Se slavným jménem
MONTE CARLO

Kořeny!

Na mladého krále tento vůz musel udělat dojem. Spojoval to nejlepší z technického umu, designérského umění i sportovních schopností, která mladoboleslavská automobilka mohla nabídnout. Řeč je o patrně nejkrásnějším českém autě: Škodě POPULAR Monte Carlo. V roce 1938 totiž darovala československá vláda zvláště luxusní provedení roadsteru hlavě spojenecké královské Jugoslávie, tehdy teprve čtrnáctiletému Petaru II. Karađorđevićovi. Jméno Monte Carlo nosí vozy Škoda už 86 let, nejnověji jej získala Fabia ve čtvrté generaci. Jaká je? Svěží i tradiční.

Exteriér

Modely Monte Carlo mají charakteristické prvky, podle kterých jsou na ulicích nepřehlédnutelné. Které to jsou? Tradiční černá maska chladiče, zrcátka, spoiler a lemy prahů. Designovou lahůdkou je černá střecha (parádní panoramatická). Automobilka hodně „vyšívala“ na aerodynamice modelu, takže kola dostala speciální aerodynamické kryty. Pozornost se napřela i na zadní spojler, pečlivě laděný tak, aby kladl co nejmenší odpor proudícímu vzduchu.

Odlišný vzhled dodá autu šmrnc. Už běžná Fabie působí ve srovnání s předchozí generací mnohem emotivněji a sportovněji, a to je vidět i na našem tradičním Monte Carlu.

Daniel Petr Designer ve společnosti ŠKODA AUTO a.s.

Škoda Fabia se v rámci svého segmentu pyšní aerodynamikou s koeficientem cs 0,28. Velkou měrou se na výsledku podílí aktivní žaluzie pod maskou chladiče, zakrytování podvozku a zpětná zrcátka. Výsledkem je úspora 5 g CO2 na kilometr a při ustálené rychlosti 120 km/h klesla spotřeba o 0,2 l/100 km.

Více informací

Interiér

V interiéru vůz dostal nový měkčený materiál s karbonovým vzhledem coby dekor přístrojové desky a loketních opěrek předních dveří. Sportovní vzhled evokují detaily v červené metalíze, jako je dekorační lišta na přístrojové desce, části středové konzoly a madla dveří. K takto laděnému vozu samozřejmě patří nová sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Tradiční „poznávací znamení“ Monte Carla designéři neměnili: k nim patří třeba černá stropnice i kůží obšitý a černou nití prošívaný sportovní volant.

Materiály v interiéru jsou kvalitnější. Zachováváme DNA Monte Carla z předchozích generací. K červené barvě jsme přidali ještě černou, která na přídavných prvcích exteriéru vypadá nejlépe. K tomu patří i folie "a la karbon“.

Kateřina Vránová Designer ve společnosti ŠKODA AUTO a.s.

Styl & atmosféra

U Monte Carla si pod kapotu mohou zvolit litrové tříválce s výkonem 70 a 81 kW. Slabší verze je spojená s pětistupňovým manuálem, silnější nabízí volbu mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým automatem DSG. Na vrcholu nabídky pak stojí čtyřválec 1,5 TSI EVO s výkonem 110 kW a točivým momentem 250 Nm, u něhož je sedmistupňová DSG převodovka standardem. V tomto provedení dosahuje automobil maximální rychlosti až 225 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouze 8 sekund.

Více informací

Pomocníci řidiče

  • V balíčku Travel Assist je vůz schopen částečně autonomní jízdy díky aktivnímu udržování v jízdním pruhu.
  • Adaptivní tempomat do rychlosti 210 km/h.
  • Kromě rozpoznávání dopravních značek nabídne aktivní protikolizní asistent.
  • Ve městě si Fabia najde vhodné místo a sama do něj zaparkuje.
Domluvit zkušební jízdu

Oceloví muži
na báječných strojích

V 1936 se na slavnou Rallye Monte Carlo vypravila dvojice Čechoslováků: Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman. Startovalo se 25. ledna a jejich Škoda Popular Sport vyrážela z řeckých Athén. Za čtyři dny a čtyři noci dokázala škodovka urazit 3852 kilometrů. Trasa vedla přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. I dnes by to byl slušný řidičský výkon, a co teprve před II. světovou válkou!

Pohl vzpomínal

„Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha.“

Posádka nakonec obsadila ve třídě do 1500 cm3 druhé místo. Čechoslováci mohli i zvítězit, kdyby organizátorům oznámili nepovolenou opravu vítězného italského vozu, jejímiž byli svědky v Budapešti. K udávání soupeřů se však nesnížili.

Vozy Škoda
na Rallye Monte Carlo

Škodovka uměla jejich úspěch využít. Už v červenci 1936 uvedla automobilka na trh sportovní automobil Škoda Popular Monte Carlo. Konstrukčně šlo o kombinaci podvozku lehčí řady Popular se silnějším motorem modelu Rapid. Čtyřválec 1,4 litru umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km/h. Do roku 1939 vzniklo celkem sedm desítek otevřených a uzavřených coupé vozů.

Vyzkoušejte se, co víte o historii a současnosti modelu Monte Carlo

Kvíz: Škoda Monte Carlo