Kremlík zatím oficiálně neřekl, jakým způsobem bude regionům kompenzovat zvýšenou dopravní zátěž, kterou přinese rozšíření mýta od ledna 2020.
Finanční kompenzace nebo ujištění, že silničáři budou více kontrolovat přetížené kamiony s pomocí vysokorychlostního vážení, o kterých se v souvislosti s tím mluví, ale řešením pro přecpané silnice nejsou. Váhy totiž nebudou všude a slíbené peníze kraje považují za nejisté.
Pokud stát zavede mýto na silnicích I.třídy, budou kraje podle šéfky asociace krajů Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) chtít peníze na opravy okolních silnic. Ta záměr vnímá jako porušení původní dohody s resortem.
„Chápu, že nový pan ministr se nemusí memorandem svého předchůdce řídit, ale považovala bych přinejmenším za vhodné, kdyby nejprve jednal s kraji a teprve poté zveřejňoval rozhodnutí ohledně placení mýta,“ sdělila Mračková Vildumetzová ČTK. Kraje podle ní budou žádat, aby jim stát dal peníze na opravy silnic, po kterých budou kamiony zpoplatněné úseky objíždět.
V úterý by se měl Kremlík sejít se zástupci Svazu měst a obcí i Asociace krajů. „Samozřejmě nechci, aby se po dvojkách a trojkách proháněly náklaďáky, které by objížděly trasy a ohrožovaly lidi na kolech nebo pěší. Budeme hledat cesty, jak tomu zamezit,“ uvedl. Chce jednat se zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury, uvažuje například o umístění vysokorychlostních vah na silnice ve správě krajů.
Úseky 1. tříd, které budou zpoplatněnyMirošovice–Brno Praha–Jíloviště Bošov–Karlovy Vary Panenský Týnec–Smolnice Spořice–Chomutov Hradec Králové–Kukleny Ropice–Mosty u Jablůnkova Krásné pole–Ostrava Praha–Kolín Mladá Boleslav–Úlibice Oltyně–Čekanice Tábor–Pelhřimov Plzeň–České Budějovice Plzeň–Folmava Lovosice–Ústí nad Labem Plotiště nad Labem–Náchod České Budějovice–Jindřichův Hradec Jarošov nad Nežárkou–Havlíčkův Brod Bílý Kostel nad Nisou–Ohrazenice Turnov–Jičín Úlibice–Hradec Králové Hradec Králové–Mohelnice Křelov–Olomouc Hradec Králové–Pardubice Jestřebí–Mladá Boleslav Kluk–Jihlava Brno–Svitavy Olomouc-Slavotín–Olmouc-centrum Kroměříž–Hulín Přerov–Bělotín Bělotín–Rychaltice Holubice–Rovné Brno–Rajhard Pohořelice–Mikulov Přerov–Hulín Skotnice–Krmelín Bystřany–Řehlovice Největší problém byl nad dohodou o zpoplatnění silnice I/38, která prochází hned třemi kraji - přes Kraj Vysočina, Středočeský a Liberecký kraj. Liberecký kraj chce nulovou sazbu, Středočeský kraj chce zpoplatnit úsek Poděbrady–Čáslav. Pozn.: Tučně jsou vyznačeny úseky, na nichž kraje se zpoplatněním souhlasí. |
Mezi hlavní odpůrce podoby nového systému je Plzeňský kraj, podle kterého nebudou mít smysl ani kompenzace, které resort dopravy krajům slibuje jako náhradní řešení.
„Nám nepomohou kompenzace, my potřebujeme řešení, aby nám kamiony nezablokovaly dopravu,“ uvedl náměstek plzeňského hejtmana Pavel Čížek. V kraji se mají nově zpoplatnit době silnice I. třídy. I/26 z Plzně na Domažlice a I/20 směřující z krajského města do Českých Budějovic přes jihočeský Písek.
To podle Čížka bude znamenat, že kamiony ve velké míře zamíří na nezpoplatněnou silnici I/27 do Klatov a Železné Rudy, která už nyní přestává kapacitně stačit. Kraj proto požaduje, aby stát zpoplatnil i tuto silnici a šoférům kamionů hledajícím nejúspornější trasu nedával důvod ji nadměrně využívat. Druhou komunikací, kterou kraj navrhl navíc zpoplatnit, je silnice I/22 mezi Klatovy a Horažďovicemi.
Ať to více hlídá policie
Podle ministra Kremlíka ale bude nutné pohyb kamionů regulovat jiným způsobem než pomocí nastavení sazeb mýta. Konkrétně navrhl, aby objíždění zpoplatněných úseků hlídala policie. Ta má ale v mnoha případech svázané ruce. Kompletně vyloučit kamionovou dopravu z konkrétní komunikace zákazem vjezdu totiž nelze bez toho, aby pro ni existovala nějaká vhodná objízdná trasa.
„Starosta obvykle řeší problém své obce. My ale musíme posoudit, co zákaz vjezdu udělá s nákladní dopravou mezi kraji a okresy. Nejde uzavřít všechny silnice nižších tříd pro kamionovou dopravu,“ uvedl ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.
Částečně by problém mohla vyřešit nedávno zavedená značka zakazující na vybraných komunikacích tranzitní nákladní dopravu. Policejní hlídky tak mohou pomocí údajů z nákladových listů zkontrolovat, zda si zde řidič pouze nezkracuje cestu, případně se vyhýbá mýtu, nebo zda skutečně veze zboží do nějakého místního podniku nebo skladu.
Řada silnic, po kterých se kamiony ve velkém pohybují, ale zpravidla vede k některému ze skladů. Kamionů úmyslně se vyhýbajících mýtu je podle Lercha minimum.