Je čas sundat zimní obutí. Autu dopřejte i myčku a kontrolu kapalin

aktualizováno 
Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených povětrnostních podmínek. To znamená, by se měli objednat do servisu na přezutí. Auto si však po zimě zaslouží i další péči. Na co byste neměli zapomenout?

Podle interních průzkumů společnosti Continental najezdí český řidič v průměru 15 200 kilometrů za rok, a to na pneumatikách ve stáří zhruba tři a půl roku. Větší porce kilometrů připadá na letní sezonu | foto: Česká asociace asistenčních služeb

Autorizované servisy i některé pneuservisy mají na nové obutí a služby speciální jarní akce. Přezouvání na letní neprobíhá tak nárazově, jako je tomu u zimních pneumatik, kdy řidiče nutí sníh a mrazy vyměnit pneumatiky co nejrychleji.

Průzkumy společnosti Continental ukazují, že řidiči na letní pláště nepřezouvají automaticky hned po konci března, ale čekají na dobré počasí. Pětina řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá vůbec, a to i z důvodu „dojíždění“ zimních plášťů, které však odborníci nedoporučují.

„Problém s opotřebovanými pneumatikami čeští řidiči řeší pragmaticky a snaží se je ‚dojet‘ během letní sezony. V tomto případě je zapotřebí větší obezřetnosti, protože zimní pneumatika má většinou delší brzdnou dráhu, horší boční vedení a hlučnost,“ uvádí Juraj Ižvolt ze společnosti Continental Barum.

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi. Zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. Zato teploty vyšší než plus sedm stupňů Celsia jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ovšem je zásadní slabinou na teplém povrchu silnice. 

Rozdíl brzdných drah může činit až dvacet procent, za vysokých letních teplot okolo třiceti stupňů Celsia to může být téměř třetina. Zhoršuje se také ovladatelnost vozidla. Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva.

Velmi oblíbená u nás zůstává výměna pneumatik svépomocí. To potvrdila celá řada průzkumů, ve kterých si kola takto mění okolo čtyřiceti procent respondentů. „Při výměně kol svépomocí je důležité znát základní pravidla. Z důvodu bezpečnosti obujte pneumatiky s menší hloubkou dezénu vždy na přední nápravu. Dávejte na všechna čtyři kola stejné pláště, popřípadě dva stejné na jednu nápravu. Pro jistotu správného přezutí však raději vyhledejte specialisty,“ radí Aleš Langer z Continental Barum. 

Pokud to přece jen chcete zvládnout sami, překontrolujte i několikrát pevné dotažení všech šroubů. V ideálním případě ještě jednou po ujetí několika kilometrů, třeba u benzinky, kam jedete po výměně překontrolovat tlak v pneumatikách. I pokud si prohazujete kola sami, vyplatí se jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Naplánujte si to třeba na květen, až opadne nával. Zkušené oko servisního technika odhalí závady na podvozku. Umí je vyčíst z opotřebení pneumatiky.

Do servisu

V zimě dostalo auto zabrat. Jen u pneumatik nekončete, s nástupem jara mu dopřejte návštěvu servisu. „Servisní technici podrobí kontrole všechny důležité komponenty od brzdové soustavy přes výfukovou soustavu a klimatizaci až po akumulátor a provozní kapaliny. Součástí jarní servisní prohlídky je také kontrola realizace dílenských a svolávacích akcí,“ vypočítává Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika. Jako banalita se zdá správné nastavení světlometů, technici od STK se ovšem shodují, že s „rozhozenými“ světlomety jezdí ke kontrole nejméně polovina aut.

Sami zvládnete zkontrolovat provozní náplně, základem je ověřit hladiny oleje v motoru a chladicí a brzdové kapaliny, to byste měli dělat pravidelně. Brzdový pedál by neměl vibrovat, což většinou značí zvlněné brzdové kotouče. Sami zvládnete i výměnu stěračů.

U starších aut nechte překontrolovat brzdovou kapalinu, jejíž výměna je obvykle předepsána poprvé po třech letech od uvedení vozidla do provozu a následně každé dva roky. Degradovaná kapalina zpomaluje reakce brzd. Překontrolovat nechte geometrii vozidla, která ovlivňuje jízdu, ale také životnost pneumatik. Pozornost věnujte vyvážení kol, pokud za jízdy po rovné vozovce cítíte vibrace od podvozku, zamiřte do pneuservisu.

Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí lacinější řady náhradních dílů. Od originálních se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant. Cenový rozdíl činí až desítky procent. Kromě toho mívají pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Slevové poukazy umožňují pořídit servisní úkony, díly a příslušenství se zvýhodněním až dvacet procent. Výhodou profesionální péče autorizovaných partnerů značky je také dvouletá záruka na díly i práci,“ dodává Špinar.

Po zimě dopřejte autu návštěvu myčky a nejkomplexnější mycí program obsahující také očistu podvozku. Sůl, kterou silničáři ošetřují vozovku, nahlodává plechy vozu. Myčka s tlakovou vodou vyžene nečistoty a sůl i ze schovaných koutů a dutin.

V pneuservisu

V období, kdy statisíce motoristů přezouvají na letní pneumatiky, je riziko chyby větší. Upadlé kolo může mít tragické následky. „Autoservis či pneuservis musí při přezouvání pneumatik či výměně celých kol vždy respektovat schválený postup, a to včetně kontrol tak, aby nedocházelo k pochybením, která by mohla ohrožovat zákazníka i bezpečnost silničního provozu,“ uvádí pro iDNES.cz Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autorizované servisy mají pro výměnu kol i přezouvání pneumatik přesně předepsaný postup. Při výměně kol musí být především všechny dosedací plochy čisté. Mechanik musí zkontrolovat nejen samotný disk, ale také dosedací a středící plochy brzdového kotouče a odstranit případné nečistoty, korozi, oleje a tuky. Totéž platí pro otvory pro šrouby a samotné šrouby kola.

Předpisy škodováckých servisů stanovují, že všechny šrouby musí být nejprve našroubovány ručně, přičemž se musí pohybovat zcela volně. Šrouby zkorodované nebo s těžkým chodem je vždy třeba vyměnit. Šrouby se přichytí, poté se vozidlo spustí na podlahu a šrouby se křížem dotahují, čímž se minimalizuje riziko špatného dosednutí ráfku na styčnou plochu.

Poté se šrouby kol dotahují momentovým klíčem na přesně určený moment. Například předpisy servisů Škody zakazují používat k dotahování kol pneumatickou utahovačku. Její použití nezaručí přesné usazení a dotažení kola. Pokud pneuservis přece jen automatickou utahovací pistoli používá, musí mechanik následně ještě překontrolovat dotažení ručně klíčem.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Nastartuje i v mrazu. Vše, co potřebujete vědět o autobateriích

Autobaterie

Mráz sám o sobě autobateriím nijak výrazně nevadí. Přesto je začátek zimy s prvními teplotami pod nulou nejtypičtějším...

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Turbodmychadlo

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Servis auta jako hypotéka: předplacený servis zafixuje ceny

Ilustrační snímek

Většina soukromých zákazníků při výběru auta upřednostňuje racionální ukazatele, jako jsou cena a užitná hodnota, tedy...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz