Vhodnou prevencí při přeletech a cestách delších než tři, čtyři hodiny, při kterých si nemůžete udělat přestávku a projít se, jsou i pro zdravého člověka podle lékaře vhodné podkolenky určené přímo na cestování. Ty jsou dostupné v cestovatelských obchodech, ale také ve zdravotních potřebách a lékárnách. „Jsou z funkčního materiálu a nejsou tedy při cestě nepohodlné,“ uvedl cévní chirurg Tomáš Bureš.
Krevní tok v žilách urychluje pohyb svalů, které masírují žilní kmeny, vysvětlil lékař. Při delších cestách letadlem či autem, kdy se nehýbeme, se žilní tok zpomaluje a nastávají problémy. Otoky dolních končetin, pocity tíhy, únavy končetin nebo až tlak a bolest lýtek.
V nejzávažnějším případě může dojít až k vytvoření krevní sraženiny v žilním kmeni a ta především povrchních žil u pacientů s křečovými žilami způsobí zánět žil. Pokud sraženina vznikne v hlubokém žilním systému, mluvíme o trombóze a hrozí nebezpečí, že pacienta vážně ohrozí na životě plicní embolie.
Cévního lékaře jste se ptali zde |
Prvními varovnými projevy jsou podle odborníků otoky, pocity tíhy a únavy. „Zánět žil se projeví zatuhlým, často začervenalým pruhem v místě původní křečové žíly. Takové místo je pak bolestivé na pohmat,“ vysvětlil Tomáš Bureš.
MUDr. Tomáš BurešCévní chirurg a vedoucí lékař Galerie Medical Center
|
Hlubokou žilní trombózu podle něj poznáme podle výrazného otoku většinou jedné nohy, k němuž se přidá výrazná bolest lýtka stupňující se při došlapu. V těch nejzávažnějších případech otéká celá končetina.
Plicní embolie může mít různý průběh. Od dráždění ke kašli a bodavé bolesti na hrudi až po výraznou dušnost.
Opatrní by měli být především pacienti, kteří trpí cévním onemocněním, zejména křečovými žilami. A pak také starší lidé, zejména nedodržují-li dostatečný pitný režim.
Jak předejít potížím?
Základní prevencí těchto komplikací je především pravidelný pohyb. Při cestování autem jsou vhodné pravidelné pauzy po dvou až třech hodinách jízdy. Ideální je krátká, alespoň desetiminutová procházka, protáhnutí se.
Při cestování letadlem jsou pak dnes již i přímo personálem na palubě doporučovány pravidelné cviky, například výpony nebo různé protahování končetin. Nejlépe je se opět v pravidelných intervalech alespoň deset minut procházet v uličce letadla. Jsou i letecké společnosti, které vedou na palubě při dlouhých letech skutečné „tréninky“.
Dalším důležitým opatřením je pravidelný a dostatečný pitný režim. Vzhledem k tomu, že delší cesty se týkají zejména teplých ročních období, měl by dospělý vypít denně alespoň 2,5 litru vody. Alkohol, káva, čaj, koncentrované limonády a džusy vedou naopak k dehydrataci. Pak je nutné doplnit tuto ztrátu opět vyšším příjmem vody.
Třetím doporučeným opatřením jsou pak vhodné kompresní podkolenky nebo kompresní punčochy. „Většinou postačí podkolenky a punčochy prvního stupně komprese, které jsou volně prodejné ve zdravotních potřebách, ale často i na letištích nebo v cestovatelských obchodech,“ říká Tomáš Bureš s tím, že punčochy jsou vhodné zejména pro pacienty s křečovými žilami nebo po prodělané trombóze.“
První pomoc a léčba
U pacientů, kteří v minulosti prodělali žilní trombózu, případně mají vrozenou zvýšenou krevní srážlivost, je pak doporučeno použít i preventivní lék na ředění krve – nejčastěji injekce, kterou pacient získá na recept od praktického lékaře a aplikuje se v den cesty. Na trhu jsou dnes již i tablety.
„Pokud již ke komplikaci dojde, je při žilním zánětu základem léčby opět především kompresní punčocha. Druhou částí léčby je pak lokální aplikace mastí k léčbě zánětu žil, které obsahují většinou heparinovou složku, dále pak protizánětlivou složku, například IbalginDuo, IbuHepa nebo Lioton 100 000. Tyto léky jsou volně prodejné v běžné lékárně a používají se na bolestivé místo dvakrát denně. Zanícené místo je také vhodné chladit,“ radí lékař.
V případě podezření na žilní trombózu je však nutné vyhledat odborného lékaře, který na základě vyšetření diagnózu buď vyloučí, nebo potvrdí. U nejzávažnějších případů je pak nutná i hospitalizace.