Dávno pryč jsou doby stodvacítek, u kterých byly úniky motorového oleje a loužičky pod zaparkovaným vozem spíše vlastností než závadou a které neměly problém s porcí benzínu spolykat i trochu oleje. Kontroly nejdůležitějšího maziva byste však neměli zanedbávat ani u moderních vozů.
Mohlo by se zdát, že novější auta nic takového, jako je dolévání oleje, nepotřebují, protože takovými problémy přece netrpí. Mezi výměnami náplní však mívají mnohdy i desítky tisíc kilometrů – například současné škodovky mají maximální interval nastavený na 30 000 kilometrů nebo dva roky. Za tu dobu část olejové náplně z motoru zmizí.
Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit![]() |
Jaká je běžná spotřeba oleje
Za ubývání oleje u moderních aut, které zjevně netrpí úniky, může zejména jeho spalování spolu s palivem – dané je konstrukcí motoru. Dnešní agregáty cílí na co nejnižší spotřebu pohonných hmot, čemuž za oběť padá právě olej snižující tření mezi součástkami.
Množství oleje, které se z motoru ztratí, se vůz od vozu liší. Může jít o jeden litr na pět nebo i deset tisíc kilometrů, někteří výrobci ještě za běžnou považují ztrátu litru oleje během tisícovky kilometrů.
Spotřeba oleje výrazně vyšší než údaj uváděný výrobcem ukazuje na problém s motorem, který je potřeba co nejdříve řešit. Trpí zejména výfukový systém, ale i samotný motor zanášený úsadami.
Ubývající olej signalizuje problémy. Porucha funkčnosti začíná zasekáváním![]() |
Jak olej dolévat
Současná auta umí množství maziva v motoru hlídat a v případě potřeby se sama přihlásí. Přesto se vyplatí měrku občas zkontrolovat – ideálně jednou za měsíc, elektronika totiž hlídá jen pokles na minimální hranici. Pokud zjistíte, že hladina oleje klesla nebezpečně nízko, není nic snazšího než olej doplnit. Držet se musíte jen několika zásad.
- Použijte stejný olej, jaký je v motoru – dodržte specifikaci (např. 5W-30).
- Olej nikdy nelijte do rozpáleného motoru.
- Dolévejte po částech a pravidelně kontrolujte množství pomocí měrky.
- Aby bylo měření přesné, musí auto stát na rovině.
Při kontrole hladiny oleje pamatujte i na teplotní roztažnost – měřit by se měl zahřátý. Po zhasnutí motoru je ještě potřeba několik minut počkat, než všechen steče do olejové vany.
Trochu jiné je to u vozů, které mají měření zcela elektronické a o měrku už přišly. Množství oleje včetně minimálních a maximálních rysek zobrazíte v infotainmentu vozidla.
Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun![]() |