Letní horka prověřují chlazení: do vařícího motoru studená voda nepatří

aktualizováno 
Popojíždíte v koloně na rozpáleném jadranském pobřeží nebo žhnoucí pražskou ulicí a motor ohlásí, že mu je horko. Moderní auta už „nevaří“, chlazení je dimenzované víc než dostatečně. Když se ovšem ukazatel teploty chladicí kapaliny nezvykle vychýlí, případně se rozsvítí červená kontrolka teploměru, je něco v nepořádku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Letní horka mohou u churavého motoru odhalit závadu na chlazení. Ideální teplota chladicí kapaliny v motoru zahřátém na provozní teplotu je mezi 80 a 90 stupni Celsia. Novější auta mívají i ciferník s ručičkou ukazující teplotu motoru ovládanou elektronicky, takže pokud se nic neděje, řídicí jednotka drží rafičku po zahřátí stále ve stejné poloze, a to i když teplota lehce kolísá. Prý aby to nestresovalo řidiče.

Teplota nebo množství chladicí kapaliny

Moderní auta často teploměr postrádají úplně, někdy ho supluje digitální ukazatel, nebo pouze modrá kontrolka indikující pár kilometrů po nastartování, že se motor teprve prohřívá. V některých vozech ovšem najdete třeba položku „teplota chladicí kapaliny“ v menu palubního počítače. Chladicí kapalina vře při teplotě vyšší než sto stupňů Celsia. 

Často mají potíže s chlazením banální důvod: v systému chlazení je mírný přetlak a občas se stane, že špatně těsní víčko vyrovnávací nádobky chladicí kapaliny a motor se pak přehřívá.  

Nedostatečné chlazení může mít řadu dalších příčin: vadný termostat, selhání vodní pumpy (defekt jejího pohonu - řemenu), únik chladicí kapaliny kvůli netěsnosti (uvolněná, prasklá hadice) odhalíte asi nejsnadněji - auto dělá loužičky. U starších aut může být problémem ucpaný chladič. Velkým průšvihem bývá poškozená hlava válců nebo těsnění pod hlavou, to se projevuje tím, že ubývá kapalina v chladicí soustavě a z výfuku jde šedý nebo bílý kouř.

„Pokud nám bude z nádobky kapalina ubývat, je to většinou známka toho, že něco není v pořádku. Určitě doporučuji provést tlakovou kontrolu v servisu,“ varuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Kontrola probíhá tak, že se na místo víčka našroubuje systém s manometrem, chladicí systém se natlakuje a zjišťuje se, jestli tlak systém „drží“, nebo dochází k úniku. 

Servisy občas na ověření stavu kapalin vyhlašují speciální akce, někdy tak alespoň diagnostiku pořídíte zadarmo, platíte až případnou výměnu. Renault pro auta starší pěti let má dvacetiprocentní slevu, stejně tak Ford. „Majitelé vozů starších čtyř let mohou využít například Šekovou knížku se slevami dvacet procent na vybrané originální díly i práci k jejich výměně,“ doplňuje Karel Starý ze Škody.

Přehřívání se nejčastěji projeví při pomalé jízdě v koloně, kdy se motor nestíhá chladit náporem vzduchu. Pokud už se to stane a vy nemůžete auto urychleně odstavit, uberte plyn, zapněte topení na maximální teplotu a pusťte ho naplno. Auto co nejrychleji zastavte a vypněte motor, „uvaření“ motoru může mít fatální následky (poškození těsnění pod hlavou motoru případně prasknutí nebo deformace hlavy či bloku motoru).

Pokud se rozhodnete dolít chladicí kapalinu (nejpravděpodobněji vodu, raději ovšem destilovanou), vyčkejte, až motor vychladne. Hrozí, že na vás vařící se chladící kapalina po odjištění víčka nádržky pro dolévání (víčko bývá většinou modré) vystříkne a popálí vás, riziko je to také pro motor - lít studenou vodu do horkého motoru může mít také fatální následky.

Prevence

Chladicí kapalinou je naplněn chladič a chladicí soustava auta, za úkol má ochlazovat motor, který se při práci zahřívá. Správně zvolená a naředěná kapalina také zabraňuje usazování koroze v chladicích systémech. „Chladicí kapaliny jsou dnes většinou zbarvené, takže je zřetelně vidět jejich množství v nádrži. Ideální hladina je mezi ryskami s maximální a minimální povolenou mírou,“ říká Karel Starý. Stav hladiny se zjišťuje u studeného motoru.

„Ani minimální, ani maximální hladina není optimální. Pokud je minimální, mělo by dojít k dolití, případně kontrole úniku. Pokud je maximální, není to zase ideální pro oběh kapaliny v systému,“ vysvětluje Starý. „Během cirkulace v chladicím systému sice k nepatrné změně hladiny dochází, nicméně jen v rozmezí maxima a minima.“

Jakou používá vaše auto najdete v manuálu, případně v servisní knížce. Laicky je rozlišujeme podle barvy na žlutou, modrou (fialovou), červenou nebo modrozelenou. Jaká kapalina je použita, bývá napsáno přímo na nádobce (typ B, C, D, G11, G12, G12++, G48 a další). Jednotlivé typy mají různé vlastnosti, jejich míchání proto Karel Starý nedoporučuje, hrozí totiž poškození motoru.

Výměnu chladicí kapaliny odborníci doporučují každé dva roky, přesný interval je napsaný v návodu k vozu nebo servisní knize, případně vám poradí v servisu. Právě chladicí médium bývá společně s brzdovou kapalinou velmi často podceňováno, podle Karla Starého asi nejvíce ze všech provozních kapalin. Nejjednodušší je nechat její výměnu na servisu, kde starou kapalinu umí také ekologicky zlikvidovat.

„Chladicí kapalina je celoroční, míchá se s destilovanou vodou v koncentraci přibližně pro minus 20-30 stupňů,“ vysvětluje Karel Starý. A upozorňuje na častou lapálii: když do motoru dolijete vodu, snížíte tím mrazuvzdornost chladicí kapaliny, což se může vymstít v zimě. Nezapomeňte na to.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Servis auta jako hypotéka: předplacený servis zafixuje ceny

Ilustrační snímek

Většina soukromých zákazníků při výběru auta upřednostňuje racionální ukazatele, jako jsou cena a užitná hodnota, tedy...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Najdete na iDNES.cz