Podobně jako například u fotbalových míčů dochází v pneumatikách k přirozenému poklesu tlaku vzduchu. Kontrola optimálního nahuštění pneumatik proto patří k základní údržbě vozu.
Výměna pneumatik na letní: Na tohle pozor, jde o život |
Správný tlak je předpokladem pro klidnou a bezpečnou jízdu. Podhuštění pneumatiky vede k většímu opotřebovávání běhounu, vyšší spotřebě i horší ovladatelnosti. Ověření tlaku a dofouknutí pneumatik je však snadné.
Jak často pneumatiky kontrolovat?
Německý autoklub ADAC doporučuje tlak v pneumatikách ověřovat každé dva týdny. Kvůli rozpínavosti vzduchu je nejlepší měřit za studena – tedy před jízdou – a ideálně při teplotách okolo dvaceti stupňů.
Nízký tlak je dražšíPodhuštění pneumatik zhoršuje zatáčení a prodlužuje brzdnou dráhu. Podhuštění už o 0,4 baru může navíc zvednout spotřebu paliva až o 0,3 l na 100 kilometrů. |
Podle ADAC však správné intervaly dodržuje jen 16 % řidičů. Na kontrolu tlaku kol však pamatujte alespoň před každou delší cestou nebo pokud povezete těžší náklad.
O něco jednodušší to mají majitelé novějších vozů – ty vyrobené od listopadu 2014 už umějí při poklesu tlaku v pneumatikách varovat. Ani oni by však občasnou manuální kontrolu neměli zanedbávat.
Objevu, o který nikdo nestál, je 50. V lijáku pozor na aquaplaning![]() |
Správný tlak v pneumatikách je důležitý
Problémem jsou jak podhuštěné tak přehuštěné pneumatiky. Při kontrole tlaku byste tak neměli podcenit ani jeden stav.
Při podhuštění se pneumatika dotýká více svými kraji. Zejména při brždění se střed běhounu tlačí ke středu kola a zvedá se od vozovky. To vede ke snížení styčné plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Auto tak na podhuštěné pneumatice „plave“. Zároveň se o několik metrů prodlužuje brzdná dráha podhuštěných pneumatik. V neposlední řadě se pneumatika rychleji zahřívá, což v kombinaci s jejím nerovnoměrným zatížením vede k rychlejšímu opotřebení.
Špatně je i přehuštění pneumatik. Ty hůře pohlcují nárazy, takže hrozí větší riziko jejich poškození, pokud například projedete výmolem. Stejně jako podhuštěná pneumatika má i ta přehuštěná menší styčnou plochu s vozovkou, což vede k horší ovladatelnosti auta. Vyšší tlak způsobuje, že střed běhounu je vystouplý a pneumatika se tak nerovnoměrně opotřebovává.
Jaký je správný tlak pneumatik?
Správný tlak kol vašeho auta zjistíte v dokumentech k vozu nebo na internetu. Štítek s rozepsanými tlaky zároveň výrobci vylepují pod kryt víčka nádrže nebo na sloupek dveří u řidiče, případně na vnitřní stranu dveří. Stejně jako měření tlaku, i dofukování pneumatiky byste měli provádět za studena.
Doporučený tlak u osobních vozů se za běžných podmínek pohybuje kolem 2,3 baru. Lišit se může podle rozměrů pneumatik nebo zatížení. Rozdílné bývají také tlaky na přední a zadní nápravě.
Test letních pneu odhalil u širších gum velké rozdíly při brzdění na vodě![]() |
Kontrola tlaku kol je snadná
Nejjednodušší možností změření a dofouknutí jsou kompresory, které najdete na většině čerpacích stanic. Stačí připojit hadici k vybranému kolu a tlak pomocí tlačítek upravit. U těch modernějších stačí předem zvolit požadovaný tlak a kompresor se po připojení hadice o správné nafouknutí postará sám.
Druhou a poněkud praktičtější možností je koupě měřiče tlaku – odborně manometru. Stojí pár stokorun a díky své skladnosti je ideální na používaní doma i na cestách.
Likvidace starých pneumatik ve velkém. SUAS chystá unikátní projekt![]() |
Hlídejte i stav pneumatik
Datum výroby pneumatiky |
Když už jste se pustili do huštění pneumatik, nadešel ideální čas zkontrolovat i jejich celkový stav. Pneumatiky mají omezenou životnost – prodejci se shodují, že k jejich obměně byste měli přistoupit maximálně po deseti letech v provozu.
Kromě stáří je důvodem k výměně obutí vozu i ojetí nebo trhliny, případně boule. Ty značí vážné poškození konstrukce pneumatiky, která se v krajním případě může i roztrhnout.
Jen pro připomenutí – podle české legislativy je minimální hloubka dezénu letních pneumatik 1,6 mm, u zimních 4 mm. Ojetí pneumatik lze zjistit několika způsoby.
Tím základním, který by měl znát každý motorista, jsou gumové výstupky na běhounu pneumatiky. Jakmile je výstupek zarovnaný s dezénem, je čas pneumatiku vyměnit. Přesnějším nástrojem jsou měřiče dezénu s měrkou, které se dají koupit už za pár desítek korun.