Ačkoli je hloubka dezénu jednou ze zásadních vlastností zimních pneumatik, nejde rozhodně o jediný údaj, který byste měli sledovat. Životnost materiálů není nekonečná a gumy tak během let přicházejí o své vlastnosti.
Otázka první: dezén
Na hlavní údaj týkající se zimních pneumatik si nejspíš vzpomene většina řidičů. Hloubka dezénu zimních pneumatik osobních aut musí být nejméně 4 milimetry. U vozidel, jejichž váha přesahuje tři a půl tuny, musí být ještě o dva milimetry hlubší – na druhou stranu stačí jen na hnaných kolech. Hloubka drážek dalších kol stanovená není.
Kdy přezoutZimní pneumatiky musíte na autě mít od 1. listopadu do 31. března. Povinnost neplatí vždy – zákon o silničním provozu říká, že na autě musí být, pokud:
|
V opačném případě je pneumatika zralá na výměnu nejen kvůli zhoršení jízdních vlastností a zvýšenému riziku nehody, jelikož sjeté pneumatiky prodlužují brzdnou dráhu i v nízké rychlosti až o několik metrů, ale také pro porušování předpisů. Za jízdu na sjetých gumách hrozí pokuta a v krajním případě i zákaz další jízdy. Řidiči se také vystavují riziku, že pojišťovna odmítne uhradit případnou způsobenou škodu, respektive ji bude zpětně vymáhat.
Hloubku dezénu lze ověřit snadno – přímo v drážkách pneumatiky jsou takzvané indikátory opotřebení. Tyto vystouplé body signalizují hraniční opotřebení pneumatiky v momentě, kdy jsou srovnané s výškou okolního dezénu. Méně běžná jsou například čísla, značící konkrétní milimetry vzorku, jež postupně ubývají.
O něco přesnější variantou jsou hloubkoměry, které se dají v autopotřebách pořídit už za pár desítek korun. Na nouzovou kontrolu pak postačí i mince – ideální je padesátikoruna. Pokud po zastrčení do drážky nevidíte spodní měděný okraj, je pneumatika příliš sjetá.
Jak staré je moc staré?
Určení data výroby |
Druhým údajem, jež by řidiči měli sledovat, je stáří pneumatiky. Hranice životnosti bývá uváděna jako deset let, někteří výrobci však k výměně doporučují přistoupit už o něco dříve – po čtyřech či pěti letech.
Podle rakouského autoklubu ÖAMTC je právě pět let důležitým milníkem, kdy se vlastnosti pneumatik začínají zhoršovat.
Delší životnosti pneumatik můžete pomoci i obyčejným správným skladováním. Pneumatiky jsou poměrně citlivé na teplotu i světlo. Pokud zrovna nejsou na autě, měly by být uloženy na chladném a tmavém místě a také v suchu. Díky tomu si své vlastnosti udrží déle.
Abyste předešli vzniku otlačenin, je dobré dát pozor i na způsob jejich uložení – pneumatiky s ráfkem můžete naskládat do komínku nebo zavěsit, ty bez něj by měly stát na běhounu.
Praskliny i boule jsou špatně
Kromě data na bočnici pneumatiky o její kondici napoví i stav – stačí zběžná vizuální kontrola, abyste měli dobrou představu. Na běhounu i bočnici hledejte praskliny či puchýřky, což jsou všechno známky tvrdnutí pryže.
Zimní jízda se starými pneumatikami je o život. V našem testu zjistíte proč![]() |
Další známkou, že obutí je zralé na výměnu, jsou boule na bočnici. Vzniknou vinou poškozené konstrukce, například jízdou po nerovnostech nebo nárazem do obrubníku. Taková pneumatika může v krajním případě za jízdy prasknout.






















