již použitým dílem: zatímco takzvaný výměnný díl má stejnou kvalitu a životnost jako díl nový, díl použitý má samozřejmě životnost zkrácenou, jelikož zákazník v takovém případě používá díl, který vlastně ve své životnosti pokračuje. Například repasovaný motor je jako nový.

Autor:
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Těsnění, klíče a světla. Kdy je lepší neexperimentovat s náhražkou?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry, použitý materiál a další na první pohled neviditelné...

Jak dlouho díly vydrží? Náhradu srovnatelné kvality je obtížné najít

Premium Životnost dílů používaných při opravách je kratší než u těch originálních, s nimiž vůz vyjel z továrny. Většinou to...

Blíží se vám termín výměny filtrů? Nejezděte do servisu, pomozte si sami

Premium Frekvenci výměny filtrů udává výrobce vozidla. Nejčastěji probíhá během servisních prohlídek, kdy většinou také dochází...

Vyzkoušeli jsme snadné sdílení auta v rodině. Potřebujete k němu mercedes

Automobilka Mercedes to vzala na poli digitalizace skutečně z gruntu. Palubním deskám jejích modelů vládnou displeje a...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...