Zatímco se společnost Boeing snaží od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) získat nový certifikát pro provozování svého nejprodávanějšího modelu, důvěra v jeho brzký návrat klesá.
Podle nejnovějšího scénáře se očekává, že se přibližně 500 letounů Boeingu 737 Max vrátí do služby v lednu 2020, píše The Wall Street Journal. Společnost Boeing stále doufá v návrat ještě letos. Bude však potřebovat schválení FAA pro celou sadu oprav, nejen těch, které přímo souvisejí s automatickým stabilizačním systémem MCAS, který je podle předběžného vyšetřování jednou z příčin obou neštěstí.
Udělením certifikátu problém nekončí. „Kromě toho letecké společnosti uvedly, že jim může trvat až 45 dní, než dokončí nezbytné údržby a další povinné kontroly,“ píše deník.
Někteří úředníci z FAA, na které se americký list odvolává, se domnívají, že je úřad schopen udělit Boeingu certifikát už v říjnu. Časově náročnější však bude spolupráce s mezinárodními regulačními orgány.
Aerolinkám nezbývá nic jiného než čekat a modelovat své letové plány tak, aby co nejvíce zakryly díru po uzemněných letounech.
Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady |
Minulý týden oznámila americká letecká společnost American Airlines, že letouny ponechá mimo provoz nejméně do 2. listopadu. O pár dní dříve vydaly stejné prohlášení i aerolinky United Airlines. České Smartwings počítají s návratem až v březnu příštího roku. Postupně se přidávají i další aerolinky.
Letouny Boeing 737 Max jsou uzemněny od 13. března 2019. S brzkou možností jejich návratu neustále otřásají zprávy hlásící další možná pochybení společnosti. Začátkem července Evropský úřad pro bezpečnost v letectví upozornil na další problém - funkci autopilota. Koncem měsíce pak FAA informoval o dalším problému - výškovém stabilizátoru, který však nesouvisí se systémem MCAS.