Ta doprovází rozsáhlou výstavu v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Autorkou je kurátorka sbírky textilu a módy v muzeu Konstantina Hlaváčková.
Lída a Zikmund, zkráceně Zika, se poprvé setkali v roce 1937. Podnikatelské rodinné zázemí je již v dětství předurčilo ke kariéře byznysmenů. Nakonec však díky textilnímu království Zikovy rodiny zvládli vytvořit nejen úspěšný byznys, ale také hodnotné umělecké dílo.
Šlo o Ascherovu řadu takzvaných Squares, tedy šátků zdobených díly předních výtvarníků, která přinesla značce největší slávu. Vyrábět je začali v roce 1944 a autorem jednoho z prvních návrhů byl Henry Moore, tvůrce známých soch umístěných ve veřejném prostoru po celém světě. Následovala spolupráce s Henrim Matissem a dalšími předními umělci doby.
Ziku a Ludmilu, která byla taktéž talentovanou textilní designérkou, v profesi poháněla touha po dokonalosti. Především Zika se nedokázal spokojit s ničím, co se neblížilo dokonalosti. Svých zaměstnanců i jejich píle si vážil, nebyl-li však spokojen, často zvyšoval hlas a kritizoval. Pochvaly se z jeho úst dočkal málokdo.
Nepodceňovat zákazníka
Na společnost Ascher pěli ódy zákazníci i designéři. Přesto začátky manželů v Londýně, kam uprchli pět dnů po vyhlášení protektorátu Čechy a Morava, nebyly jednoduché. Překážkou nebyla jen složitá válečná situace, ale také únavná byrokracie.
Vytrvalost, která byla oběma jako vášnivým sportovcům vlastní, se však nakonec vyplatila. Ascherovy látky se začaly objevovat na stránkách magazínů Vogue nebo Harper’s Bazaar a z Londýna se sláva rozšířila dále do Paříže. Zika Ascher vnímal poslání své profese velmi seriózně. Zdůrazňoval, jak podstatné je esteticky kultivovat jakýkoliv aspekt lidského života.
„Lidem je dobrý vkus vrozený a za příklady špatného vkusu nesou odpovědnost obchodníci a nákupčí, kteří se neodvažují riskovat a podceňují estetické cítění veřejnosti,“ tvrdil. Znamenitá byla také jeho reklamní strategie, kterou prozradil svým kolegům. Tou nejlepší propagací podle něj byla závist ženy, jejíž kamarádka má na sobě něco hezčího.
Knihu, u jejíhož čtení a díky půvabnému provedení také prohlížení nejednomu milovníkovi módy srdce zaplesá, vydalo nakladatelství Slovart.