Letní horka prověřují chlazení: do vařícího motoru studená voda nepatří

aktualizováno 
Popojíždíte v koloně na rozpáleném jadranském pobřeží nebo žhnoucí pražskou ulicí a motor ohlásí, že mu je horko. Moderní auta už „nevaří“, chlazení je dimenzované víc než dostatečně. Když se ovšem ukazatel teploty chladicí kapaliny nezvykle vychýlí, případně se rozsvítí červená kontrolka teploměru, je něco v nepořádku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Letní horka mohou u churavého motoru odhalit závadu na chlazení. Ideální teplota chladicí kapaliny v motoru zahřátém na provozní teplotu je mezi 80 a 90 stupni Celsia. Novější auta mívají i ciferník s ručičkou ukazující teplotu motoru ovládanou elektronicky, takže pokud se nic neděje, řídicí jednotka drží rafičku po zahřátí stále ve stejné poloze, a to i když teplota lehce kolísá. Prý aby to nestresovalo řidiče.

Teplota nebo množství chladicí kapaliny

Moderní auta často teploměr postrádají úplně, někdy ho supluje digitální ukazatel, nebo pouze modrá kontrolka indikující pár kilometrů po nastartování, že se motor teprve prohřívá. V některých vozech ovšem najdete třeba položku „teplota chladicí kapaliny“ v menu palubního počítače. Chladicí kapalina vře při teplotě vyšší než sto stupňů Celsia. 

Často mají potíže s chlazením banální důvod: v systému chlazení je mírný přetlak a občas se stane, že špatně těsní víčko vyrovnávací nádobky chladicí kapaliny a motor se pak přehřívá.  

Nedostatečné chlazení může mít řadu dalších příčin: vadný termostat, selhání vodní pumpy (defekt jejího pohonu - řemenu), únik chladicí kapaliny kvůli netěsnosti (uvolněná, prasklá hadice) odhalíte asi nejsnadněji - auto dělá loužičky. U starších aut může být problémem ucpaný chladič. Velkým průšvihem bývá poškozená hlava válců nebo těsnění pod hlavou, to se projevuje tím, že ubývá kapalina v chladicí soustavě a z výfuku jde šedý nebo bílý kouř.

„Pokud nám bude z nádobky kapalina ubývat, je to většinou známka toho, že něco není v pořádku. Určitě doporučuji provést tlakovou kontrolu v servisu,“ varuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Kontrola probíhá tak, že se na místo víčka našroubuje systém s manometrem, chladicí systém se natlakuje a zjišťuje se, jestli tlak systém „drží“, nebo dochází k úniku. 

Servisy občas na ověření stavu kapalin vyhlašují speciální akce, někdy tak alespoň diagnostiku pořídíte zadarmo, platíte až případnou výměnu. Renault pro auta starší pěti let má dvacetiprocentní slevu, stejně tak Ford. „Majitelé vozů starších čtyř let mohou využít například Šekovou knížku se slevami dvacet procent na vybrané originální díly i práci k jejich výměně,“ doplňuje Karel Starý ze Škody.

Přehřívání se nejčastěji projeví při pomalé jízdě v koloně, kdy se motor nestíhá chladit náporem vzduchu. Pokud už se to stane a vy nemůžete auto urychleně odstavit, uberte plyn, zapněte topení na maximální teplotu a pusťte ho naplno. Auto co nejrychleji zastavte a vypněte motor, „uvaření“ motoru může mít fatální následky (poškození těsnění pod hlavou motoru případně prasknutí nebo deformace hlavy či bloku motoru).

Pokud se rozhodnete dolít chladicí kapalinu (nejpravděpodobněji vodu, raději ovšem destilovanou), vyčkejte, až motor vychladne. Hrozí, že na vás vařící se chladící kapalina po odjištění víčka nádržky pro dolévání (víčko bývá většinou modré) vystříkne a popálí vás, riziko je to také pro motor - lít studenou vodu do horkého motoru může mít také fatální následky.

Prevence

Chladicí kapalinou je naplněn chladič a chladicí soustava auta, za úkol má ochlazovat motor, který se při práci zahřívá. Správně zvolená a naředěná kapalina také zabraňuje usazování koroze v chladicích systémech. „Chladicí kapaliny jsou dnes většinou zbarvené, takže je zřetelně vidět jejich množství v nádrži. Ideální hladina je mezi ryskami s maximální a minimální povolenou mírou,“ říká Karel Starý. Stav hladiny se zjišťuje u studeného motoru.

„Ani minimální, ani maximální hladina není optimální. Pokud je minimální, mělo by dojít k dolití, případně kontrole úniku. Pokud je maximální, není to zase ideální pro oběh kapaliny v systému,“ vysvětluje Starý. „Během cirkulace v chladicím systému sice k nepatrné změně hladiny dochází, nicméně jen v rozmezí maxima a minima.“

Jakou používá vaše auto najdete v manuálu, případně v servisní knížce. Laicky je rozlišujeme podle barvy na žlutou, modrou (fialovou), červenou nebo modrozelenou. Jaká kapalina je použita, bývá napsáno přímo na nádobce (typ B, C, D, G11, G12, G12++, G48 a další). Jednotlivé typy mají různé vlastnosti, jejich míchání proto Karel Starý nedoporučuje, hrozí totiž poškození motoru.

Výměnu chladicí kapaliny odborníci doporučují každé dva roky, přesný interval je napsaný v návodu k vozu nebo servisní knize, případně vám poradí v servisu. Právě chladicí médium bývá společně s brzdovou kapalinou velmi často podceňováno, podle Karla Starého asi nejvíce ze všech provozních kapalin. Nejjednodušší je nechat její výměnu na servisu, kde starou kapalinu umí také ekologicky zlikvidovat.

„Chladicí kapalina je celoroční, míchá se s destilovanou vodou v koncentraci přibližně pro minus 20-30 stupňů,“ vysvětluje Karel Starý. A upozorňuje na častou lapálii: když do motoru dolijete vodu, snížíte tím mrazuvzdornost chladicí kapaliny, což se může vymstít v zimě. Nezapomeňte na to.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

  • Další z rubriky

Strašák jménem koroze. Co udělat, aby vám auto neshnilo

Koroze. Rez. Hnědý mor. Rakovina. Útočí na každé auto, nové i ojeté. Víme, jak se jí dá ubránit. Buď u specialistů,...

Je čas sundat zimní obutí. Autu dopřejte i myčku a kontrolu kapalin

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených...

Premium

Rychlokurz jízdy s automatem: Stále saháte po řadící páce? Už nebudete

Před osmdesáti lety, v říjnu 1939, se začala do vozů americké značky Oldsmobile montovat první sériově vyráběná...

Premium

Nové vstřikovače stojí někdy více než samotné auto. Naštěstí je lze opravit

Porucha vstřikovačů je noční můra majitelů aut vybavených vznětovými motory se systémem common rail. Pro majitele...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz