Diskuse k článku

Letní horka prověřují chlazení: do vařícího motoru studená voda nepatří

Popojíždíte v koloně na rozpáleném jadranském pobřeží nebo žhnoucí pražskou ulicí a motor ohlásí, že mu je horko. Moderní auta už „nevaří“, chlazení je dimenzované víc než dostatečně. Když se ovšem ukazatel teploty chladicí kapaliny nezvykle vychýlí, případně se rozsvítí červená kontrolka teploměru, je něco v nepořádku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I94v45a78n 24M24i94n36á31ř 7432164137181

To, že studená voda do vařícího motoru nepatří - je stejně geniální objev, jako prohlášení dědečka v "Saturninovi" ... že lít vodu do kyseliny je blbost :-).

+2/−1
18.8.2018 8:18

L68u20d11v62í29k 93G29a30j27d95o82š31í61k 2925293274862

Tak u moderních aut se vám do motoru který vaří ani vodu nepovede nalít, protože není jak. Víčka na nádobkách jsou totiž udělaná z bezpečnostních důvodů tak, že při vyšším přetlaku nejdou vůbec otevřít.

Těch opařených chytráků bávalo kdysi celkem dost...

0/0
18.8.2018 13:16
Foto

P55a93v46e65l 81M74a94r28t44i59n95e10k 9585265541273

Hmm. Stopnout vařící motor? Chybí pár informací. Pokud mám vodu v expanzce a motor vaří tak, že je opravdu horký, zkusím hadici od termostatu. Jestli na ni zdržím prst, je problém tam. Každopádně je lepší nechat motor doběhnout, zchladit, na volnoběh. Pokud mi neběží ventilátor na chladiči, tak to nemá cenu. To je nejběžnější závada. Nejhorší scénář je, kdy se kousne motor. Hlavně nenechat vychladnout. Nalít třeba vodu z kaluže a pokusit se natočit. Ovšem pozor. Nezkoušet u motoru v záruce. Na to mate AAA. Mluvím o poctivých motorech. Můj litinový 1600 diesel Ford Cortina se mi kousnul na nový rok. Odešlo chlazení. Přítok vody z moře( ano mám ho namontovany v lodi) se ucpal a vyvaril chladič. Okamžitě jsem nalil vodu z cajniku - 2x jsem vařil a doplnil. Potom přes pořádnou baterii start. Moc se mu nechtělo, ale startnul. Uff. Šlape. Ale opakuji, u starších motorů, ne oturbenych sekaček.

0/0
18.8.2018 4:45

L74u69d26v92í43k 16G32a62j27d97o21š24í27k 2305933774482

Chce to trochu pracovat s fyzikou, pane Martínku.

Pokud vodu vyvaříte, tak je to torchu něco jiného, než když začnete vařit, což je stav, na který vás upozorní dnes všechna auta výstražnou kontrolkou. V tomto stavu je pochopitelně lépe motor urychleně vypnout bay nedošlo právě k tomu vyvaření.

0/0
18.8.2018 13:06
Foto

P75a48v69e47l 36M92a25r82t28i68n97e29k 9715105501653

Mozna jsem se nevyjadril jasne, ale napsal stejnou vec. Je tim mysleno ono nalit treba vodu z kaluze. Tzn. pri vyvareni.

0/0
18.8.2018 16:12

M55a90r76e36k 82J80a32n40e29č67k70a 1607776973501

Možné je určitě míchat antifreeze G11 a G48. Někteří výrobci, např. Sheron používá přímo oboje značení na obalu, čili G11 a G48. Jiní je označují dokonce jako K11 nebo K48, konkrétně šuntovní Starline. Pro mnohé stále utajený fakt je také ten, že dnešní destilka je silně demineralizovaná a tím dosti hladová voda a pro motory naprosto nevhodná. Mnohem lepší je používat měkkou vodu z vodovodu (ne tvrdou), než tyhle typy destilek. Koupit si kvalitní koncentrát a udělat si naředění sám. Rovněž by se měla nemrzka měnit co 3 až 4 roky pro dobrou kondici chladící soustavy a těsnění a vždy před nalitím nové, chladící soustavu vypláchnout.

0/0
18.8.2018 2:40

L80u56d34v19í56k 16G90a80j54d42o73š73í17k 2135903264562

Co to je "hladová voda"? Nejste trochu mimo?

0/0
18.8.2018 13:08

M55a67r35e52k 66J93a67n52e18č49k79a 1657426473841

Další, co má potřebu se ozvat, i když absolutně netuší, co to je a jaké vlastnosti má demineralizovaná voda ;-)

0/0
19.8.2018 23:13

P76e87t51r 94S61t53e44j74s74k45a43l 3619198724296

Zase nejvetsi odbornik na chlazeni motoru je zamestnanec Skody Auto CZ. Nevlastni on ten Babis iDnes i Skodu Auto?

+2/0
17.8.2018 22:31
Foto

K48a12r21e24l 92S51u54c82k 9867879801112

To by mě zajímalo jak nalije autor studenou vodu do motoru. Buď ji naliji do expanzní nádoby nebo do CHLADIČE, ale nikdy do motoru. A dále teplota bodu varu je u aut s uzavřeným přetlakovým okruhem cca u 120-130 stupních. A to ze dvou důvodu 1) že kapalina která se do chladící soustavy dává je na bázi monoetylenglykolu, který nejen nezamrzá ale i posunuje onen bod varu. 2) v soustavě je je udržován přetlak který zabraňuje “vaření” jako u papiňáku v kuchyni. Doporučuji autorovi psát raději o něčem čemu rozumí. STOP AMATÉRIZMU. Díky.

+2/−7
17.8.2018 21:22

K16a36t34e48ř17i57n96a 84V65ý18b39o72r21n80á 6920899189

Pokud vyvaříte vodu a doplňujete ji prostřednictvím expanzní nádoby, teče přímo do motoru. Ostatně kam jinam by asi tak tekla, že. Teplotu varu chladící kapaliny ovlivňuje provozní tlak a ne žádné přísady. Proto je chladící okruh uzavřený a s přetlakovým ventilem. Ovšem při teplotě 130 stupňů má chladící kapalina tlak okolo tří atmosfér. To je dost i na papiňák. Nevím, jestli bych to chtěla mít v chladíči.:) Doporučuji, abyste psal raději o věcech, kterým rozumíte :))

+3/−7
17.8.2018 22:19
Foto

K15a84r93e32l 68S47u68c50k 9497949391932

Nemáte pravdu tak to ješte dáme s videm https://youtu.be/V7inC4lOpGs proto se do aut dává termostat který otevírá malý (motor) a voda se michá s chladnější z velkého okruhu (chladič)

A co se týče chladící kapaliny jste zase mimo zde máte odkaz na wiki https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Ethylenglykol

Zde je teplota varu monoethylenglykolu (fridexu chceteli) 193 stupňů celsia, ale v neředěné formě. S 50% ředění. Jsme na oněch 120-130stupních

Proto máte na autě víčko chladiče které má na sobě PSI čili tlak při kterém Vám “ufoukne” tlak do expansky, když tlak v soustavě překročí danou mez. Tlak v soustavě se pohybuje obvykle 0.9 bar po 1.5 baru a u závodních vozů až 2 bary. V některých vozech supluje víčko chladiče tlaková nádobka např koncern vw, ale princip fungování je stejný

Doporučuji opravdu nejprve něco nastudovat a zažít v praxi než psát blbosti. Díky

+2/−1
17.8.2018 23:33

L11u62b23o59š 46H18a49j35š38m85a64n 4331170212190

Já bych řekl, že pravdu má viz http://fyzikalnipokusy.cz/1671/zavislost-teploty-varu-vody-na-tlaku a když jsme u toho psaní blbostí, tak ty jsi se 120 °C - 130°C taky dost mimo viz http://www.velvana.cz/produkt/fridex-g-plus :-p

0/−1
18.8.2018 0:04

L39u98d43v10í61k 45G77a12j93d57o42š68í66k 2825983214272

Akorát vám trochu uniklo, že v systému není čistá voda, ale směs která má fyzikální vlastnosti poněkud odlišné.

+2/0
18.8.2018 13:12

M12i83l13a93n 78V35o13l40e66k 5619323496609

Už je po diskusi, ale kdyby to náhodou četl někdo mladý, kdo ještě sbírá vědomosti, tak bych ho upozornil, že ten graf se čte: 'při daném tlaku má kapalina takovou teplotu varu'. Obrácený postup čtení (při dané teplotě má kapalina takový tlak) je naprosto nesmyslný.

+1/0
22.8.2018 17:23

J86a21k59u17b 68R16o48u43s 3933260984672

díky :-)

0/0
18.10.2018 23:53

M64a27r76t50i65n 36N26e67p61l 4484142266398

"Chladící kapalina vře při teplotě nad 100 stupňů" To jako myslel autor vážně? V tom případě již nemá smysl další moudra tohoto znalce dále číst....Rv

+2/−14
17.8.2018 19:53

D13a95n13i42e98l 23N37. 50P17o46k81o60r97n75ý 6597766335851

Tlak a složení, ty znalče?

+2/−1
17.8.2018 20:15

M84a44r39t61i57n 61N73e39p44l 4644862216818

Kasuistiku si nechej na odpolední seminář. Ať se ti to líbí nebo ne, tak skutečnost je taková, že ta teplota varu chladící kapaliny v motoru je vyšší než 100 stupňů - chladící kapalina není voda a tlak je tam jaksi také jiný, než když si vaříš před stanem na vařiči vodu na čaj.

+1/−1
17.8.2018 20:39

L93u30b14o72š 13H16a43j79š87m57a60n 4271440262520

A kde je problém???

Ve své citaci píšeš " vře při teplotě NAD 100 stupňů" a ty to uvádíš na pravou míru formulací "teplota varu je vyšší než 100 stupňů". ;-D

+1/0
18.8.2018 0:08

M89a76r48e43k 75J63a69n86e76č54k43a 1387136643581

Bod varu je uveden na nádobě s antifreeze a jak nyní správně uvádíte, je vždy posunut nad 100 stupňů a je to dáno poměrem ředění. Při ředění 1:1 to může být klidně až 110 stupňů.

0/0
18.8.2018 2:17

P49a39v34e52l 61J56e34ř72á53b43e52k 7961362824217

Špatná doba - kde jsou časy, když v chladiči si skutečně chlapi ohřáli buřty.

Ale naše praxe s doléváním vody - pomalinku za běhu motoru.

Otevřít chladič lze i když vaří, ale nebudu to popisovat - aby to někdo nezkusil, na něco nezapomněl a následně se neopařil.

0/0
17.8.2018 19:29

F26i41l18i83p 62T95ř30e21b57a 6223160528586

VYpnout vařící se motor, je nejjistější cesta, jak ho poslat do věčných lovišť, zvlášť pokud je problém s výkonem chlazení, a ne jeho funkcí. Vařením se chladící kapalina sama ochlazuje a pokud funguje oběhové čerpadlo, udržuje tím i motor na teplotě lehce přes 100°C. Pokud rozžhavený motor vypnete, kapalina přestane obíhat a motor nechladí nic.

+13/−2
17.8.2018 14:46

M38i73r13o78s31l48a28v 36S74i81n68d27e27l33a15r 2895787364852

To zalezi na tom, jestli ta voda jeste vubec obiha a cerpadlo se netoci v nejake parni kapse.

+1/0
17.8.2018 16:14

R75o59b22e35r54t 49M68a37t38u80l21a 8467199966955

Normální auto s funkčním čerpadlem a chladící kapalinou nezačne vařit a když to vařit začne tak je to tím, že kapalina někudy vytekla a nebo nefunguje čerpadlo. V obou případech tomu běžící motor výrobou dalšího tepla moc nepomůže;-D

+2/−1
17.8.2018 17:15
Foto

L97u50k63á30š 57N18o56v46o44t72n90ý 6666397898398

No ale taky neprodukuje žádné teplo a začne se ochlazovat vzduchem. Asi by to chtělo spočítat co je výhodnější.

+1/0
17.8.2018 21:51

J42i30n36d40ř91i45c13h 29L62u20k93e20š 3469244373720

Tak nevim, porad slysim, ze lidi nezajima, jakou teplotu ma motor, ze chteji hlavne konektivitu. Ja bych naopak auto, ktere by melo nesizene budiky na teplotu chladici kapaliny, teplotu oleje, tlak oleje, dobijeni, uvital. Lepsi nez priblble displeje a loveni v menu. Ano, treba u Superba v praci casto teplotu oleje sleduju, da se aspon nalistovat. A nez se motor prohreje cely, oleji trva daleko dele, nez dosahne provozni teploty. Chladici kapalina uz ma 90 a olej treba teprve kolem 50... V tomhle se mne libi amici a jejich trucky. Dodneska maji budiku jak v letadle, teploty oleju v prevodovce, v diferakach, tlaky vzduchu, oleje atd atd. Clovek to preletne a vi co se deje.Kdyz se u evropskeho auta bez budiku rozsviti kontrolka, je uz vetsinou pozde.

+19/−1
17.8.2018 13:21

A70n31t28o81n50í69n 30S28v39o38b25o49d43a 3864203779972

Jedno řešení je, zapojit do zásuvky OBD2 ELM 327 a spustit program třeba Torque na tabletu, potom si zvolit, co chci ukázat na displeji, není to příliš komfortní, ale možností je spousta, pěkná hračka

+1/0
17.8.2018 13:40

P95e60t84r 15P27r60u92s 7777865539362

Mně zase vadí ta modrá kontrolka studeného motoru. Každý koho vezu se mě na to ptá, protože si myslí že svítím dálkovýma.

0/0
17.8.2018 18:15

P47a70v41e18l 71O11b69d47r56ž48á69l21e12k 6966114768952

Ono to stejně dopadne tak, že místo přístrojové desky bude prostě velký displej a tam si řidič naháže co bude chtít. I když popravdě nevím, jestli předpisy nemají v tomhle směru nějaké požadavky/omezení pro homologaci. Jako že rychloměr tam musí být vždy atd.

0/0
18.8.2018 20:58

J68i41ř52í 42N94o23v85o39t32n55ý 4196372502946

Nepatří? A jak chcete chladit škodovky jinak?

0/0
17.8.2018 11:47

T96o42m81á56š 96K29u53c47h73a49ř 3627381388831

Že mi RJ "stabilizuje" ručičku teploměru jsem tušil, ale poprvé to čtu černé na bílém. A ty antistresové důvody.:-). to by taky rovnou mohlo ukazovat až do rezervy plnou nádrž, ne? A až do 70 km/h by mohla na tachometru lepit padesátka, potom od 90..120 km/h devadesátka a víc jak 130 km/h by to neukazovalo nikdy. Hned by byl provoz plybulejší a bez stresů. ;-D

+18/−1
17.8.2018 10:00

L57u87d13v49í64k 34G45a44j21d40o33š84í12k 2855263914412

To neřešte. Já v autě nemám budík na teplotu chladící kapaliny vůbec žádný. Výrobce docela chytře usoudil, že ukazatel, který vám trvale ukazuje pořád to samé jaksi postrádá smysl. Kvůli těm 2 minutám, než se motor zahřeje je to pitomost.

+4/0
17.8.2018 11:14

P95a61v51e36l 39Z55a98j80í32č58e93k 8914880136660

teplota kapaliny, stejne jako teplota a talak oleje jsou podle me docela dulezite udaje proto aby clovek vedel jak s motorem pracovat.

+12/0
17.8.2018 12:02

S39t38a51n28i15s54l13a15v 59N85ý11v57l71t 2944435373

to není pravda. V zimních teplotách byste to auto neměl nikdy honit, dokud nebude teplota tam, kde má být.

+1/0
17.8.2018 12:26

A55n41t52o11n85í11n 53S11v87o31b27o16d39a 3524543179722

Svítí modrá ledka, že je motor studený, vždy hlavně záleží na řidiči, spousta věcí lze vyčíst do mobilu přes OBD2

0/0
17.8.2018 12:32

M93a55r59e66k 20J46a38n90e11č65k34a 1817836133471

Je rozumnější si raději koupit pořádné auto, kde výrobce nešetřil na budíku, než zírat při řízení do mobilu ;-)

+4/0
18.8.2018 2:22

M94a12r61t48i87n 26P65l84z36á62k 2957879488734

U škodovek běžně ručička palivoměru prvních cca 100 km zůstává stále na full a až pak se teprve začne pohybovat, takže věřím, že i za ní je nějaká "chytrá" elektronika. Jinak ukazatel teploty chladicí kapaliny je stejně k ničemu a důležitá je pouze informace, že se přehřívá. Důležitější je ukazatel teploty oleje, ale ten se v autech už moc často nevyskytuje.

0/0
17.8.2018 11:23

A61n14t77o37n63í25n 44S75v26o18b13o61d98a 3304753719272

Palubní počítače to mají často v nabídce, když je horko a jedu po německé dálnici, tak se to hodí, moje auto ukazuje teplotu oleje, ale neumí teplotu chladící kapaliny, na to mám modrou ledku ( červená ukazuje KO chlazení)

0/0
17.8.2018 12:30

O83n83d31ř13e76j 14V66a89l17e18n29t95a 5708321979642

Já mám zase v autě přesný a ocenil bych ten "přibližný". Pokaždé když se pohne nad půlku mě to nutí na to koukat každou chvíli :)

0/0
17.8.2018 21:28

P39e95t86r 95S27v68o68b70o78d92a 9583863877944

U mého auta preventivně v jeden moment odešly oba dva ventilátory před chladičem. Protože tam běžně není vidět, "všiml" jsem si toho až v momentě, kdy se na mě auto rozeřvalo ve stojící koloně, že motor přehřátý a okamžitě vypnout. Naštěstí pamatujíc si na staré dobré časy nemoderních vozidel, pustil jsem naplno topení a motor se uchladil... sice v horku 35 stupňů, kdy na stojící auto navíc praží sluníčko, to nebyl žádný med, ale jako nouzové řešení, než se kolona rozjela, to stačilo :-) a za jízdy už se to chladilo samo :-)

+8/0
17.8.2018 8:22

T88o22m18á78š 21K65u44c95h57a47ř 3867301548941

Jo, to bývaly časy.. :-) U Favorita s prasklou hlavou jsem s puštěným topením a doléváním jezdil skoro dva měsíce..;-D

+4/0
17.8.2018 10:05

L48u15d92v20í48k 32G12a43j79d53o58š25í22k 2515193274262

Jo jo. Pamatuji ještě v autoškole, že instruktor měl neustále puštěné topení naplno. Že prý v tom režimu, v jakém ta Škodovka jezdí se to neuchladí. :-)

+1/0
17.8.2018 11:17

J78a94n 28D94l20o27u58h65ý 7624679800589

Pokud mate lpg, pak je temer jistota, ze to po x letech prestate cely okruh tesnit a to presne v mistech, kde je “napojeni” chlazeni/topeni pro lpg. Nastesti to vzdy resi utazeni spojky sroubovakem 1x za rok :-D a to vetsinou po zime.

0/0
17.8.2018 7:18

S98t75a72n72i30s65l84a81v 20N64ý84v61l19t 2674595623

Velká pravda. V zimě mi na hadici prasklo Téčko, tak jsem vyměnil uplně všecky hadice co vedou vodu včetně sponek a divili sem se hodně, v jakým to bylo stavu. A sponky na LPG filtru se povolují samy pořád.

0/0
17.8.2018 7:46

Najdete na iDNES.cz