Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

Letní horka prověřují chlazení: do vařícího motoru studená voda nepatří

Popojíždíte v koloně na rozpáleném jadranském pobřeží nebo žhnoucí pražskou ulicí a motor ohlásí, že mu je horko. Moderní auta už „nevaří“, chlazení je dimenzované víc než dostatečně. Když se ovšem ukazatel teploty chladicí kapaliny nezvykle vychýlí, případně se rozsvítí červená kontrolka teploměru, je něco v nepořádku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Letní horka mohou u churavého motoru odhalit závadu na chlazení. Ideální teplota chladicí kapaliny v motoru zahřátém na provozní teplotu je mezi 80 a 90 stupni Celsia. Novější auta mívají i ciferník s ručičkou ukazující teplotu motoru ovládanou elektronicky, takže pokud se nic neděje, řídicí jednotka drží rafičku po zahřátí stále ve stejné poloze, a to i když teplota lehce kolísá. Prý aby to nestresovalo řidiče.

Teplota nebo množství chladicí kapaliny

Moderní auta často teploměr postrádají úplně, někdy ho supluje digitální ukazatel, nebo pouze modrá kontrolka indikující pár kilometrů po nastartování, že se motor teprve prohřívá. V některých vozech ovšem najdete třeba položku „teplota chladicí kapaliny“ v menu palubního počítače. Chladicí kapalina vře při teplotě vyšší než sto stupňů Celsia. 

Často mají potíže s chlazením banální důvod: v systému chlazení je mírný přetlak a občas se stane, že špatně těsní víčko vyrovnávací nádobky chladicí kapaliny a motor se pak přehřívá.  

Nedostatečné chlazení může mít řadu dalších příčin: vadný termostat, selhání vodní pumpy (defekt jejího pohonu - řemenu), únik chladicí kapaliny kvůli netěsnosti (uvolněná, prasklá hadice) odhalíte asi nejsnadněji - auto dělá loužičky. U starších aut může být problémem ucpaný chladič. Velkým průšvihem bývá poškozená hlava válců nebo těsnění pod hlavou, to se projevuje tím, že ubývá kapalina v chladicí soustavě a z výfuku jde šedý nebo bílý kouř.

„Pokud nám bude z nádobky kapalina ubývat, je to většinou známka toho, že něco není v pořádku. Určitě doporučuji provést tlakovou kontrolu v servisu,“ varuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Kontrola probíhá tak, že se na místo víčka našroubuje systém s manometrem, chladicí systém se natlakuje a zjišťuje se, jestli tlak systém „drží“, nebo dochází k úniku. 

Servisy občas na ověření stavu kapalin vyhlašují speciální akce, někdy tak alespoň diagnostiku pořídíte zadarmo, platíte až případnou výměnu. Renault pro auta starší pěti let má dvacetiprocentní slevu, stejně tak Ford. „Majitelé vozů starších čtyř let mohou využít například Šekovou knížku se slevami dvacet procent na vybrané originální díly i práci k jejich výměně,“ doplňuje Karel Starý ze Škody.

Přehřívání se nejčastěji projeví při pomalé jízdě v koloně, kdy se motor nestíhá chladit náporem vzduchu. Pokud už se to stane a vy nemůžete auto urychleně odstavit, uberte plyn, zapněte topení na maximální teplotu a pusťte ho naplno. Auto co nejrychleji zastavte a vypněte motor, „uvaření“ motoru může mít fatální následky (poškození těsnění pod hlavou motoru případně prasknutí nebo deformace hlavy či bloku motoru).

Pokud se rozhodnete dolít chladicí kapalinu (nejpravděpodobněji vodu, raději ovšem destilovanou), vyčkejte, až motor vychladne. Hrozí, že na vás vařící se chladící kapalina po odjištění víčka nádržky pro dolévání (víčko bývá většinou modré) vystříkne a popálí vás, riziko je to také pro motor - lít studenou vodu do horkého motoru může mít také fatální následky.

Prevence

Chladicí kapalinou je naplněn chladič a chladicí soustava auta, za úkol má ochlazovat motor, který se při práci zahřívá. Správně zvolená a naředěná kapalina také zabraňuje usazování koroze v chladicích systémech. „Chladicí kapaliny jsou dnes většinou zbarvené, takže je zřetelně vidět jejich množství v nádrži. Ideální hladina je mezi ryskami s maximální a minimální povolenou mírou,“ říká Karel Starý. Stav hladiny se zjišťuje u studeného motoru.

„Ani minimální, ani maximální hladina není optimální. Pokud je minimální, mělo by dojít k dolití, případně kontrole úniku. Pokud je maximální, není to zase ideální pro oběh kapaliny v systému,“ vysvětluje Starý. „Během cirkulace v chladicím systému sice k nepatrné změně hladiny dochází, nicméně jen v rozmezí maxima a minima.“

Jakou používá vaše auto najdete v manuálu, případně v servisní knížce. Laicky je rozlišujeme podle barvy na žlutou, modrou (fialovou), červenou nebo modrozelenou. Jaká kapalina je použita, bývá napsáno přímo na nádobce (typ B, C, D, G11, G12, G12++, G48 a další). Jednotlivé typy mají různé vlastnosti, jejich míchání proto Karel Starý nedoporučuje, hrozí totiž poškození motoru.

Výměnu chladicí kapaliny odborníci doporučují každé dva roky, přesný interval je napsaný v návodu k vozu nebo servisní knize, případně vám poradí v servisu. Právě chladicí médium bývá společně s brzdovou kapalinou velmi často podceňováno, podle Karla Starého asi nejvíce ze všech provozních kapalin. Nejjednodušší je nechat její výměnu na servisu, kde starou kapalinu umí také ekologicky zlikvidovat.

„Chladicí kapalina je celoroční, míchá se s destilovanou vodou v koncentraci přibližně pro minus 20-30 stupňů,“ vysvětluje Karel Starý. A upozorňuje na častou lapálii: když do motoru dolijete vodu, snížíte tím mrazuvzdornost chladicí kapaliny, což se může vymstít v zimě. Nezapomeňte na to.

  • Nejčtenější

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Blíží se vám termín výměny filtrů? Nejezděte do servisu, pomozte si sami

Premium Frekvenci výměny filtrů udává výrobce vozidla. Nejčastěji probíhá během servisních prohlídek, kdy většinou také dochází...

Oprava hybridu? Repasovat se dají i akumulátory. Spočítali jsme za kolik

Premium Rostoucí tlak na snížení zátěže, kterou auta představují pro životní prostředí, se odrazil v rychlém rozvoji hybridních...

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

Advertorial Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou...

Péče o auto: výměna koncového tlumiče výfuku se dá zvládnout i bez mechanika

Premium V mnoha autech opravy výfuku nevyžadují sváření. Hlučný tlumič si jednoduše můžete vyměnit sami. Níže naleznete návod,...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Z Ellen Page je Elliot. Transgender herec přijal nové jméno a oslovení

Z herečky Ellen Page (33) je nyní Elliot. Umělec oznámil, že je transgender a přijal nové jméno a oslovení on/oni. V...