Baterie, která na start motoru nestačí, se po otočení klíčkem ohlásí jen pohasnutím kontrolek a cvakáním odněkud z motorového prostoru. Následovat by mělo změření napětí baterie multimetrem – pokud je hodnota nižší než 12 voltů, jen tak neodjedete.
Vybitou autobaterii nemá smysl připojovat na nabíječku, pokud potřebujete odjet rychle – aby získala něco ze své ztracené síly, musí být připojená minimálně několik hodin.
Jak nastartovat pomocí kabelů
Asi nejjednodušším způsobem, jak vůz zprovoznit, je s pomocí startovacích kabelů, které se vyplatí s sebou vždy vozit. Kromě nich budete potřebovat i dárcovské auto s nabitou baterií.
- U kabelů je důležitá nejen délka, ale zejména průřez, který určuje, jaký proud jsou schopné dlouhodobě přenášet.
- Na startování běžných motorů stačí okolo 16 mm2. Pro diesely a velké zážehové agregáty pak raději sáhněte po kabelech s průřezem alespoň 25 mm2.
- Obdobná pravidla platí i pro dárcovské auto – mělo by mít alespoň podobný objem a výkon jako vybitý vůz.
Postup startování
|
Startování bez kabelů
Druhou variantou je roztlačení vozu. Tím se obejdete bez druhého (dárcovského) vozu, budete však potřebovat silného dobrovolníka. Pokud máte k dispozici příhodný kopec, jde to i samostatně.
Roztlačit nejdou vozy s automatickou převodovkou nebo taková auta, u kterých se po otočení klíčkem ani nerozsvítí kontrolky.
Postup roztlačení
|
Startování roztlačením je potřeba zvážit u aut, které používají rozvodový řemen. Doslechnout se totiž můžete o riziku jeho přeskočení na ozubených kolech. Vyloučit problémy zcela nejde, ale opatrnou prací se spojkou jim předejdete.
Jak jet s vybitou baterkou
Ať už se vám podařilo vůz rozpohybovat kabely nebo roztlačením, je potřeba nechat baterii pořádně nabít. Jedině tak předejdete tomu, že vás po chvíli někde nechá. A také tím zamezíte jejímu dlouhodobému poškození.
Chtě nechtě vás teď čeká delší výlet – ujet byste měli alespoň 50 kilometrů, čím více, tím lépe. Omezte také využití komfortních spotřebičů, aby do nabíjení šlo co nejvíce energie.