Neděle 19. září 2021, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. září 2021 Zita

Je čas sundat zimní obutí. Autu dopřejte i myčku a kontrolu kapalin

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených povětrnostních podmínek. To znamená, by se měli objednat do servisu na přezutí. Auto si však po zimě zaslouží i další péči. Na co byste neměli zapomenout?

Podle interních průzkumů společnosti Continental najezdí český řidič v průměru 15 200 kilometrů za rok, a to na pneumatikách ve stáří zhruba tři a půl roku. Větší porce kilometrů připadá na letní sezonu | foto: Česká asociace asistenčních služeb

Autorizované servisy i některé pneuservisy mají na nové obutí a služby speciální jarní akce. Přezouvání na letní neprobíhá tak nárazově, jako je tomu u zimních pneumatik, kdy řidiče nutí sníh a mrazy vyměnit pneumatiky co nejrychleji.

Průzkumy společnosti Continental ukazují, že řidiči na letní pláště nepřezouvají automaticky hned po konci března, ale čekají na dobré počasí. Pětina řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá vůbec, a to i z důvodu „dojíždění“ zimních plášťů, které však odborníci nedoporučují.

„Problém s opotřebovanými pneumatikami čeští řidiči řeší pragmaticky a snaží se je ‚dojet‘ během letní sezony. V tomto případě je zapotřebí větší obezřetnosti, protože zimní pneumatika má většinou delší brzdnou dráhu, horší boční vedení a hlučnost,“ uvádí Juraj Ižvolt ze společnosti Continental Barum.

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi. Zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. Zato teploty vyšší než plus sedm stupňů Celsia jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ovšem je zásadní slabinou na teplém povrchu silnice. 

Rozdíl brzdných drah může činit až dvacet procent, za vysokých letních teplot okolo třiceti stupňů Celsia to může být téměř třetina. Zhoršuje se také ovladatelnost vozidla. Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva.

Velmi oblíbená u nás zůstává výměna pneumatik svépomocí. To potvrdila celá řada průzkumů, ve kterých si kola takto mění okolo čtyřiceti procent respondentů. „Při výměně kol svépomocí je důležité znát základní pravidla. Z důvodu bezpečnosti obujte pneumatiky s menší hloubkou dezénu vždy na přední nápravu. Dávejte na všechna čtyři kola stejné pláště, popřípadě dva stejné na jednu nápravu. Pro jistotu správného přezutí však raději vyhledejte specialisty,“ radí Aleš Langer z Continental Barum. 

Pokud to přece jen chcete zvládnout sami, překontrolujte i několikrát pevné dotažení všech šroubů. V ideálním případě ještě jednou po ujetí několika kilometrů, třeba u benzinky, kam jedete po výměně překontrolovat tlak v pneumatikách. I pokud si prohazujete kola sami, vyplatí se jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Naplánujte si to třeba na květen, až opadne nával. Zkušené oko servisního technika odhalí závady na podvozku. Umí je vyčíst z opotřebení pneumatiky.

Do servisu

V zimě dostalo auto zabrat. Jen u pneumatik nekončete, s nástupem jara mu dopřejte návštěvu servisu. „Servisní technici podrobí kontrole všechny důležité komponenty od brzdové soustavy přes výfukovou soustavu a klimatizaci až po akumulátor a provozní kapaliny. Součástí jarní servisní prohlídky je také kontrola realizace dílenských a svolávacích akcí,“ vypočítává Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika. Jako banalita se zdá správné nastavení světlometů, technici od STK se ovšem shodují, že s „rozhozenými“ světlomety jezdí ke kontrole nejméně polovina aut.

Sami zvládnete zkontrolovat provozní náplně, základem je ověřit hladiny oleje v motoru a chladicí a brzdové kapaliny, to byste měli dělat pravidelně. Brzdový pedál by neměl vibrovat, což většinou značí zvlněné brzdové kotouče. Sami zvládnete i výměnu stěračů.

U starších aut nechte překontrolovat brzdovou kapalinu, jejíž výměna je obvykle předepsána poprvé po třech letech od uvedení vozidla do provozu a následně každé dva roky. Degradovaná kapalina zpomaluje reakce brzd. Překontrolovat nechte geometrii vozidla, která ovlivňuje jízdu, ale také životnost pneumatik. Pozornost věnujte vyvážení kol, pokud za jízdy po rovné vozovce cítíte vibrace od podvozku, zamiřte do pneuservisu.

Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí lacinější řady náhradních dílů. Od originálních se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant. Cenový rozdíl činí až desítky procent. Kromě toho mívají pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Slevové poukazy umožňují pořídit servisní úkony, díly a příslušenství se zvýhodněním až dvacet procent. Výhodou profesionální péče autorizovaných partnerů značky je také dvouletá záruka na díly i práci,“ dodává Špinar.

Po zimě dopřejte autu návštěvu myčky a nejkomplexnější mycí program obsahující také očistu podvozku. Sůl, kterou silničáři ošetřují vozovku, nahlodává plechy vozu. Myčka s tlakovou vodou vyžene nečistoty a sůl i ze schovaných koutů a dutin.

V pneuservisu

V období, kdy statisíce motoristů přezouvají na letní pneumatiky, je riziko chyby větší. Upadlé kolo může mít tragické následky. „Autoservis či pneuservis musí při přezouvání pneumatik či výměně celých kol vždy respektovat schválený postup, a to včetně kontrol tak, aby nedocházelo k pochybením, která by mohla ohrožovat zákazníka i bezpečnost silničního provozu,“ uvádí pro iDNES.cz Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autorizované servisy mají pro výměnu kol i přezouvání pneumatik přesně předepsaný postup. Při výměně kol musí být především všechny dosedací plochy čisté. Mechanik musí zkontrolovat nejen samotný disk, ale také dosedací a středící plochy brzdového kotouče a odstranit případné nečistoty, korozi, oleje a tuky. Totéž platí pro otvory pro šrouby a samotné šrouby kola.

Předpisy škodováckých servisů stanovují, že všechny šrouby musí být nejprve našroubovány ručně, přičemž se musí pohybovat zcela volně. Šrouby zkorodované nebo s těžkým chodem je vždy třeba vyměnit. Šrouby se přichytí, poté se vozidlo spustí na podlahu a šrouby se křížem dotahují, čímž se minimalizuje riziko špatného dosednutí ráfku na styčnou plochu.

Poté se šrouby kol dotahují momentovým klíčem na přesně určený moment. Například předpisy servisů Škody zakazují používat k dotahování kol pneumatickou utahovačku. Její použití nezaručí přesné usazení a dotažení kola. Pokud pneuservis přece jen automatickou utahovací pistoli používá, musí mechanik následně ještě překontrolovat dotažení ručně klíčem.

  • Nejčtenější

Zničené nárazníky, nabouraná auta. Mnozí řidiči neumějí ani najet do myčky

Manévrování autem natěsno ve stísněných prostorách patří k vrcholovým řidičským disciplínám. Se stále mohutnějšími a...

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Bicykly jsou hvězdami autosalonu v Mnichově. Odvezou pivo, nákup i rodinu

Mezinárodní automobilová výstava (IAA) už nechce být jen obyčejnou přehlídkou aut, po přesunu autosalonu z Frankfurtu...

Na nové auto si zákazník počká i déle než rok, dodávky se stále oddalují

Čekací doba na některé nové osobní vozy se až zdvojnásobila. Zákazníci v Česku mohou na objednaná auta čekat i déle než...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

C5 je zpátky. Čínský citroën se tváří jako SUV a kombi, není ani jedno

Francouzským automobilkám a Citroënu obzvláště odvaha zkoušet něco nového vlastně nikdy nechyběla. A překvapovat...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Provozujte svůj Mercedes bez starostí. S předplacenými službami ušetříte

Advertorial Náklady spojené se servisem vozidla mohou být někdy trochu neočekávané. I proto se v posledních letech prosazují různé...

Péče o auto: výměna koncového tlumiče výfuku se dá zvládnout i bez mechanika

Premium V mnoha autech opravy výfuku nevyžadují sváření. Hlučný tlumič si jednoduše můžete vyměnit sami. Níže naleznete návod,...

Skladové prostory
Skladové prostory

náměstí Svobody, Bzenec, okres Hodonín
15 000 Kč/měsíc

Gabriela Soukalová je poprvé maminkou, narodila se jí holčička

Bývalá biatlonistka Gabriela Soukalová (31) se stala maminkou. S partnerem Milošem Kadeřábkem přivítala moderátorka na...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...