Reklama je součást prodeje zboží nebo služeb. Informuje a současně se snaží přesvědčit zákazníka k určité volbě. Zde záleží především na nápadech, kreativitě tvůrců. Někde se to povede více, někdy méně. Většinou průměrně. Co je pro mě nepřijatelné, je omezování této kreativity z jiných než zákonných důvodů. Je mi jedno, jestli si pivovar myslí, že více či méně lechtivou kampaní pomůže prodeji svého piva. Co si opravdu myslíte - prodá víc piva atraktivní nebo ošklivá servírka? Je špatné takto o tom uvažovat? Když si vezmu na prezentaci sako, které mi více sluší, je to nedůležité rozhodnutí? Opravdu si někdo myslí, že přitažlivost rovná se nemravnost?
Omezovat nápady v reklamě chtějí většinou ti, kteří se nikdy nemuseli živit prodejem. Pohrdají námi a chtějí nám ještě navíc určovat, co je a co již není přijatelné. Kašlu na ně.
Dnes marketingoví manažeři již zcela neovládají proces komunikace. Díky především sociálním sítím je střet s nespokojeným či spokojeným zákazníkem jeho součástí. Není nic snadnějšího než založit na Facebooku profil a zaútočit na nějakou značku, výrobek či službu. S tím se musíme naučit žít. Ne to omezovat nebo zakazovat. Jsou-li reklamní tvůrci dost nápadití, dokáží to. Je-li značka řízena tupci, nepomůže ji nic. V tom je krása volného trhu. Zákazník rozhodne. Tečka.
Mám-li dojem, že mě nějaká reklama uráží mohu se ozvat. A nikdo mi v tom nemá bránit. Nemohu si ale přivlastňovat právo určovat, co má či nemá viset na billboardech. O tom zase rozhoduje jen zákazník. Je-li reklama hloupá či urážlivá, mine se účinkem a zadavatel to rychle pozná na prodejích. Takovou reklamu pak sám stáhne. Nepotřebuje k tomu žádné novodobé cenzory.
Tři vchody od mého domu zrušili před pár lety moji oblíbenou hospodu a udělali z toho Bernard Pub. Nelíbí se mi tam. Nevím vlastně, jestli je to hospoda nebo restaurace, na můj vkus je moc studená, neosobní. Ale dnes půjdu a jedno si tam dám. Rozruch kolem kampaně na pivo Bernard tedy na mě zafungoval. Asi jinak než si představovali aktivisté.
Příště holt musí být jejich komunikace více sexy.