Diskuse k článku

Nastartuje i v mrazu. Vše, co potřebujete vědět o autobateriích

Mráz sám o sobě autobateriím nijak výrazně nevadí. Přesto je začátek zimy s prvními teplotami pod nulou nejtypičtějším obdobím, kdy kvůli mrtvé baterii nemusíte nastartovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76i89c34h93a21l 85K49r87č48á50l 6698218666712

Pokud to správně chápu, tak když do starého auta koupím baterku určenou do nového s chytrým nabíjením a start - stopem, tak tam vydrží téměř věčně.

0/0
28.11.2018 12:08

J62o64s61e98f 97M86i74k37i82n 5473824585274

Také ne. Nové baterky mají větší nabíjecí napětí. Takže nová baterka ve strém se nenabije a starší model baterky v novém autě se přebijí

0/0
28.11.2018 14:14

L31u39k35á77š 42S64v69o29b26o46d83a 1873148675438

Keci v kleci - koupil jsem si do starého auta baterii AGM a nabíjí se na uplně stejný napětí jako ta stará. Akorát to lépe startuje protože to je "tvrdší zdroj" , předpokládám tedy delší životnost.

+1/0
2.12.2018 17:21

J74o65s73e89f 59M54i57k28i70n 5573284795664

Ano "Keci v kleci"

http://www.hwworld.cz/index.php/clanky/454-nabijeni-olovenych-akumulatoru

0/0
3.12.2018 10:33

J89o25s95e20f 73M12i90k69i27n 5213444425344

Z toho rovněž vyplývá, že pro mnoho typů zejména starších vozidel nejsou bezúdržbové akumulátory vůbec vhodné, neboť nabíjecí napětí alternátoru je mnohdy nastaveno velice nízko, často jen na 13,6 - 13,7 V (naprázdno). V zátěži (např. u nás je aktuální ten nesmysl o denním svícení) je napětí ještě nižší. Vapníko-vapníkové akumulátory v takových vozidlech není možné vůbec nabít a mj. vlivem sulface elektrod poměrně rychle výrazně klesá kapacita. Obecně platí, že pro taková vozidla nemá nic lepšího než maximálně nízkoúdržbové akumulátory (a i u těch je vhodné dosáhnout napětí alespoň 14 V) smysl, životnost je zpravidla horší, než s klasickými nalévanými akumulátory. Navíc jsou výrazně dražší.

0/0
3.12.2018 10:34

L16u91k44á44š 61S23v98o69b69o49d72a 1273848375708

Jenomže pak je tam taky tabulka ze které vyplývá, že pro AGM baterii stačí napětí 14,3 V aby se vůbec začala nabíjet a pro nízkoúdržbovou 14,4 V. Takže tohle jim trochu nesedí do tý báchorky. Jinak samosebou souhlas, že pokud by někomu dával alternátor 13,6 V tak je v pytli - tohle je totiž klasika u aut se start stopem pokud usouději že maji nabito

0/0
3.12.2018 19:04

J83a76n 59H71o17l51a49n 9591561685905

A nyní stručně a česky prosím :-/

0/0
27.11.2018 21:41

P92e93t40r 83M94i55c77h25a22l 2330214771232

Mám baterku šest a půl roku a šlape jako hodinky. Nemám start - stop, žádné osvětlení při příchodu a odchodu, vypínám ventilátor etc. Chce to prostě jen používat hlavu.

+2/0
27.11.2018 20:24

V82á27c52l90a54v 36N70o11v84o15t42n55ý 2364668813

Pokud v dobré víře pořídíte akumulátor s kapacitou výrazně vyšší, nemusí být alternátor schopen ho dostatečně dobíjet

Zdroj: https://auto.idnes.cz/autobaterie-baterie-akumulator-nabijecka-f1w-/autoservis.aspx?c=A181121_183851_autoservis_fdv

Mohl by autor vysvětlit proč?

Je to hodně rozšířený nesmysl, kterému ovšem spousta lidí bezmezně věří.

+2/−4
27.11.2018 19:46

A61n98t50o93n84í14n 54S17v76o74b18o88d31a 3384583559712

u nových aut musíte při výměně baterie naprogramovat parametry baterie, aby dobíjecí systém věděl, jak má zacházet s baterií, dnes je to věda, vyměnit baterii :-(

+1/0
27.11.2018 19:56

P53e47t92r 93Č67e31r16m65á23k 9638315929540

Vcelku známa věc, alternátor je obecně dimenzován jen na nejnutnější míru která odpovídá potřebě příkonu všech spotřebičů v autě a dobíjení baterie o doporučené kapacitě. Pochopitelně nějaká rezerva tam je a člověk taky nejezdí pořád se vším zaplým, ale stačí zimní použití v režimu krátkých jízd kdy jede skoro všechno (světla, vyhřívání oken, zrcátek sedaček atd, příhřev, ventilátor atd) a je to tam a pak je problém že alternator je schopen dobít sotva tu původní baterii, tu velkou už nikoliv, což paradoxně může vést k jejímu zníčení.

To je obecně, do toho přidejte moderní auta která dokonce úmyslně nenabíjí do plna, a battery managementy které vyžadují kodóvání a to je vesměs k dispozici jen k pár výrobcem doporučených kapacitách.

+2/0
27.11.2018 23:26

A77n62t10o51n57í39n 70S22v37o28b97o23d96a 3824773619622

originální baterie vydrží nejdéle, takže v jednom autě má 10 let a v druhém 7 let, ale v nejnovějším se Start-stopem 4 roky a asi první umře, bude stát stejně jako ty dvě z těch starších aut dohromady :-(

+2/0
27.11.2018 18:59

M22a63r75t83i98n 64Š23e43n68k 1155825728774

A to se vyplatí. Hlásají automobilky nad troškem ušetřeného paliva.

+4/0
27.11.2018 20:28

A48n40t52o54n80í62n 20S68v38o17b96o41d82a 3354653749682

u plynového je to úplně na hlavu postavené, ta troška CNG nestojí za ty zbytečné starty :-(

0/0
27.11.2018 20:31

S18t19a81n45i12s68l80a90v 12L77á10t85a44l 8958117161531

Ekologové mohou hýkat blahem. Kolik emisí tím ubude !!!

0/0
5.12.2018 8:55

K55a29r73e66l 39H32o79r98á11k 2938469753123

Pane jo, to snad raději zase zavést do povinné výbavy startovací kliku a jezdit bez baterky. Nebo udělat startér na stlačený vzduch jako to měly tanky.

+1/−1
27.11.2018 18:16

P39e23t63r 68Č65e93r50m85á10k 9718185899370

Poměrně obsáhlý ale bezobsažný článek. Chybí info o kvalitě baterií (jestli má ekonomičtěji pojaté lisované desky jako třeba Varta nebo kvalitnější lité jako Bannerka atd) což je určuje k danému typu použití, o výskytu inteligentního dobíjení (battery management nesouvisí se start-stopem, mají jej i starší auta bez něj) a jeho specifikách (nová baterie se musí nakódovat atd).

+7/−1
27.11.2018 18:06

J31o62s45e80f 29Š21o29l48t44e52s 8524238310693

Tento článek se zde objevil naprosto nečekaně současně s příchodem prvních mrazů. By mě zajímalo, kdo zaplatil víc ;-D;-D

0/0
27.11.2018 17:12

I95v64a11n 97M61i14n87á97ř 7762404907601

Přestože jsem tento sofystikovaný článek přečetl až do konce - nevím, zda jsem se dozvěděl .. něco opravdu užitečného :-(.

+15/−2
27.11.2018 16:50

J18i71ř87í 46K79o36h92o14u19t 3544491873585

Nevím, co je sofYstikovaný článek, ale myslím, že sofistikovaný ani neměl být.

0/−1
28.11.2018 0:22

R87o91m19a73n 29F25o23j80t29í25k 4301759528875

V autorozvodech se nikdy baterie nedobije na 100% , maximálně se udrží předchozí stav , buď tím že se udržuje provozní napětí 13,8V = 50% kapacita nebo se nabíjení dokonce vypíná. Jediné funkční řešení je minimálně 2x ročně baterii nabít do napětí 15V = 100% (baterie začíná plynovat) , tedy určitě ne "inteligentní" nabíječkou,která dá max 14,4 v (a to jen některé). Popisované baterie (v článku) jsou jen předražené, jediné opravdu zásadní řešení je gelová baterie se spirálními elektrodami, která dává obrovský startovací proud při malých rozměrech a vydrží běžně i 15let. Osobně jsem jí preventivně vyměnil po 14-ti letech i když v zimě spolehlivě nahodila 2,2l diesel .R^

+3/−4
27.11.2018 15:51

T39o68m57á56š 82D52o80m38i87n35i80k 7635765514425

Nejsem expert na baterie, ale nerozumím, jak může být 13.8 V padesáti procenty kapacity, když v klidu je maximum cca 12.8.

+1/0
27.11.2018 17:21

I85g91o55r 55H58r73u55s10o16v66s65k71y 2449939893680

napatie a kapacita su dve rozne veci.

+1/0
3.12.2018 8:26

P30e58t60r 49Č25e78r85m91á40k 9748455219800

Takhle - v první části souhlas, v autě se baterka plně nabije jen obtížně. Naopak není pravda že inteligentní nabíkečka by to neuměla - umí a není to jen o napětí (umí samozrějmě i více než 14,4) ale o proudu. R^

+1/0
27.11.2018 17:53

M85a92r44t59i13n 77D82o44h82n96a42l 5807943118568

Už jsem tady kdysi psal, že systém start-stop je největší stupidita, kterou autoprůmysl v historii vymyslel. Jeho navrhovatele měli dát do kazajky a zavřít do blázince.

+35/0
27.11.2018 15:29

T52o41m89á93š 56D91o81m45i76n75i69k 7665425794635

Start-stop není primárně to, co bateriím vadí. Škodí jim zejména inteligentní dobíjení.

+4/0
27.11.2018 17:15

J93a84r79e77k 98W44o86l90f 5460239760

První věc co vždycky na autě se START-STOP hledám, je tlačítko, kterým ho vypnu ...

+27/0
27.11.2018 12:10

M51i81l97o90s89l83a97v 59U95r24b42a61n 4548649560843

Já start - stop nemám, ale jde to vypnout trvale v řídící jednotce?

0/0
27.11.2018 14:56

P10e97t16r 30K71n24ě61b30o91r81t 3981440

U vw ne.

0/−1
27.11.2018 14:58

M87i53l95o13s13l19a78v 14U92r93b77a77n 4758589810143

U VW jako koncernu nebo značky?

0/0
27.11.2018 15:00

M97a70r46t26i53n 79P39l15z46á25k 2707319198834

U Škody přes diagnostiku trvale ano (stačí k tomu i mobil a BT OBD2 modul od Číňana za tři kila), u VW to tudíž půjde také.

+3/0
27.11.2018 15:19

P38a69v90e26l 59Š61e35d88l65b51a60u47e16r 7958141212525

A u aut?

0/0
27.11.2018 17:08

P93e47t13r 48Č87e83r38m96á71k 9988265729960

Lze.

0/0
27.11.2018 17:53

T72o62m42á71š 83D93o49m16i66n64i54k 7455445574605

To ale problémy s baterií neřeší.

+2/0
27.11.2018 17:13

J12a28r91o98s49l20a58v 77P25o45r34t 7319137429305

Čím více elektroniky tím více probémů a poruch .

+21/0
27.11.2018 12:08

J64a63k89u48b 78S62e73k52e62r42a 6376570536415

K tomu "inteligentnímu" dobíjení, kdy se baterie dobíjí jen když klesne napětí na určitou mez.

Je pravda, že po 100km nepřetržité jízdy můžete přijet k domu s téměř vybitým aku. Pokud bude mráz a nechá se auto stát např. 2 týdny, už nemusí nastartovat.

Mělo by se dodat, že se tyhle baterky vždy dobíjí zpravidla při jízdě z kopce při "brždění motorem".

Nevím jestli je tam uvedeno (asi ne), že tyto baterie dosahují sotva poloviční životnosti a stojí zpravidla 2-3 více, než klasické autobaterie, bez start stop systému.

Toto "inteligentní" dobíjení zavedly automobilky proto, aby se ušetřily cca 2 gramy CO2 na 100km jízdy, ale zase nikdo nespočítal, kolik se vyplýtvá CO2 na nutnost vyrobit 2 až 3x kusů baterií a stejného množství likvidace starých kusů :-).

Ps: Tchán má v Dacii Logan baterii ROMBAT, která je dnes 14 let stará a pořád točí...

+33/0
27.11.2018 11:42

M45a82r42e47k 92M48i21š96á96k 7797967328524

Logana natočíte i přes 4 tužkové ;-)

+4/−1
27.11.2018 12:17

J83a92k67u58b 24S83e63k32e33r79a 6806670216325

Na modelu Dacia 1310TX z roku 1989, který i chvíli vlastnil, byla i startovací klika :-)

+3/0
27.11.2018 12:59

J65o27s56e86f 76Š31o30l71t13e87s 8474698930373

Já ji měl na žigulu. Nikdy jsem ji nepotřeboval.

0/0
27.11.2018 18:13

J52i92n51d97ř64i50c98h 78Š48k68o98p39e56k 4815591180675

pravdu máš. Automobily by musely myslet v širších souvislostech, což je na jejich manažéry příliš ;-D

+2/0
27.11.2018 13:14

P22e80t10r 73Č41e61r50m45á74k 9618725959540

To ani ne, ale širší souvislosti nesouvisí s tím co musejí plnit legislativně.

+1/0
27.11.2018 17:55

J83i15ř40í 48S41c84h92w37a46c97h 8528634968296

žádná legislativa jim nenařizuje huntovat baterii "hloupým" nabíjením.

0/−1
27.11.2018 22:09

J57i41ř12í 80J28e84l55í58n87e84k 5705326893629

..leda že by jim nějaká vysoce inteligentní legislativa nařizovala šetřit každý gram CO2, takže výrobci hledají i na první pohled hloupé způsoby jak toho dosáhnout.. nebo si myslíte, že start/stop nebo odpojování alternátoru výrobci aplikují aby jejich konstruktéři měli co dělat? ;-)

+2/0
28.11.2018 2:53

J88i74ř37í 45S26c66h48w32a41c39h 8218794778596

bohužel tyto způsoby jak ušetřit každý miligram CO2 jsou evidentně hloupé i na pohled druhý....

0/0
28.11.2018 12:15

P30e76t86r 28Č32e18r56m83á61k 9578285419830

Legislativa jim právě určuje množství emisí, a pro jejich splnění jsou následně nutné tyto krokyR^

0/0
2.12.2018 20:18

J97i59ř80í 60S55c23h70w46a82c19h 8768354608126

Prdlajs, je to opět jen zneužívání mezery v metodice NEDC.

0/0
3.12.2018 9:44

P90e91t78r 48Č88e72r75m79á37k 9638925449710

No dyť o tom tu je řeč Jiříku, a protože pro výpočet emisí co2 se používá právě nedc tak se to muselo takhle dělat.

0/0
3.12.2018 21:28

J39a80n 28K52o83ř68á48n 7167488438786

Mám v Audi 11 let starou bat a také stále jede.

0/0
27.11.2018 15:58

P40a29v32e45l 59J40e14ř19á55b82e94k 7811692644487

Až koupíte novou, tak na těch 11 let budete vzpomínat

+5/0
27.11.2018 20:44

Najdete na iDNES.cz