Při balení auta na hory myslete. Za špatně uchycené lyže hrozí pokuta

aktualizováno 
Zimní dovolená klade na auto výrazně větší prostorové nároky než letní koupačka u moře. Vezete s sebou větší kufry plné rozměrnějšího zimního oblečení, lyže, lyžáky, helmy nebo sáňky. Ale jakmile dostanete na zledovatělé silnici smyk, vytváří podobný náklad nebezpečí, které často podceňujeme.

Neupevněné věci totiž při nárazu letí nekontrolovatelně vpřed a kvůli přetížení přibírají na váze. Klidně až padesátkrát. Taková termoska, která se volně povalovala na zadním sedadle, letí při čelní srážce v padesátikilometrové rychlosti kupředu a je to rána, jako by měla metrák. Desetikilový kufr narazí do sedadla hmotností krávy.

„Musíme mít na paměti, že lyžařská bota váží 1,5 až 2 kilogramy, takže ve chvíli, kdy budeme jen prudce brzdit, poletí špatně uložená bota na vrchu zavazadlového prostoru dopředu směrem na naše hlavy. Při nárazu v rychlosti pouhých 30 km/h pak taková bota vážící 1,9 kg udeří vahou 16 kilogramů, a při 50 km/h to už bude vahou přes 26 kg,“ varuje šéf Besipu Martin Farář.

Správné uchycení nákladu podle ADACu

Správné uchycení nákladu podle ADACu

Nejde však jen o hmotnost, nebezpečné umí být i sportovní náčiní s ostrými hranami. Neupevněné lyže umí při bouračce téměř prorazit nebo výrazně zdeformovat polstrování sedadla a způsobit těžká poranění v oblasti beder. Základní pravidlo tedy zní: zavazadla zajistit proti posunu a s lyžemi šup do střešního boxu.

Německý automotoklub ADAC demonstroval číhající nebezpečí při dvojici crashtestů. Ve „špatném“ případě došlo dokonce k tomu, že neupevněný náklad proletěl při nárazu v rychlosti 50 km/h celým autem a zranil řidiče i spolucestující tak, že by jim šlo o život. Dobře upevněný náklad (lyže, snowboard, kufry a lyžáky opřené pevně o sedadlo spolujezdce) naopak zůstal na svém místě. A nikdo z posádky nebyl zraněn.

Crashtest vozu s lyžařskou výbavou

Hrozí pokuta

„V případě, že lyže přepravujeme v autě, bychom je vždy měli připoutat řemínky nebo páskami ke konstrukci vozidla. V řadě automobilů najdeme uchycovací oka na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru,“ radí Besip. Lyžáky uložte ideálně na dno kufru a co nejblíže zadním opěradlům sedadel.

V Rakousku a Francii hrozí za nedbale uchycený náklad pokuta. Rakouští policisté považují zimní výbavu, jako jsou lyže nebo lyžáky, za náklad a ten musí být zabezpečen tak, aby neohrozil posádku. Pokud bude tedy náklad na zimní lyžovačku policistovi připadat špatně uchycený, může podle ÚAMK udělit pokutu až do výše 500 eur (zhruba 13 tisíc korun). Ideální je vozit lyže na střeše v boxu. Pokud je takto vozit nechcete, je třeba mít je v kabině vozu ve vaku a připoutané. A pozor, týká se to i lyžařských bot.

Pokuty za to hrozí i v Česku. „Pokud řidič převáží ve vozidle lyže, musí je mít umístěné tak, aby neohrožovaly a neomezovaly řidiče a další pasažéry. V opačném případě se dopouští přestupku,“ řekla pro rádio Impuls policejní mluvčí Kateřina Bémová. Pokuta je až dva tisíce korun.

Na základě simulací a crashtestů ADAC vznikla následující doporučení:

  • Těžké předměty patří v zavazadlovém prostoru dolů a pokud možno přímo za zadní opěradlo. To sklápějte jen v případě, kdy je to opravdu nutné.
  • Nahoru patří jen lehké věci.
  • Pokud se vám vše nevejde pod roletku, oddělte kufr od prostoru pro posádku pomocí sítě nebo mříže.
  • Dávejte pozor na neupevněné sportovní náčiní v autě. Lyže a snowboard bude nejlepší schovat do střešního boxu. Pokud ho nemáte, určitě je uvnitř dostatečně dobře upevněte pomocí popruhů.
  • V autě nepoužívejte skleněné lahve. Při nárazu je z nich rázem oblak nebezpečných střepů. A plastové lahve nezapomínejte také dobře upevnit, např. do schránky ve dveřích. Při nárazu totiž 1,5l PETka s vodou váží stejně jako pytel brambor.
  • Pokud je to možné, zakryjte celý náklad dekou a napříč ho upevněte pomocí stahovacích pásů (kurtů). Hodí se k tomu oka v podlaze zavazadlového prostoru.
Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Turbodmychadlo

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Najdete na iDNES.cz