Současný hustý provoz je nápor na nejednoho řidiče, obzvláště při poruchách je ale potřeba zůstat v klidu a vědět, jak postupovat bezpečně. Poradíme, jak postupovat, aby bylo riziko co nejmenší – je potřeba dodržet několik pravidel. Řešit samostatně defekt nebo jakýkoli jiný problém svépomocí nemá na dálnici cenu.
1 Upozorněte okolní řidiče
Jakmile zjistíte, že s vaším vozem není něco v pořádku, ihned zapněte výstražné blinkry, aby vaše okolí mělo čas zareagovat. Pokud nemáte možnost z dálnice sjet, zajeďte do odstavného pruhu co nejvíce k okraji vozovky.
2 Ven ve vestě
Vesty po ruceMějte je připravené v dosahu – vesta v kufru je na dálnici nebezpečná, vhodné jsou kapsy ve dveřích. |
U porouchaného auta se nezdržujte. Ihned po zastavení vystupte a schovejte se za svodidla. Pro co nejvyšší bezpečnost doporučuje policie použít pravé dveře – tedy směrem ke svodidlům. Vůz nechte rozsvícený a se zapnutými blinkry. Vystupte už s zasazenou reflexní vestou. I když předpisy nařizují, že v autě musí být jen jedna vesta – pro řidiče – je ideální jich s sebou vozit více i pro další členy posádky.
3 Označte porouchaný vůz
Znát svůj vůzHodí se předem umět, jak používat trojúhelník vašeho vozu, ať se ve stresové situaci nezdržujete jeho rozkládáním. |
Označte porouchaný vůz trojúhelníkem. Na dálnici musí být umístěný nejméně 100 metrů (v jiných případech stačí 50 metrů) před autem při pravém okraji vozovky.
Neostýchejte se jej ale položit ještě dále – ostatní řidiči budou mít o to více času se na situaci připravit. Na místo jej doneste za svodidly, nechoďte přímo odstavným pruhem.
4 Volejte policii
Na tísňové lince policie (158) nebo univerzální lince 112 oznamte překážku v provozu. Policie vám vozem s majáky může pomoci s označením odstaveného automobilu, aby jej ostatní řidiči viděli už zdálky. Pomoci mohou i s řešením odtahu nebo poruchy.
5 Volejte asistenci
Asistenční linky
|
Nebojte se využít asistenční služby pojišťoven – dnes už je alespoň základní pomoc součástí téměř všech povinných ručení. Míra asistence se liší podle úrovně sjednaného pojištění, ale v případě poruchy či defektu vám zdarma pomůžou ve většině případů.
Zařízení odtahu či řešení poruchy řešte na informační lince vaší pojišťovny. Na jaké služby máte nárok zdarma, zjistí operátor podle vaší smlouvy, eventuálně vypočte i cenu případného doplatku. Přivolání asistence můžete řešit i přes aplikace pojišťoven.
Bezplatná asistence ŘSD
S drobnějšími závadami na dálnicích pomůže i bezplatná asistenční služba, kterou už téměř deset let provozuje Ředitelství silnic a dálnic.
- Nonstop dostupnost
- Na čísle 800 280 281
Po příjezdu označí místo poruchy a pomůže zajistit odtah vozidla – dokážou však pomoci i s drobnějšími závadami. „V oranžových dodávkách s sebou vozí základní nářadí, startovací kabely nebo kanystry s palivem,“ uvádí ŘSD. Dostupná není v celé dálniční síti, i když pokrývá její většinu.
- Využít ji můžete na D0, D1, D2, D3, D5, D8, D11, D46 a části D35.
- Nedostupná je na D4, D7, D10 – přesto můžete volat o radu.