Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi rádi sladké, na zdravější nápoje si zvykají jen pomalu

  1:03
Stále častěji se na etiketách nejrůznějších výrobků objevují nápisy lákající na produkty bez cukru či nízkokalorické výrobky. Tlak na zdravější produkty nutí také výrobce slazených nápojů, aby se tomuto směru přizpůsobili. Přesto zkonzumuje průměrný Čech 35 kilogramů cukru ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Je tu několik celosvětových trendů, na které musíme reagovat. Jde o ­snahu  zařadit více přírodních ingrediencí, kalorickou kontrolu a ­snižování cukru,“ potvrzuje Nathalie Matterneová z bruselského inovačního centra Coca-Coly, které se zaměřuje na evropské země, Střední východ a Afriku.

Trend potvrzují také čeští zástupci Kofoly a Karlovarských minerálních vod. „Je to věc, kterou lidé řeší a o obsah cukru se stále více zajímají. Proto ho snižujeme, ale postupně a co nejcitlivěji. Pořád totiž platí, že chuť je zkrátka pro lidi při výběru nápoje prvořadá,“ říká Lukáš Sokolák, výzkumný manažer ze společnosti Karlovarské minerální vody (KMV), která pod sebou sdružuje značky jako Mattoni, Magnesia, Aquila, Poděbradka nebo Granini. Loni koupila také pobočky výrobce Pepsi v Česku, Maďarsku a na Slovensku.

Kolik cukru spotřebují Češi za rok

Cukr hraje v jídelníčku českých obyvatel stále významnou roli. Podle dat z Českého statistického úřadu byla jeho průměrná roční spotřeba na obyvatele v roce 2017 34,9 kilogramu. Od roku 2013 číslo stále roste. Podle expertů by však spotřeba neměla přesáhnout 20 kilogramů na člověka za rok. V posledním žebříčku společnosti Euromonitor z roku 2015, která porovnávala spotřebu cukru napříč 54 zeměmi, se Češi umístili na 19. místě. Nejvíce sladkého podle studie snědí lidé v USA, Německu a Nizozemsku.

Na jedné straně tak stojí požadavky na redukci cukrového strašáka, na straně druhé neochota spotřebitelů přizpůsobit své chutě méně sladkým verzím nápojů. Cukr proto výrobci u některých produktů ubírají postupně, aby lidé měli čas si zvyknout. „Je to věda. Pokaždé, když cukr odstraníme, musíme myslet nejen na sladkost nápoje, ale i na barvu či intenzitu chuti,“ vysvětluje ředitel pro podporu výzkumu a vývoje Jean Christopher Lombard. Dodává, že je mnohdy snazší vymyslet nový nápoj s nižším obsahem cukru než upravovat stávající, jehož chuť lidé dobře znají a jsou na ni zvyklí. „Před časem jsme se rozhodli vylepšit v ­jednom produktu recepturu. Snížili jsme množství cukru a místo něj přidali ovocnou šťávu. Lidé nám pak ovšem začali volat, že už to není, co to bývalo,“ uvádí Sokolák.

Citron a pomeranč jsou klasika

Češi jsou podle něj konzervativní národ. Například v kategorii ochucených vod vedou stále klasiky jako citron a pomeranč. Za nimi pak následují lesní plody a malina. „V sirupech máme rádi lesní směs, malinu a ­jahodu. V limonádách malinu a­ pomeranč a v džusech pomeranč a ­jablko,“ dodává marketingový ředitel Kofoly pro Česko a Slovensko Karel Hrbek.

Trendy v příchutích potvrzuje i­ Mária Hukelová ze společnosti Nielsen, která shromažďuje údaje za maloobchodní trh bez řetězce Makro a čerpacích stanic. Čeští zákazníci podle ní v roce 2018 nakoupili více než 971 milionů litrů vod – perlivých i neperlivých. Ochucené nápoje z toho tvoří 49 procent. Nejpoptávanější je právě citronová a pomerančová. Spotřeba limonád podle dat společnosti na českém trhu v posledních letech klesá. „Na tržbách se však projevuje nárůst cenové hladiny. Minulý rok se tak spotřebovalo skoro 412 milionů litrů v hodnotě 4,8 miliardy korun,“ uvádí Hukelová.

Osm měsíců i dva roky

Na nejrůznější trendy se společnosti snaží reagovat různě. Kombinují tradiční značky s nejrůznějšími příchutěmi či vymýšlí zcela nové. Například vánoční Kofolu trvá vyvinout zhruba 8 měsíců. „Začínáme zadáním na naše oddělení vývoje, které připraví do prvního kola testování zhruba 10 příchutí,“ popisuje proces Hrbek. Z této nabídky ochutnají potenciální spotřebitelé dva až čtyři favority. Na základě jejich reakcí pak putuje do výroby ta nejpreferovanější příchuť.

„Vývoj zcela nové značky nebo produktu je časově mnohem náročnější. Například celý proces vývoje Royal Crown Coly trval od návštěvy města Columbus v USA, kde značka vznikla, do první naší výroby skoro dva roky,“ vysvětluje Hrbek.

Nabídka nejrůznějších příchutí na trhu se rozrůstá obrovskou rychlostí. Například v Bruselu vyrobí Coca-Cola kolem 300 nových produktů ročně. Některé se na obchodních pultech udrží, jiné zase zmizí. Ne vždy však recepty na neúspěšné nápoje skončí v koši. Některé „nadčasové“ produkty proto společnosti nechají pět až deset let spát, pak vyladí jejich recepturu a znovu je uvedou na trh. Jde například o nealkoholický nápoj Tumuld, který Coca-Cola po několika letech znovu začíná prodávat ve Francii.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za květiny ročně utratí každý Čech zhruba 1 500 Kč, jaro pěstitelům přálo

16. dubna 2024

Svatby, pohřby, rodinné oslavy a Den matek s Valentýnem jsou většinou hlavní důvody, proč Češi...

Barcelona zneviditelnila jednu z autobusových linek. Využívalo ji moc turistů

16. dubna 2024  16:56

Úřady katalánského města odstranily z mapových aplikací jednu z místních autobusových linek....

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Flexibilní novela zákoníku práce zjednoduší podnikání, věří Jurečka

16. dubna 2024  14:15

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) představil v úterý tzv. flexibilní novelu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...