Jak už název napovídá, chladicí kapalina má za úkol udržovat optimální pracovní teplotu motoru. Jde o mix nemrznoucí směsi (známé také jako fridex) a destilované vody. Teplo vzniklé spalováním odvádí k chladiči, a tím snižuje teplotu agregátu.
Úbytek kapalinyKapalina může pomalu ubývat, i když je chladicí soustava v pořádku. Pokud ale zaznamenáte velký úbytek, systém netěsní a je potřeba co nejdřív řešit opravu. |
Kontrola a doplnění chladicí kapaliny patří k nejjednodušším úkonům při péči o vozidlo – pokud tedy nepatříte k majitelům nějakého staršího kousku se vzduchem chlazeným motorem. Kontrolovat její množství byste měli ideálně jednou za měsíc. Nedostatek a následně i přehřívání motoru se vždy projeví v dlouhých kolonách.
Kde hledat chladicí kapalinu
Nádobku chladicí kapaliny najdete v motorovém prostoru – většinou je ve tvaru koule či kvádru. Je čirá, zpravidla má modré víčko s piktogramem teploměru a na boku rysky MIN a MAX. Hladinu kapaliny díky tomu můžete ověřit, aniž byste nádobku otevírali.
Nádobky chladicí kapaliny
Kdy kapalinu doplnit
Hladinu chladicí kapaliny odečítejte před nastartováním. V případě, že se hladina blíží k minimální rysce, nebo je dokonce pod ní, je potřeba kapalinu dolít. Na nízkou hladinu vás v novějších autech také může upozornit kontrolka.
Nádobku otevírejte jen za studena. Chladicí systém je za běhu pod tlakem, a pokud nádobku otevřete krátce po zhasnutí motoru, může vás popálit. Nehledě na to, že pak nejspíš budete muset hledat odlétnuvší víčko.
Jakou kapalinu použít
Držte se barvy kapaliny, která ve voze je. Jaký typ přesně máte použít, také najdete v manuálu nebo na samolepce v motorovém prostoru.
V závislosti na konstrukci motoru vyžadují různá auta odlišné kapaliny, každá má totiž trochu jiné vlastnosti. Existují čtyři základní typy chladicích kapalin, které se od sebe liší použitými aditivy.
Označení | Barva | Kdy se hodí |
---|---|---|
G10 | Žlutá | Starší motory bez hliníkové hlavy |
G11 | Modrozelená | Motory s hliníkovou hlavou |
G12 | Červená | Motory s hliníkovou hlavou |
G13 | Růžová/fialová | Nejnovější vozy |
K dostání je většinou ve formě koncentrátu, který je vhodné ještě před nalitím do vozu namíchat s destilovanou vodou. Správný poměr najdete v tabulce na obalu kapaliny.
Kdy měnit celou náplň
Životnost chladicí kapaliny v motoru není neomezená – preventivně by se měla vyměňovat každé dva roky. Práci můžete svěřit servisu, ale ani výměna není u většiny aut nijak náročný úkon – mívají v nejnižším bodě chladicí soustavy výpustný šroub. Pokud není, stačí na vhodném místě rozpojit hadice a systém vypustit. Ideální je přitom povolit víčko nádobky.