Tým Mercedes mění historii, překonal výkon Ferrari, které jako jediné dokázalo v roce 1952 vyhrát první čtyři závody v sezoně. Bottas vyhrál v Austrálii, následující Velké ceny v Bahrajnu a Číně patřily Hamiltonovi a na městském okruhu v Baku opět zvítězil finský závodník. Na stříbrné pozici byl pokaždé druhý jezdec Mercedesu a čtyři double na úvod sezony formule 1, to se ještě nikomu nepovedlo.
Valtteri Bottas se díky druhému triumfu v sezoně posunul do čela šampionátu před týmového kolegu. Před Hamiltonem má náskok jednoho bodu, třetí Vettel zaostává o 35 bodů. „Důležité dnes bylo jet na jistotu a nedělat chyby, což se mi podařilo. Děkuji celému našemu týmu, jsem hrdý, že mohu být jeho součástí. Podařilo se mi udržet velmi rychlého Lewise za sebou, což vůbec nebylo snadné. Celkově to nebyl jednoduchý závod, musel jsem jet téměř po celou dobu naplno,“ uvedl po vystoupení z monopostu šťastný vítěz, kterého minulý rok už všichni odepisovali. Nezískal ani jedno vítězství a začalo se hovořit o jeho výměně. Nyní je zpět.
Lewis Hamilton uznal porážku a jako vždy chválil svou stáj: „Moc děkuji týmu, je to nejlepší start týmu do sezony, který jsme kdy měli. Vážím si toho, že všichni, na okruhu i v továrně, jsou stále hladoví po úspěších a je to hodně vidět. Gratuluji Valtterimu, odvedl dnes opět výbornou práci a neudělal jedinou chybu. Byl to zážitek sledovat, jak jistě si jdeme pro vítězství.“
Třetí Sebastian Vettel vypadal smířeně se současnou situací Ferrari. Na druhou stranu, díky tomu, že si jezdci Mercedesu berou body, jeho ztráta v celkovém pořadí není nikterak zásadní. „V prvním sektoru jsem bojoval s pneumatikami, měl jsem problémy s jejich zahřátím. Nebyl jsem celkově moc spokojený s autem, ale v dalším průběhu závodu se to lepšilo. Bál jsem se přezutí na tvrdší pneumatiky, ale paradoxně to na nich bylo lepší. Byl jsem naopak překvapen, že dokážu držet krok s mercedesy. Jsem rád, že jsem dokázal za sebou udržet Maxe a příště se pokusíme odvést lepší práci.“
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Za čtrnáct dní čeká seriál formule 1 první letošní evropský závod, Velká cena Španělska. „Barcelona není náš nejoblíbenější okruh, minulý rok se nám tam moc nedařilo, ale je pravda, že v zimních testech jsme tam dominovali. Tak uvidíme, zdali tam konečně dosáhneme na vítězství,“ dodal čtyřnásobný mistr světa.
Čtvrtou příčku vybojoval Max Verstappen s vozem Red Bull, na páté příčce se umístil Charles Leclerc s druhým vozem Ferrari. Monačan po nehodě v kvalifikaci startoval až osmý a v prvních zatáčkách se propadl na desáté místo. Úžasná stíhací jízda ho vynesla na první příčku, v první polovině závodu byl nejrychlejším pilotem na dráze, ale po výměně pneumatik zpomalil a stupně vítězů neohrozil.
Na šestém místě slavil Sergio Pérez s vozem Racing Point, za ním byli jezdci McLarenu, který po odchodu Fernanda Alonsa začíná získávat zpět dřívější pozice. Devátou příčkou zabodoval pro Racing Point také mladý Kanaďan Lance Stroll a poslední bod získal Kimi Räikkönen. Finův vůz Alfa Romeo neprošel prohlídkou před závodem, byl dodatečně diskvalifikován z kvalifikace a startoval z boxů, přesto i ve čtvrtém závodě sezony bodoval.
Na startu boj
Po zhasnutí červených světel přišlo jediné zaváhání Valtteriho Bottase v závodě. Finský rychlík setinu vteřiny zaspal a to stačilo, aby se Lewis Hamilton s druhým mercedesem dostal na jeho úroveň. První zatáčky byly dramatické, Hamilton najížděl ve výhodnější pozici, ale Bottas zaváhání parádně napravil, udržel nervy i vedení v závodě. Od té chvíle až do cíle už stájovému kolegovi nedal šanci.
Třetí muž kvalifikace Sebastian Vettel byl příliš daleko a začala jeho osamělá pouť od startu až do cíle. Němec se nikdy nedokázal přiblížit mercedesům na dosah, Verstappen za ním se nikdy dost nepřiblížil. Nizozemci nepomohl start, v němž bývá většinou silný, tentokrát však ztratil a dostal se před něj Sergio Pérez z Racing Pointu. Favorit s vozem Red Bull potřeboval pár kol, než ho vrátil zpátky tam, kam patří, tedy za svoje zadní křídlo.
Nejhorší start měl však Charles Leclerc. Záběr shora přehledně ukázal, jak se jeho ferrari z osmého místa propadá na jedenácté, do cíle prvního kole ještě vybojoval desáté a jeho postup vpřed pokračoval. Ricciardo, Kvjat, Sainz, Norris a v šestém kole byl už před Pérezem. V desátém okruhu se nečekaně snadno prohnal kolem Verstappena a ve dvanáctém okruhu byl už za týmovým kolegou Vettelem. Ten zatočil do boxů a Monačan se hřál na třetí pozici.
Překvapující byla jeho rychlost. Jako jediný jezdec z první desítky startoval na tvrdší sadě pneumatik a brzo dával vedoucím mercedesům více než dvě vteřiny na kolo! Nebylo proto žádným šokem, že Hamilton a Bottas také brzo uhnuli k mechanikům a Leclerc se dostal do vedení.
Leclerc je po přezutí pneumatik pomalejší, než byl na středně tvrdých gumách. Zajímavé. Osm kol před cílem se zdá, že po letech chaotických jízd přišel letos v Baku nepříliš napínavý závod, v němž si Mercedes hlídá první a druhé místo. Poté, co se jeho soupeři vrátili od mechaniků, nebyl již zásadně rychlejší, ale dokázal držet jejich tempo. To začalo uvadat až v 35. okruhu, kdy musel do boxů. Všichni čekali, jak na měkčích gumách bude řádit, ale opak byl pravdou - Leclerc na kvalifikační směsi zpomalil a soupeři mu ujížděli. Na okruhu v Baku dávaly rychlostní výhodu tvrdší pneumatiky, záhada výkonnostní náskoku Leclerca po startu byla ještě během závodu vysvětlena.
Monačan se musel spokojit s pátým místem, ale protože za ním byl nejbližší soupeř Sergio Pérez 28 vteřin, mohl zabočit do boxové uličky a na zcela nových pneumatikách získat bod za nejrychlejší kolo závodu. To byla však slabá útěcha.
Ve 31. kole zaujal nezvyklým kiksem Daniel Ricciardo, který neúspěšně přejížděl Daniila Kvjata a vlétl s autem do únikové uličky a to tak nešikovně, že Rusa zablokoval a ten musel zastavit těsně za ním. Australan si ho však nevšiml a nacouval do jeho vozu Toro Rosso. Obě auta byla kvůli jeho nešikovnému manévru tak poškozena, že skončila po pár kolech v garáži a do cíle se nedostala.
Deset kol před cílem zastavila závada vozu druhý red bull Pierra Gaslyho. Porucha přišla tak náhle, že Francouz zastavil přímo na dráze a vedení závodu spustilo virtuální zpomalovací vůz. Ten však nic nezměnil. To bylo vše, nejnudnější Grand prix Ázerbájdžánu byla na události skoupá.
Seriál formule 1 pokračuje za čtrnáct dní Velkou cenou Španělska v Barceloně.
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1h31:52.942 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +1.524 sek. |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +11.739 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | +17.493 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | +1:09.107 min. |
6. | Sergio Perez | Racing Point | +1:16.416 |
7. | Carlos Sainz Jr. | McLaren | +1:23.826 |
8. | Lando Norris | McLaren | +1:40.268 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | +1:43.816 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | +1 kolo |
11. | Alexander Albon | Toro Rosso | +1 kolo |
12. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | +1 kolo |
13. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
14. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
15. | George Russell | Williams | +2 kola |
16. | Robert Kubica | Williams | +2 kola |
17. | Pierre Gasly | Red Bull | DNF - 38 kol |
18. | Romain Grosjean | Haas | DNF - 38 kol |
19. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | DNF - 33 kol |
20. | Daniel Ricciardo | Renault | DNF - 31 kol |
1. | Valtteri Bottas | 87 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 86 |
3. | Sebastian Vettel | 52 |
4. | Max Verstappen | 51 |
5. | Charles Leclerc | 47 |
6. | Sergio Perez | 13 |
7. | Pierre Gasly | 13 |
8. | Kimi Raikkonen | 13 |
9. | Lando Norris | 12 |
10. | Kevin Magnussen | 8 |
11. | Nico Hulkenberg | 6 |
12. | Carlos Sainz Jr. | 6 |
13. | Daniel Ricciardo | 6 |
14. | Lance Stroll | 4 |
15. | Alexander Albon | 3 |
16. | Daniil Kvyat | 1 |
17. | Antonio Giovinazzi | 0 |
18. | Romain Grosjean | 0 |
19. | George Russell | 0 |
20. | Robert Kubica | 0 |
1. | Mercedes | 173 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 99 |
3. | Red Bull/Honda | 64 |
4. | McLaren/Renault | 18 |
5. | Racing Point/Mercedes | 17 |
6. | Alfa Romeo/Ferrari | 13 |
7. | Renault | 12 |
8. | Haas/Ferrari | 8 |
9. | Toro Rosso/Honda | 4 |
10. | Williams/Mercedes | 0 |