Úterý 6. června 2023, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 6. června 2023 Norbert

Při odvozu elektrokol dejte pozor na hmotnost. Je to trochu hlavolam

Elektrokola jsou dnes v kurzu, podle odhadů tvoří třetinu trhu bicyklů v tuzemsku. A protože jsou Češi velcí cestovatelé, kteří si kola rádi vezou i na dovolenou, nabízí se otázka, jak svůj stroj s bateriovou výpomocí pohonu odvézt v autě. Těžká elektrokola na každém nosiči jen tak neodvezete.

Dovnitř se ta monstra vejdou jen pokud jedete sami nebo ve dvou (nezapomeňte ho pevně zajistit popruhy!). Vzpírat na střechu těžké elektrokolo zvládne jen svalovec. Takže se jako nejlepší řešení ukazuje nosič na tažné zařízení, ostatně se nejvíc zamlouvá i expertům na bezpečnost.

I v tomto případě je však třeba trochu počítat, přemýšlet a laborovat. Zkusili jsme to na vlastní svaly. Z nabídky originálního příslušenství Škody Auto jsme si vypůjčili nejlepší nosič kol „na kouli“ (teď v akci za 12 tisíc) a k němu dvě elektrokola. Samotné sestavení a instalace nosiče s občasným nahlédnutím do návodu, sem tam zaškobrtnutím v montáži (protože nám bylo zatěžko se do toho návodu podívat), zabrala pár minut. Celé zařízení působí festovně, ale je taky dost těžké, drobná (elektro)cyklistka asi bude muset požádat o instalaci na auto o pomoc někoho většího a silnějšího.

Test nosiče kol Škoda Auto na elektrickém modelu Enyaq iV

Všechny spoje pasují, západky zacvaknou, nic nepůsobí tak, že by mělo obsluze zůstat v ruce. Velkou výhodou je také to, že když z nosiče kola sundáte, dá se už smontovaný poskládat, posklápět a pozasunovat tak, že se vejde do kufru auta (lepší je to ve dvou lidech, ať si nepoškrábete nárazník). Samozřejmostí jsou zámky na zajištění kol na nosiči i samotného nosiče na kouli (standardem jsou všechny zámky na jeden klíček).

Líbilo se nám, že se dá nosič odklopit, abyste se dostali do kufru, i když jsou na něm připevněná kola, stačí sešlápnut jakýsi pedál vzadu nosiče, zabrat a ...zatajit dech. Fakt to funguje, jen vám přijde, že těžké břemeno nemůže celý mechanismus unést. Zvládne to hravě, nebojte.

Test nosiče kol Škoda Auto na elektrickém modelu Enyaq iV

Počítání

Pak už ovšem začíná hlavolam. Jako testovací vzorky jsme použili elektrokola Škoda eMTB. Patří k tomu lepšímu, váží necelých třiadvacet kilo (existují i třicetikilová monstra), jenže stejně jako většina bateriových kol mají robustnější rám, aby elektrický pohon s baterií uvezla. Zahranacené trubky jsou tedy dost tlusté, samo upevňování je jednoduché a blbuvzdorné, ovšem uchytit je do držáků nosiče vyžaduje dost laborování, musíte vymyslet, jak a kam kolo do „kleštin“ vzít. A pokud jich povezete víc, myslet na to, jak je dát bicykly na nosič tak, aby si nepřekážely a bylo to vůbec technicky proveditelné. Je tedy dobré při pořizování nosiče kol vědět, jaké jsou rozměry rámu a pneumatik kola, které na něj budete uchycovat. Klidně to v showroomu ozkoušejte s vlastními bicykly.

Ještě před tím vším je ovšem třeba sednout a počítat. Nejprve si zjistěte hodnotu maximálního svislého zatížení tažného zařízení, obvykle to bývá 75 kilogramů, ale najdou se i modely aut a tažných zařízení, které zvládnou až metrák.

My vše ozkoušeli na elektrické Škodě Enyaq, která má svislé zatížení „na kouli“ 75 kilogramů. Samotný nosič váží 19 kilogramů. To znamená, že na kola zbývá 56 kilogramů. Takže sice je náš konkrétní nosič dimenzován na odvoz tří bicyklů, elektrokola na něj naložíte jen dvě, a to spíš lehčí. Nám tedy zbylo deset kilo na dětské kolo, nebo silničku, kde se šlape „za své“, bez elektrické dopomoci.

Test nosiče kol Škoda Auto na elektrickém modelu Enyaq iV

Stejná písnička a matematika platí, i když nakládáte kola na střechu. Nosnost střechy bývá obvykle také 75 kilogramů, najdete ji v návodu k obsluze, stejně jako maximální vertikální zatížení tažného zařízení. Když auto takto zatížíte, je třeba překontrolovat tlak v pneumatikách.

Jeden neelektrifikovaný bicykl může vážit s výletnickou výbavou klidně dvacet kilo. Počítat musíte i v tomto případě s hmotností samotného nosiče. Zvedat kola na střechu je obzvláště u vyšších rodinných aut (oblíbená MPV a SUV) hodně namáhavé, skoro vždy je lepší, když vám pomáhá někdo další. Navíc na střeše kladou kola při jízdě odpor a zvyšují spotřebu.

Bezpečnost

„Originální příslušenství prochází ve Škodě Auto přímo na vozech jízdními testy, optimalizuje se v simulaci větrného tunelu a zkouší se i jeho životnost a bezpečnost v případě nehody. Tyto testy zaručují plnou funkčnost a trvanlivost produktu,“ říká Karel Starý, vedoucí oddělení aftersales českého zastoupení tuzemské automobilky. „Pozornost se věnuje nejen kvalitě zpracování, ale také bezproblémové zástavbě do konkrétního modelu. S univerzálními náhražkami možná ušetříte pár korun, ale nejspíš si poškodíte svůj vůz, protože do něj nebudou pasovat.“

Karel Starý ještě přidává tip: „V celé síti prodejců Škody Auto aktuálně probíhá jarní servisní akce, ve které jsou slevy na příslušenství včetně nosičů kol o 10 až 15 % a na cyklistické vybavení až 25 procent. Na střešní nosič na Superb a Kodiaq je sleva dokonce 40 procent.“

Opatrně

Při jízdě s koly navěšenými na autě je třeba být opatrný. Při každé zastávce raději překontrolujte upevnění a při jízdě si uvědomujte, že těžká kola na střeše zvyšují těžiště vozu. Zatáčku, kterou jste zvyklí řezat osmdesátkou, s nákladem na střeše tak rychle rozhodně neprojedete. Pozor si dávejte hlavně na nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl může uvolnit.

Kde shánět

Vyhněte se supermarketům, kde vám neporadí s výběrem. Neznačkové modely bývají levnější, ale kromě toho, že vám o nich nikdo nepodá fundovanou informaci, může být problém se sháněním náhradních dílů a doplňků. Pozor si dávejte i na to, zda má nosič homologaci.

Nosiče na kola kupujte ve specializovaných obchodech s autopříslušenstvím, mají je také přímo dealeři aut v nabídce originálních doplňků, které přímo pasují k danému vozu (nejen esteticky, ale hlavně funkčně). S cyklistickou sezonou také na nosiče často vyhlašují speciální akce.

Nosiče obvykle pro automobilky vyrábějí specializované firmy na základě unikátních specifikací. „Přepravní systém patří k doplňkům, který podléhá zkouškám City Crash test, během kterého musí nosič vydržet zatížení až 12 G po dobu 80 ms,“ popisuje Karel Starý ze Škody Auto ČR.

Před nákupem je třeba ověřit, jestli budete schopni je na vůz připevnit. Většina výrobců má k dispozici seznam vozidel, na něž se jejich produkt dá nainstalovat.

Výrobci si možné riziko uvědomují a u nejlevnějších střešních držáků kol doporučují jezdit maximálně devadesátkou. U dražších značkových nosičů podobné omezení není. Stačí s nimi dodržovat běžné rychlostní předpisy. Totéž platí i pro nosiče na tažné zařízení.

Opel Corsa

Bicykl se dá nacpat i do opravdu malého auta (v tomto případě menší silniční kolo v Opelu Corsa), Není to ovšem zrovna pohodlné a dá se to zvládnout jen s jedním kolem.

Nezapomeňte

Podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná viditelná registrační značka vozu. Za její vydání si úřad účtuje 600 korun a její výroba trvá asi dva týdny.

  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Vyzkoušeli jsme snadné sdílení auta v rodině. Potřebujete k němu mercedes

Automobilka Mercedes to vzala na poli digitalizace skutečně z gruntu. Palubním deskám jejích modelů vládnou displeje a...

Do autoservisu s klidem. Díky předplaceným prohlídkám již účet majitele nepřekvapí

Advertorial Permanentka do servisu? Proč ne. Tak jako chodíte do posilovny, sauny nebo třeba na zápasy oblíbeného fotbalového týmu,...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

KVÍZ: Opáčko základních školních znalostí. Co si pamatujete ze zeměpisu?

Který předmět byl ve škole vaším nejoblíbenějším? Pokud to byl zeměpis, máte příležitost vyzkoušet, co si pamatujete ze...